با لیلا عراقیان، معمار جوان پل طبیعت، این سازه فولادی 2000 تنی بیشتر آشنا شوید

دوست داشتم حال آدم‌ها روی پل خوب شود

اگر ساکن تهران باشید یا طی سفر به این شهر، از بزرگراه مدرس گذر کرده باشید احتمالا پل طبیعت را دیده‌اید. طراح این پل زیبا که اکنون بسیار معروف هم هست، خنم جوانی است به نام لیلا عراقیان.
کد خبر: ۸۳۵۸۶۳
لیلا عراقیان؛ مهندس و معمار پل طبیعت

او در زمان طراحی پل طبیعت روی کاغذ، فقط 25 سال داشت و پس از برنده شدن طرح و اجرای سخت آن 31 ساله بود؛ نمونه‌ای از یک زن ایرانی موفق، خلاق و خوش‌ذوق.

مهندس لیلا عراقیان متولد 1363 است. دیپلم ریاضی و علاقه او به نقاشی زمینه‌ای شد که تحصیلاتش در دانشگاه به سمت ترکیبی از نقاشی و ریاضی، یعنی معماری کشیده شود.

بنابراین در سال 1380 در رشته معماری از دانشگاه شهید بهشتی شروع به تحصیل کرد و پس از فارغ‌التحصیلی این علاقه خود را در دانشگاه بریتیش کلمبیا واقع در ونکوور کانادا ادامه داد.

او 25 ساله بود که در مسابقه‌ای برای طراحی پل طبیعت تهران شرکت کرد. خودش می‌گوید: مدام به خودم می‌گفتم دلت خوش است، مگر می‌توان میان شرکت‌کنندگان دیگر شانس را ربود و برنده مسابقه شد؟

اما کارفرمایان طرحی را که او ارائه داده بود برگزیدند و پس از ساخت و افتتاح آن، زیبایی‌های پل نیز با استقبال و تحسین مردم روبه‌رو شد.

پل فضایی بود غرق در نور که از دوردست نیز توجه رانندگان و مسافران را به خود جلب می‌کرد. افراد پیاده که روی پل قدم می‌زدند نیز احساس خوبی را تجربه می‌کردند.

عراقیان ادامه می‌دهد: در آن زمان داشتم دوره فوق‌لیسانس را در کانادا پشت سر می‌گذاشتم. تصمیم گرفته بودم برای این‌که بتوانم بین این‌همه مهندس بزرگ و نامدار امکان موفقیت خودم را بیشتر کنم طرحی هیجان‌انگیز و جالب ارائه کنم که اگر قرار است ساخته نشود و روی کاغذ بماند، حداقل چیز خوبی یادگار مانده باشد.

وقتی طرح انتخاب شد مرخصی گرفتم و به ایران برگشتم. کار ساخت که تمام شد، سختی و تلاش از آن دوستانم بود و پز دادن‌ها از آنِ من! به همین دلیل همیشه از این دوستان خجالت می‌کشم که در رسانه‌ها فقط نام من ذکر می‌شود.

چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها