نقد و بررسی بازی STASIS

ترس از دید ایزومتریک

نقد و بررسی بازی Satellite Reign

سایبرپانک توفانی

X-COM: Enemy Unknown عنوانی بود که یاد ساعت‌ها درگیر شدن در دنیای یک بازی ویدئویی را برای گیمرها زنده کرد؛ زمانی که فارغ از گرافیک و جلوه‌های بصری و فنی خارق‌العاده، ذات بازی و سرگرم‌کننده بودن گیم‌پلی محور همه چیز قرار داشت.
کد خبر: ۸۳۵۴۸۲
سایبرپانک توفانی

همین مساله باعث می‌شد چنان درگیر گیم‌پلی و فضای بازی‌ها شویم که حتی تحمل ده دقیقه دوری از بازی امکان‌پذیر نباشد.

اینها بازی‌هایی است که هیچ وقت کامل از ذهن‌تان پاک نمی‌شود و حتی اگر چند بار هم آنها را تجربه کرده باشید، تا جایی در محفلی سخنی از آنها مطرح شود بلافاصله دلتان برایشان تنگ خواهد شد و آرزو خواهید کرد همیشه و پیوسته آنها را تجربه کنیم.

Satellite Reign یک بازی مستقل با ساختار گیم‌پلی مشابه X-COM است و تمام حرف‌هایی که در تائید آن بازی زده شد، اینجا نیز صدق می‌کند منتها یک ویژگی دیگر نیز دارد که استفاده از سبک گرافیکی سایبرپانک در طراحی محیط‌ها و شخصیت‌هاست.

در این بازی شما هدایت یک جوخه چهار نفری با کلاس‌های مجزا را در اختیار دارید که هر کدام از کلاس‌ها، توانایی‌ها و قدرت‌های خاص خود را دارند.

این توانایی‌ها را می‌توانید با انجام فعالیت‌های منحصر به هر فرد کلاس و همچنین سیستم ارتقای رتبه بعد از تکمیل مراحل ارتقا داده یا به توانایی‌هایی جدیدی دسترسی پیدا کنید.

فعالیت‌های منحصر به هر فرد کلاس‌ها در قالب نحوه تعامل‌ آنها با موانعی که در مراحل پیش رویشان قرار می‌گیرد، تعریف می‌شود.

سربازان شما می‌توانند به‌صورت مستقیم با نیروی‌های دشمن درگیر شده و در مقابل آنها ایستادگی کنند یا با رویکردی مخفیانه‌تر، با قطع اتصال سیستم برق مسلسل‌های خودکار، درهای حفاظت شده و دوربین‌‌‌های امنیتی به نوعی دشمن‌ها را دور بزنید.

نیروهای هکر شما می‌توانند با نفوذ در ساختار امنیتی سیستم‌ها، آنها را غیرفعال و خاموش کرده یا حتی هدایت آنها را به دست گرفته و همسو با اهداف خود از وسایل دشمن علیه آنها بهره ببرند.

نیروهای پشتیبان می‌توانند فرمانده خود را درمان کرده و ضمنا قابلیتی دارند که به کمک آن محیط اطراف را تا شعاع مشخصی اسکن کرده و به‌ این ‌ترتیب تحرکات دشمن و هدف‌های ارزشمند برای هک کردن را شناسایی می‌کنند.

کلاس نفوذی این امکان را دارد تا از دریچه‌ها، کابل‌ها و تجهیزات نامرئی‌کننده برای عبور از میان دشمنان استفاده کند، در حالی که حملات نزدیک آن و توانایی‌اش در استفاده از سلاح دوربرد اسنایپر بسیار مهلک و کشنده است.

کلاس‌ها و قدرت‌های خاص آنها به خودی خود بازی را جذاب کرده ‌است، اما به دلیل ماهیت سایبرپانک اتمسفر بازی می‌توانید تغییراتی روی انسان‌ها، سلاح‌ها و تجهیزات اعمال کنید و به آنها تراشه اضافه کرده یا از مقدار آن بکاهید.

