شنیدن اخبار بحران‌های اقتصادی در گوشه و کنار جهان اگرچه امروز کمی عادی شده، اما هنوز فراموش نکرده‌ایم اولین اخبار منتشر شده از بحران اقتصادی اسپانیا همه تحلیلگران و مفسرین اقتصادی قاره سبز را نگران کرد. درحالی که امروز پس از گذشت حدود هفت سال از آغاز بحران اقتصادی در اروپا از سال 2008 و کاهش رشد اقتصادی، مسیر اقتصاد اسپانیا تغییر کرده و اکنون اگرچه هنوز هم مشکلاتی در اقتصادش هست، ولی ظاهرا روند بازسازی اقتصاد اسپانیا سریع‌تر از دیگر همسایگانش در قاره سبز بوده است.
کد خبر: ۸۳۵۵۹۴
اسپانیا؛ مسافر خوش‌شانس کشتی بحران‌زده اقتصاد اروپا

لوئیس دگوئین داس، وزیر اقتصاد اسپانیا در این زمینه می‌گوید: امروز مشکلات اقتصادی اسپانیا در حال برطرف شدن است و کم‌کم شاهد رونق دوباره در بازارهای مختلف خواهیم بود، چون فرصتی استثنایی در اختیار اقتصاد این کشور قرار گرفته که آن را موقعیتی (برد‌ ـ‌ برد) برای اقتصاد کشور می‌دانیم.وی به اهمیت استفاده از فرصت طلایی ایجاد شده برای اقتصاد اسپانیا اشاره و تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانیم روند کاهشی قیمت نفت از ابتدای امسال بسیار قابل ملاحظه بوده و از آنجا که این کشور به‌عنوان یکی از واردکنندگان انرژی مطرح است، فرصتی طلایی برای بازسازی اقتصاد درگیر مشکلات مختلف ایجاد شده که مقامات دولتی از این فرصت به نحو قابل قبولی استفاده کردند تا رونق اقتصادی را پس یک دوره نسبتا طولانی رکود ایجاد کنند.

وزیر اقتصاد اسپانیا در ادامه گفت: طی شش ماه گذشته از سال جاری میلادی، کاهش قیمت نفت و البته کوچک شدن اقتصاد چین باعث شد تا بسیاری از کشورها دچار بحران شوند‌. اسپانیا اگرچه خود درگیر برخی مشکلات اقتصادی بود، اما با استفاده از فرصت یاد شده نه تنها توانست مسیر بهبود اقتصادی خود را پی‌گیرد، بلکه زمینه افزایش نرخ رشد اقتصادی را بیشتر از دیگر همسایگان حوزه پولی یورو برای خود مهیا کرد.

رشد 3 برابری نسبت به همسایگان

در همین حال با توجه به اطلاعات موجود از اقتصاد اسپانیا درمی یابیم در نیمه دوم سال 2015 میلادی اقتصاد اسپانیا شاهد یک درصد رشد اقتصادی بوده است و اگرچه همین آمار فاصله تقریبا قابل توجهی تا بهبود کامل اقتصاد اسپانیا را بیان می‌کند اما همین رشد یک‌ درصدی، تقریبا سه برابر رشد اقتصادی کل حوزه پولی یورو تعیین شده است و بیانگر روند صعودی اقتصاد اسپانیا بوده است.

لوئیس دگوئین داس در این باره تصریح می‌کند: شاید بیشتر تحلیلگران، بحران اقتصادی در چین را عاملی در کوچک شدن بسیاری از اقتصاد‌های جهان می‌دانند، اما اگر توجه کنیم اسپانیا تنها 2درصد با چین مراودات اقتصادی داشته است که همین موضوع برگ برنده‌ای برای شرکت‌های تجاری در اسپانیا بوده است. اما نباید فراموش کنیم اکنون زنجیره‌ای از رویدادهای اقتصادی باعث شده کشورهای مختلف جهان از اتفاقات اقتصادی چین متاثر شده و با مشکلات کوچک و بزرگی دست و پنجه نرم کنند.

وی در ادامه به رشد اقتصادی پیش‌بینی شده اسپانیا اشاره می‌کند و می‌افزاید: دولت اسپانیا برای سال جاری رشدی معادل 3/3 را پیش‌بینی کرده آن هم در شرایطی که می‌دانیم قیمت انرژی درحال کاهش است و هر روز این اتفاق می‌تواند باعث حمایت از شرکت‌های واردکننده انرژی و همچنین مصرف‌کنندگان معمولی باشد.

وزیر اقتصاد اسپانیا می‌گوید: کاهش قیمت طلای سیاه برای اقتصاد ما به معنی صرفه‌جویی 10 میلیارد یورویی (بیش از 11 میلیارد دلاری) بوده است که دولت این مبلغ را با استفاده از راهکارهای اقتصادی برای حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان داخلی استفاده کرده به صورتی که روند بهبود اوضاع بازار مصرف، روبه رشد تعیین شده است.

اهمیت بازار آمریکای لاتین

این مقام ارشد دولت اسپانیا در ادامه به اهمیت تجارت کشورش با آمریکای لاتین نیز اشاره کرد و افزود: اکنون ارتباط قوی و گسترده تجاری اسپانیا با آمریکای لاتین غیرقابل انکار است در حالی که می‌دانیم در این منطقه از دهکده جهانی نیز بحران‌ اقتصادی درحال شکل‌گیری است و باید به اهمیت ادامه این روابط خوب توجه کنیم، چون این بحران می‌تواند زنجیره‌ای از مشکلات را برای اقتصاد رو به بهبود اسپانیا فراهم کند. وی گفت: در حالی که سوخت ارزان و پول برای کمک به رشد اسپانیا فراهم است، دولت نیز به نوبه خود از طریق اصلاحاتی در ساختار مقررات کار، شرایط را انعطاف‌پذیر‌تر کرده است.

کاهش ارزش یورو و اقتصاد اسپانیا

در همین حال ماریا رودریگز، تحلیلگر اقتصادی در حوزه پولی یورو درباره رشد اقتصادی اسپانیا و کاهش ارزش یورو درمقابل دلار به گاردین گفت: هرچند اکنون کاهش ارزش یورو در مقابل دلار یکی از تهدیدهای بالقوه برای اقتصاد تازه رونق گرفته اسپانیا به شمار می‌رود، اما نباید فراموش کنیم بخش قابل توجهی از صادرات اسپانیا خارج از حوزه پولی یورو انجام می‌شود.

رودریگز با اشاره به سهم 40 درصدی قاره سبز در تجارت خارجی اسپانیا افزود: نزدیک به 60 درصد از تجارت خارجی اسپانیا با کشورهایی که واحد پولی آنها یورو نیست انجام می‌شود. از این رو می‌توانیم تا حد قابل قبولی نسبت به آینده اقتصادی اسپانیا امیدوار باشیم چون کاهش ارزش یورو نمی‌تواند مشکلاتی برای اقتصاد اسپانیا شناخته شود درعین حال باید مراقب اوضاع باشیم.این تحلیگر اقتصادی با تاکید بر ارتباطات تجاری گسترده اسپانیا با دیگر کشورهای جهان تصریح می‌کند: شاید یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های تجاری و صادرات اسپانیا به انرژی‌های تجدید‌پذیر و مواد غذایی مربوط باشد‌. لذا براساس اطلاعات، بازار خاورمیانه و آسیای میانه برای این کشور بسیار با اهمیت شده است، چون رشد صادرات اسپانیا به این مناطق به روشنی قابل مشاهده است.

افزایش معاملات و رونق مسکن

از سوی دیگر، همان‌طور که می‌دانیم رکود اقتصادی در اسپانیا بخصوص در بخش مسکن از نیمه سال 2008 میلادی آغاز شده است که همین امر باعث بروز برخی بحران‌های اقتصادی در نظام بانکی این کشور شد و از انجا که روند ساخت و ساز و فروش املاک به خارجیان در این کشور یکی از راهکارهای درآمدزایی دولت و همچنین اشتغالزایی تعیین شده بود از آن دوره تا کنون معضلات زیادی در اقتصاد اسپانیا ایجاد شد اما اخبار جدید، تغییر مسیر روند موجود را به سمت صعود و رونق معاملات مستغلات نشان می‌دهد.

در گزارش‌های منتشر شده در سه ماهه دوم سال 2015 میلادی مشخص شده است بخش مستغلات در اسپانیا نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی معادل 4 درصد را تجربه کرده که بیشترین افزایش در هشت سال گذشته محسوب می‌شود. کارشناسان اقتصادی خروج مستغلات از رکود را نشانه‌ای قابل توجه در رونق اقتصادی اسپانیا عنوان می‌کنند به صورتی که آنها معتقدند این رونق، حکایت از افزایش قدرت خرید مردم و البته رونق در بخش‌های مختلف اقتصادی اسپانیا دارد که از سه ماهه دوم سال 2015 میلادی آغاز شده است.

منابع: بلومبرگ/یورو نیوز/ گاردین

عماد عزتی

گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها