سقوط جرثقیل و کشته شدن تعدادی از زائران حج امسال، کام بسیاری از خانواده ها را ،که می توانست با حلاوت زیارت خانه خدا شیرین شود ،تلخ کرد.
کد خبر: ۸۳۴۶۲۳
سقوط جرثقیل و خلاء حضور رسانه ها در مراسم حج امسال

مراسم حج ابراهیمی امسال نیز به رسم هر سال آغاز شد و هر ساله مسئولین و دست اندرکاران فرهنگی حج با دعوت از رسانه ها از آنها می خواستند تا خبرنگاری را برای مراسم حج تمتع معرفی کنند که این خبرنگار وظیفه اش پوشش اخبار حج به دور از ملاحظات سیاسی و در قالب فعالیت های حرفه ای بود. اما امسال نهادهای مسئول اعزام خبرنگاران، دعوت از نمایندگان رسانه ها را در اولویت کاری خود قرار ندادند و به بهانه ظاهرا صرفه جویی ارزی از این اقدام سر باز زدند.

گرچه این رویکرد در نگاه اول به نظر مثبت می رسید اما با اتفاقی که دیروز رخ داد کاملا خلاء ناشی از عدم حضور رسانه های حرفه ای، مستقل، و در عین حال بی طرف احساس شد. روز گذشته سقوط یک جرثقیل که مربوط به توسعه مسجدالحرام بود سبب کشته شدن تعداد بسیاری از زائران حج ابراهیمی در حرم امن الهی شد.

این خبر امروز جایگاه ویژه ای در سرتیتر مهم خبرهای رسانه های داخلی و خارجی دارد.

برای گرفت اخبار و تصاویر دست اول، امروز صبح به رسم معمول به یکی از سایتهایی مرجع وابسته به متولیان مراسم حج مراجعه کردیم که معمولا هر سال نماینده هایی را در مکه و مدینه دارند. اما با کمال تعجب مشاهده کردیم که این سایت نه تنها خبری از این رویداد را در صفحه نخست خود قرار نداده اند بلکه این سایت به صورت ظریف حتی بدون اشاره علنی به کشته شدن یک ایرانی و سقوط جرثقیل، با تیتر "21 زائر ایرانی در طوفان مکه زخمی شدند" این غائله را خاتمه داده است.

در عین حال اگر شما کلید واژه "جرثقیل" را در موتور جستجوی این سایت قرار دهید با کمال تعجب اخباری را مشاهد خواهید کرد که مربوط به ماههای گذشته و آن هم نصب و استقرار جرثقیل های غول پیکر برای به اصطلاح توسعه مسجدالحرام است که با آب و تاب تمام پوشش داده شده است.

به نظر می رسد که مصلحت و توصیه ها در این باره در رابطه با عدم پوشش این اخبار ،که به بهانه تنش زدایی در مراسم حج صورت می گیرد،کاملا مؤثر بوده و خلاء عدم حضور رسانه های در مراسم کاملا محسوس است.

جام جم آنلاین/حسین امیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
راز
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
۰
۰
این كشتن و بی احترامی به ایرانیها سابقه در دولت اقای رفسنجانی داشته وحالا زمان روحانی كه بنوعی روابط نزدیكی با رفسنجانی داره تكرار شد انگار عمدی ,الله اعلم

نیازمندی ها