چنین ویژگی‌ای در کنار ساختار سنگرگیری گیم‌پلی که مشابه بازی X-COM بی‌نقص و واقعگرایانه پیاده‌سازی شده است، سبب شده تا درگیری‌های Satellite Reign خیلی درگیرکننده‌تر و تاکتیکی‌‌‌تر از منابع الهامش به نظر برسد.

در بیشتر آن بازی‌ها برتری موقعیت وابسته به این شرط است که کدام یک از نیروهای شما زودتر می‌تواند از تجهیزات و فرصت‌هایش استفاده کند، ولی در اینجا چون توانایی‌ها و قدرت‌های هر کلاس، روی دیگر اعضای تیم نیز تاثیر می‌گذارد، نیروها نقش مکمل هم را ایفا می‌کنند و می‌توانند از سد دشوارترین موانع گذر کنند.

ساختار مراحل از دیگر نکات جالب بازی به شمار می‌رود، به نوعی که در اینجا ماموریت یا مراحل تصادفی وجود ندارد، بلکه شما در یک نقشه دنیای باز قرار دارید که بنا به گفته تیم سازنده بازی، یکی از بزرگ‌ترین نقشه‌هایی است که تا به حال در موتور یونیتی پیاده‌سازی شده است.

این نقشه‌ شهری است که متعلق به سازمانی به نام Dracogenics بوده و از سوی سران آن اداره می‌شود که با فروختن فناوری «Res-Tech» که امکان کلون‌سازی را فراهم می‌کند، به ابرشرکتی جهانی و وسیع تبدیل شده است.

تیمی که شما هدایت آن را به عهده دارید، جوخه‌ای از یک شرکت رقیب است که با استفاده از سرقت فناوری قدیمی‌‌‌تر ماموریت یافته تا تحت عنوان بیزنس و رقابت اقتصادی، شرکت Dracogenics را زمینگیر کنند و برای رسیدن به این هدف دیگر فرقی ندارد چقدر جنایت اتفاق می‌افتد و چه تعداد سرقت انجام شود.

نقشه‌ بازی پویا بوده و هرچه در آن جلوتر می‌روید، تغییرات و تحولاتی در آن رخ خواهد داد. هر منطقه از دنیای بازی از محله‌های قدیمی مملو از چراغ‌های نئون گرفته تا شهرک‌های صنعتی آکنده از دود و بخار، تعدادی ماموریت جانبی پیش روی‌ شما قرار می‌دهد که در جهت کاهش نفوذ و اعتبار Dracogenics می‌توانید آنها را انجام دهید.

به‌عنوان مثال اگر به یک ایستگاه پلیس محلی نفوذ کنید، در صورت شناسایی شدن توسط دشمنان زمان بیشتری به طول می‌انجامد تا نیروهای پشتیبانی آنها از راه برسد یا در صورتی که در ساختار سیستم امنیتی دشمن باگ وارد کنید، تشخیص دادن نیروهای شما از طریق دوربین‌های امنیتی دیرتر انجام می‌شود.

با وجود تمام ویژگی‌های خوب، اتفاقات داخل دنیای بازی کمی مصنوعی و غیرطبیعی جلوه می‌کنند. مثلا شهروندان شهر اغلب گویی هدفی برای حرکت ندارند، مدام به سمت محل درگیری آمده تا نظاره‌گر جنایت‌ها و جرایم شما باشند .

یا دوربین‌های امنیتی حتی در صورت نابودی، بعد از مدت زمان معینی کارایی خود را به‌دست می‌آورند. با وجود این Satellite Reign عنوانی جذاب و سرگرم‌کننده در سبک استراتژی بوده و با الهام از شاهکاری چون X-COM ساخته شده است.

فکر می‌کنم همین اطلاعات کافی باشد تا در بیرون از خانه، دلتان برای تجربه‌ بازی لک بزند.

Satellite Reign

پلتفرم PC

ناشر 5Live Studios

سازنده 5Live Studios
سبک استراتژی

امتیاز 8

مجید رحمانی - کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها