نقد و بررسی بازی STASIS

ترس از دید ایزومتریک

بازی‌سازی یعنی راه رفتن روی لبه فناوری

در ستون هفته گذشته مطلبی درخصوص مشکلات جشنواره‌های داخلی ایران بخصوص بازی‌های رایانه‌ای نوشتیم و به شما وعده دادیم در شماره بعد کلیک گزارشی از پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای منتشر کنیم و حال زمان وفای به عهد است.
کد خبر: ۸۳۳۲۳۸
بازی‌سازی یعنی راه رفتن روی لبه فناوری

سالن‌ همایش‌های برج میلاد تهران، چهارشنبه 4 شهریور میزبان بازی‌سازها، مطبوعات و خبرگزاری‌هایی بود که برای شرکت در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران گرد‌هم آمده بودند.

این مراسم از ساعت 7 بعد از ظهر با صحبت‌های رسمی امیرحسین مدرس به عنوان مجری مراسم در مورد جشنواره و رشد بازی‌سازی در کشور و آمادگی ما برای حضور در تجارت جهانی این هنر ـ صنعت آغاز شد و پس از تقریبا پنج ساعت، عکس یادگاری اعضای تیم بهترین بازی سال با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علی جنتی، رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دبیر جشنواره متین ایزدی به مراسم پایان داد.

موسیقی غنی

اجرای موسیقی همواره یکی از بخش‌های مراسم اختتامیه بازی‌های رایانه‌ای بوده، اما امسال برخلاف سال‌های گذشته که با دعوت یکی از خواننده‌های مطرح پاپ کشور و گوش دادن به ترانه‌هایی که کاملا بی‌ربط به موضوع بازی‌های رایانه‌ای و سلیقه بازی‌سازهاست، شاهد اجرای موسیقی بهترین‌ بازی‌های سال‌ دوره‌های گذشته از سوی گروه آرسِنووا با رهبری آرمین قیتاسی بودیم.

گرشاسپ، پروانه، سیاوش، میرمهنا و ارباب نوستالژی‌ها ماریو بازی‌هایی بود که موسیقی اصلی آنها اجرا شد. تقریبا تمام افرادی که در اولین جشنواره رسمی بازی‌های مستقل در زمستان 93 حاضر بودند، اتفاق نظر داشتند که کیفیت اجرا و انتخاب قطعات گروه مستقل «بزرگراه» بسیار بهتر و جذاب‌تر بود.

پس از اجرای موسیقی و سخنان متین ایزدی به‌عنوان دبیر جشنواره و بابک کرباسی به‌عنوان نماینده کارگروه بازی‌سازان در سازمان نظام صنفی، نوبت به بخش اصلی مراسم یعنی اهدای جوایز رسید.

جالب است بدانید امسال برای اولین‌بار علاوه بر داوران ایرانی، از تعدادی داور خارجی نیز استفاده شده بود که اگر در سال‌های آینده ادامه پیدا کند و روند رو به رشد داشته باشد، حرکتی شایسته و هوشمندانه است.

بعضی از این داوران با ارسال فایل‌های تصویری از بازی‌های ایرانی تعریف و تمجید کرده و به‌صورت اختصاصی در مورد چند بازی برتر نیز اظهار نظر کرده بودند.

در مقاطعی از مراسم نظرات داوران داخلی نیز درخصوص پنج نامزد بهترین بازی سال کشور در قالب ویدئوهایی به نمایش درآمد.

نامزدهای این بخش عبارت بودند از: «جنون سیاه: تله ذهن»، «شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور»، «شهر بختک‌ها»، «خاله قزی» و «مموراندا» که در نهایت شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور ساخته‌ شرکت فن‌افزار شریف موفق به دریافت غزال زرین شد.

رشد بازی‌های موبایلی، رکود بازی‌های رایانه‌ای

جوایز در حالی به برندگان اهدا شد که داوران هر بخش در مورد نحوه داوری و معیارهای انتخابی خود سخنانی را بیان کردند.

نکته جالب توجه در مورد بازی‌های امسال این‌که از بین پنج بازی ماجرایی که در جشنواره شرکت کرده بود، سه عنوان نامزد بهترین بازی سال بود!

همچنین موج زیاد بازی‌های موبایلی و تمایل بازی‌سازها به این بازار به سبب امکان بازگشت سرمایه باعث شده تا برخلاف دوره‌های قبل، سبک‌های سکوبازی و ورزشی تقریبا خالی مانده و بازی‌هایی که در این سبک‌ها قرار داشته است رقابت چندانی را با دیگر عناوین هم سبک تجربه نکرده‌اند که نشانه‌ خوبی نیست.

شمار بازی‌های بزرگ نیز نه‌تنها کاهش یافته بلکه بجز یکی دو مورد از نظر کیفیت نیز نسبت به عناوین سال‌های گذشته دچار رکود شده است، طوری که شاید اگر در دوره‌های قبل شرکت می‌کردند، به جایگاه کنونی دست نمی‌یافتند.

این هم زنگ خطری جدی برای صنعت بازی‌سازی کشور به‌شمار می‌رود. شک و شبهه‌ای درخصوص جایگاه بازی‌های موبایل و درآمدزایی آنها وجود ندارد، اما این مساله نباید به قیمت قربانی کردن بازی‌های بزرگ و مستقل PC یا کنسولی تمام شود.

از صمیم قلب امیدواریم هرچه زودتر تدبیری برای توزیع دیجیتال بازی‌های PC نیز اندیشیده شود، قبل از آن‌که شاهد انقراض آنها در بازار داخلی باشیم.

معرفی بازی‌هایی که می‌آید

امسال برای اولین‌بار، سه تیم خوب داخلی عناوین آینده‌ خود را در جریان جشنواره نمایش دادند که از معدود قسمت‌های خوب جشنواره امسال بود.

امیرحسین فصیحی، سرپرست و مدیرپروژه فن‌افزار شریف از سه بازی جدید این شرکت «فرزندان مورتا»، «کارزار» و «جنگاوران هفت بام» رونمایی کرد که در مورد آخری برای اولین بار بود تریلری از آن به نمایش درمی‌آمد.

«جنگاوران هفت‌بام» در سبک چند نفره آنلاین قرار دارد که با دو مد Co-Op و PvP برای PC و کنسول‌ها در نظر گرفته شده است.

استودیوی بازی‌سازی مدریک نیز که «خروس جنگی» را در کارنامه خود دارد دو بازی جدید خود «استیم کارد» را در سبک کارت‌بازی استراتژی و «تخته‌گاز» در سبک مسابقه‌ای معرفی کرد.

در نهایت امیرمحمد رضایی از «سلطان ضربه کاشته» جدیدترین ساخته Median Games رونمایی کرد.

مجید رحمانی - کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها