سرمایه‌گذاری داخلی یا خارجی یکی از ارکان توسعه اقتصادی کشورهاست که بسیاری از دولتمردان دنبال دستیابی حداکثری به هر دو هستند، اما نباید فراموش کنیم سرمایه‌گذاری امروز برای کشورمان یکی از مهم‌ترین موارد است و باید برای آن برنامه‌ای دقیق داشته باشیم؛ چون توسعه اقتصادی گرچه خوب است، اما اگر رشد به همراه نداشته باشد، در واقع «هیچ» اتفاقی رخ نخواهد داد.
کد خبر: ۸۳۳۱۷۵
توسعه اقتصادی همراه با رشد معنادار می‌شود

اما قبل از هر تصمیم‌گیری و سیاستگذاری بهتر است ابتدا به این نکته توجه داشته باشیم که با توجه به موقعیت کنونی اقتصاد ایران، اکنون نزدیک به 50 درصد از امکانات و منابع مالی کشورمان در اختیار دولت نیست و «خصولتی‌ها» این حجم قابل توجه از منابع را در اختیار خود گرفته که لزوما همسو با دولت حرکت نمی‌کنند.

از این‌رو اگر در دوران فعلی اقتصاد ایران بخواهیم از اولویت‌های سرمایه‌گذاری دولت بگوییم، بد نیست در دو بخش سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی به تفکیک موارد زیر را مورد توجه ویژه قرار دهیم.

1ـ ابتدا بهترین سیاستگذاری دولت در این زمینه یعنی سرمایه‌گذاری این است که بررسی و کارشناسی علمی و دقیق طرح‌های نیمه‌کاره و قدیمی را شناسایی کرده و نسبت به فعال کردن آنها متناسب با توجیه اقتصادی اقدام کند. این رویداد می‌تواند حجم قابل توجهی از نقدینگی را که در طرح‌های نیمه‌تمام بلوکه شده به فعالیت اقتصادی رساند تا برای کشورمان مفید باشد.

2ـ همان طور که می‌دانیم امروز بحث تولید ملی یکی از اولویت‌های اصلی برای کشور است، بنابراین سرمایه‌گذاری‌های مورد نظر از سوی دولت باید به گونه‌ای باشد که تولید ملی را بالا ببرد که این اتفاق چند امتیاز برای اقتصاد کشور به ارمغان خواهد آورد که اولین آن در اشتغال و رونق اقتصادی شناخته می‌شود.

3ـ سرمایه‌گذاری و توسعه بسیار قابل قبول است، اما سرمایه‌گذاری که ارزش افزوده به همراه نداشته باشد، نه‌تنها برای اقتصاد ایران مناسب نیست؛ بلکه می‌تواند به مشکلات اقتصاد کشورمان بیفزاید، بنابراین اولویت سرمایه‌گذاری باید با طرح‌هایی باشد که ارزش افزوده به ارمغان آورد.

اما در بخش سرمایه‌گذاری‌های خارجی، مهم‌ترین نکته این است که دولتمردان با ایجاد شرایط مناسب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در کشورمان باید به نوعی سیاستگذاری کنند که زمینه ورود فناوری به ایران فراهم شود، چون اقتصاد ایران امروز به دلیل تحریم‌های یکطرفه غرب علیه کشورمان از هر زمان دیگری بیشتر به ورود فناوری برای بازسازی صنعت کشورمان نیازمند است.

امیر قادری - کارشناس اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها