علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است یوکیا آمانو همراه با 12 نفر از کارشناسان آژانس ظرف سه تا چهار روز آینده به ایران سفر خواهد کرد. خبرگزاری صداوسیما از وین خبر داده است که در حال بررسی موضوع سفر آمانو به تهران بوده، هرچند جزئیات سفر هنوز قطعی نشده است.
کد خبر: ۸۳۶۱۲۷

تائید این سفر از زبان صالحی در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی صورت گرفت که علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نیز دیروز اعلام کرد این کمیسیون آمادگی دارد «با صلاحدید دولت و هماهنگی و دعوت وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی، در یکی از جلسات استماع خود میزبان آقای آمانو باشد».زاکانی با اشاره به حضور آمانو در جلسات بررسی توافق جامع در کنگره آمریکا، گفته اگر این مقام آژانس بی‌طرف است و کار سیاسی نمی‌کند، به مجلس ایران هم بیاید و به پرسش‌های نمایندگان پاسخ دهد.محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز درباره سفر یوکیا آمانو به کشور و حضورش در مجلس تاکید کرده که مشخص نیست آمانو در سفر به ایران به مجلس برود یا نه.نوبخت با تاکید بر این‌که هنوز درخواستی بر این مبنا به دولت داده نشده، گفته که البته مجلس باید از آمانو بخواهد و او نیز موافق باشد تا در جلسه کمیسیون حضور یابد.همزمان سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه تاکید کرد از آنجا که آمانو مهمان دولت است، صلاحدید دعوت از ایشان برعهده دولت است.

مقامات اقتصادی به کمیسیون برجام نرفتند

از دیگرسو، دیروز یازدهمین نشست کمیسیون ویژه بررسی برجام در حالی با حضور محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده و مجید انصاری معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری برگزار شد که وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی از غایبان اصلی این جلسه بودند. سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام با اشاره به حضور نداشتن وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در دهمین نشست کمیسیون که صبح روز گذشته برگزار شد، گفت: علی‌اکبر ولایتی هم اعلام کرده در جلسه روز چهارشنبه حضور نمی‌یابد.

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درخصوص عدم حضور طیب‌نیا، سیف و همتی، در جلسه کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس گفته طیب‌نیا و سیف به دلیل سفر هیات‌هایی که در کشور حضور دارند و برنامه‌های از قبل تعیین شده، نتوانستند در جلسه حضور یابند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در این جلسه گفت که در برجام نه‌تنها تحریم‌ها متوقف یا لغو می‌شود، بلکه اعمال مجدد آنها نیز امکان‌پذیر نیست. به گفته رئیس دفتر رئیس‌جمهور تحصیل دانشجویان در رشته‌های هسته‌ای امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با بیان این‌که افراد حقیقی و حقوقی که تحریم‌های اقتصادی هسته‌ای داشته‌اند، از فهرست تحریم‌ها خارج شدند، یادآور شد که در ابتدا طرف مقابل زیر بار این نمی‌رفت که این فهرست تهیه شود، اما مذاکره‌کنندگان ما با پافشاری خواستار آن شدند تا تمام تحریم‌های اقتصادی و هسته‌ای لغو شود و دستاورد آن، خارج شدن 800 شخص حقیقی و حقوقی از تحریم‌های اقتصادی و هسته‌ای است.

ابهام در توقف پخش مشروح نشست‌های کمیسیون برجام

همچنین اعلام خبر متوقف شدن پخش نشست‌های کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس از شبکه خبر که به گزارش خبرگزاری فارس از دیروز صورت گرفته با واکنش ریاست این کمیسیون روبه‌رو شد.

علیرضا زاکانی در واکنش به این خبر با اشاره به حضور وزرای اطلاعات و دفاع در جلسه دیروز بعدازظهر گفته ضبط جلسه نداریم.

گفتنی است، این کمیسیون بعدازظهر دیروز در بخش اول میزبان حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات و دیگر مسئولان امنیتی و در بخش دوم میزبان سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و کارشناسانی از ستاد کل نیروهای مسلح بود تا در دو محور امنیتی و نظامی برجام بحث و تبادل نظر کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها