نگاهی به رفتارهای ما در عصر تلفن‌های هوشمند

سرها در گریبان است

در تمام طول روز حتما با آدم‌های مختلفی برخورد می‌کنید که بیشتر وقت خود را با تلفن‌های هوشمند می‌گذرانند. برای آنها فرقی ندارد در یک مکان عمومی باشند یا پشت میز کارشان؛ شاید ما هم یکی از همین‌ها باشیم که زندگی اجتماعی خود و اطرافیانشان را متحول کرده‌ و نوع مراودات‌ اجتماعی را از شکلی به شکل دیگر تغییر داده‌اند.
کد خبر: ۸۳۳۱۹۴
سرها در گریبان است

در چنین جامعه در حال رشدی که در کشور ما نیز در حال افزایش است، روابط اجتماعی حقیقی کمرنگ شده و در جایی دیگر و به‌صورت مجازی با کیفیتی متفاوت دنبال می‌شود.

فارغ از تاثیرات چنین پدیده‌ای، مساله‌ای که بسیار قابل لمس است، نوع رفتار چنین افرادی از دید اطرافیانشان است.

به طور مثال شاید برای هیچ‌کدام از ما چندان خوشایند نباشد که در یک مکالمه رو‌در‌رو یا جلسه کاری، طرف مقابلمان تمام وقت در حال کار کردن با تلفن همراهش باشد.

در سالن سینما یا کنسرت نیز مکالمه با تلفن یا کار کردن اطرافیان با تلفن می‌تواند نادیده گرفتن حقوق شما تلقی شود. تمام اینها رفتارهایی است که با توجه به عرف کنونی جامعه یک ناهنجاری به حساب می‌آید.

جامعه مجازی

آیا به نظر شما استفاده از تلفن همراه هنگام غذا خوردن کار درستی است؟ یا شما هم در رستوران تلفن حرف می‌زنید و با گوشیتان از خانواده خود عکس می‌گیرید؟ شاید در آن لحظه چنین کاری از طرف شخص مورد نظر چندان عجیب نباشد، اما یک مطالعه جدید نشان داده این نوع فعالیت‌ها از نظر بعضی مردم رفتاری کاملا بی‌ادبانه است.

همین تحقیقات نشان می‌دهد کار کردن با تلفن‌های همراه در محیط کار نیز می‌تواند برای اطرافیان بسیار عذاب‌آور باشد.

مرکز تحقیقات «پو» در آمریکا با بررسی 3217 کاربر آمریکایی به این نتیجه رسیده است که فقط 175 نفر از این افراد در مکان‌های عمومی از تلفن همراه خود تمام وقت استفاده نمی‌کنند.

البته این کاربری فقط به مکالمه با تلفن ختم نمی‌شود و استفاده از آن برای خواندن یک پیام، گرفتن یک عکس یا پخش آهنگ نیز محسوب می‌شود.

در همین تحقیقات مشخص شده 77 درصد از این کاربران حتی هنگام قدم زدن در خیابان هم ترجیح می‌دهند از تلفن همراه خود استفاده کنند و فقط 23 درصد با این کار مخالف هستند.

سه‌چهارم از این افراد کار با تلفن همراه در وسایل نقلیه عمومی را کاملا طبیعی می‌دانند و آن یک‌چهارم باقی، ترجیح می‌دهند در مکانی شخصی و ثابت با تلفن‌های همراه خود کار کنند.

جالب است که 62 درصد افراد استفاده از تلفن همراه را به‌طور کلی کار خوبی می‌دانند، اما 88 درصد از این جمع در یک شام خانوادگی ترجیح می‌دهند به سمت تلفن‌های همراه خود نروند.

بیشترین مخالفت با استفاده از تلفن همراه در بین آمریکایی‌ها به استفاده از تلفن در یک جلسه کاری (94 درصد) هنگام فیلم دیدن در سینما (95 درصد) و در راس آنها کلیسا یا دیگر اماکن مذهبی (96 درصد) است.

شمشیر دو لبه

اما پرسش این است که آیا واقعا تلفن‌های هوشمند ما را از دوستان و خانواده دور کرده‌اند؟ نتایج تحقیقات «پو» نشان می‌دهد 16 درصد از افرادی که بیشتر وقت خود را از تلفن همراه استفاده می‌کنند برای این است که آنقدرها به موضوعاتی که در گروه دوستانشان اتفاق می‌افتد علاقه‌مند نیستند.

در حالی که 10درصد دیگر از کسانی که تمایل زیادی به استفاده از گوشی‌های خود دارند برای این است که از حال اطرافیان و گروه دوستانشان با خبر باشند و مسلما این را یک وظیفه اجتماعی مفید در حق اطرافیان خود می‌دانند.

ادامه این تحقیقات نشان می‌دهد دلایل دیگری نیز برای استفاده از تلفن همراه در طول یک گردهمایی دوستانه یا اجتماعی وجود دارد، زیرا 38 درصد از این افراد گمان می‌کنند اطلاعاتی که در گوشیشان دریافت می‌کنند می‌تواند برای گروه جالب باشد و 41 درصد دیگر نیز با اشتراک‌گذاری اتفاقات این رویدادها در شبکه‌های اجتماعی حس خوبی به آن دارند.

یک نکته مهم درباره تمام ارقام این است که «پو» فقط بزرگسالان را بررسی کرده است که به نظر می‌رسد اگر همین تحقیقات در بین نوجوانان و جوانان صورت می‌گرفت ممکن بود پاسخی کاملا متفاوت به دست بیاید.

مریم باقری / منبع: گاردین - کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها