رژیم سعودی بهای سنگینی بابت تجاوز به یمن می پردازد

عربستان؛ از گرفتن وام تا حذف یارانه ها

با توجه به سیاستهای خارجی عربستان در منطقه، به نظر می رسد که این کشور به سمت وضعیت دشوار اقتصادی پیش می رود و مجبور خواهد شد تا برای نخستین بار تدابیری اقتصادی را اتخاذ کند که بر سیاست های داخلی و خارجی اش تاثیر خواهد گذاشت.
کد خبر: ۸۳۶۸۰۴
عربستان؛ از گرفتن وام تا حذف یارانه ها

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، برخی گزارشها حاکیست که دولت ریاض حدود 70 میلیاری دلار از ذخایر پولی خود را برای تامین مخارج جنگ علیه یمن، کمک مالی به گروههای افراطی و احزاب و شخصیتها و برخی کشورها برداشت کرده است. علاوه براین، عربستان نقش محوری در داخل سازمان اوپک برای کاهش قیمت جهانی نفت داشته است. این اقدامات عربستان باعث شده است که با کسری شدید در بودجه خود روبرو شود.

تیم کالن رییس هیات اعزامی صندوق بین المللی پول به عربستان گفت: عربستان حجم مخارج خود را در سالهای اخیر به صورت گسترده ای افزایش داده است. این در حالی است که میان برابری قیمت یک بشکه نفت با قیمت واقعی آن، شکافی آشکار پدیدار شده است. این امر بدان معناست که دولت عربستان دچار کسری شدید بودجه به میزان 20 درصد در مقایسه با تولید ناخالص داخلی خود شده است.

کاهش شدید بودجه سبب شد تا ابراهیم عساف وزیر دارایی عربستان وادار شود که طرح ارائه اوراق قرضه جدیدی برای تامین کسری را اعلام کند.

بنا برگزارشها، این وضعیت دشوار، دولت ریاض را وادار کرده است تا از بانک جهانی وام درخواست کند. این اقدام بیانگر واقعیت بسیار دشواری است که نگرانی صندوق بین المللی پول را نیز برانگیخت.

صندوق بین المللی پول نیز عربستان را به انجام برخی اصلاحات برای حفظ پس اندازهای خود - علاوه بر تقویت چارچوب سیاست مالی- فراخواند. این صندوق همچنین خواستار اعمال مالیاتهای جدید در کشور و ارائه چارچوب شفاف و رسمی در سطح شرکتهای دولتی شد. صندوق بین المللی پول همچنین از ریاض خواست تا در قیمت حامل های انرژی در داخل دست به اصلاحات بزند.

عربستان برای نخستین بار با واقعیت لزوم حذف یارانه ها از حامل های انرژی مواجه شد که سالانه حدود 80 میلیارد دلار برآورد شده است. این امر بازتابی آشکار از حجم خسارتهای اقتصادی عربستان است که صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود شرح داده است.

بنا به گزارش صندوق بین المللی پول، کاهش قیمت نفت سبب کاسته شدن از حجم صادارت و واردات عربستان شده است و روی آوردن سپرده گذاران به بانک ها و موسسه های سپرده گذاری، کاهشی آشکار را شاهد بوده است.

درحالی که این گزارش از کاهش تولید ناخالص ملی همزمان با افزایش نرخ بیکاری در کشور خبر داده است، صندوق بین المللی پیش بینی کرد که رشد اقتصادی به میزان سه درصد در سال جاری کاهش یابد.

از این رو، ناظران پیش بینی می کنند که گرفتاری اقتصادی ریاض بر تعهدات خارجی اش تاثیر خواهد گذاشت. عربستان از جمله تعهد به بازسازی یمن پس از تخریب کامل آن کرده است. سعودی ها پیشتر نیز وعده بازسازی سوریه را بعد از سهیم بودن در ویران کردن آن داده بودند. این علاوه بر دهها میلیارد دلاری که عربستان به مصر و برخی طرفهای مشخص در لیبی وعده داده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها