آشنایی با سبک سایبرپانک

به بهانه عرضه بازی Satellite Reign فرصت را غنیمت شمرده و یکی از سبک‌های محبوب هنری در این بازی‌ها را معرفی می‌کنیم. کمتر شرایطی پیش می‌آید که یک سبک هنری آن قدر معروف و محبوب شود که از آن پس، نامش را به کل بازی‌های آن سبک اطلاق کنند.
کد خبر: ۸۳۵۴۸۶
آشنایی با سبک سایبرپانک

سایبرپانک و استیم پانک دو سبک هنری بوده که حالا بازی‌هایی با همین سبک به وجود آورده‌اند. از معروف‌ترین بازی‌‌های سایبرپانک می‌توان به Shadowrun Returns ،Deus Ex و Syndicate اشاره کرد.

موضوع محوری داستان در بازی‌های سایبرپانک خداگونگی انسان است یعنی انسان‌ها در آینده به چنان سطح وسیعی از دانش و فناوری دست می‌یابند که به جای رفع نقصان‌ و بهبود زندگی خود، به فکر خلقت افتاده و دست به آفرینش شبه انسان‌هایی می‌زنند که هدف اصلی آنها بهتر کردن جهان به جایی بهتر برای زیستن است؛ ولی شرایط آن‌طور که انتظار می‌رود پیش نمی‌رود.

طمع انسان‌ها، آرمان‌گرایی آنها را به تباهی می‌کشاند و مخلوق در برابر خالق خود قیام می‌کند.

از طرفی همیشه از همان ابتدا انسان‌هایی بوده‌اند که با رویکرد صنعتی شدن دنیا و اضافه کردن تراشه به بدن انسان مخالفت کرده و نسبت به انقلاب شورش کرده‌اند.

این بخش جامعه انسان‌هایی هستند که از همان ابتدا مفهوم انسانیت را درک کرده بودند، اما مسیر جامعه به گونه‌ای تغییر کرده که آنها به جای قهرمان قصه، بیشتر در لباس ضدقهرمان ظاهر می‌شوند.

از طرفی ناجی دنیا، فردی است که خود معمولا از قدرت‌های فرا بشری بهره می‌گیرد، ولی طی اتفاقاتی متوجه فساد دولتی و بزرگ جامعه شده و به مرور در مسیر اقلیت و انسان‌های عادی حرکت می‌کند.

تقابل قدرت برتر با اقلیت جامعه موضوعی است که بکرات در داستان‌های سایبرپانکی تکرار شده است.

سایبرپانک را به گونه‌ای می‌توان فناوری فانتزی نیز تعبیر کرد، زیرا با نگاهی دقیق‌تر به بازی‌های سایبرپانک می‌بینیم که بیشتر کاراکترها و شخصیت‌های آن، تا حدودی طبق الگوهای باستانی و قهرمانان فانتزی قابل تعریف هستند.

به عبارتی در سایبرپانک نیز اورک، الف، انسان، دورف و... وجود دارد که لباس ویژه‌ای به تن داشته و توانایی‌ و قابلیت‌های خدادادی آنها بواسطه تراشه‌ها یا ریزپردازنده‌هایی است که در بدنشان کار گذاشته شده است.

در آخر پیشنهاد می‌کنیم به آهنگ Icarus از بازی Deus Ex: Human Revolution گوش دهید تا متوجه شوید آهنگساز عالی و فوق‌العاده آن یعنی مایکل مک مان چقدر عالی روند زیاده‌خواهی تا سقوط بشریت را با استعاره از افسانه ایکاروس در چند دقیقه به شکلی موسیقیایی درآورده است.

کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها