برای نخستین بار در جهان صورت گرفت

تولید لنزهای مسطح نوری توسط محققان ایرانی

محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق شدند به روشی فیزیکی عوارض پوستی را با فناوری نانو و از طریق سلول های بنیادی درمان کنند.
کد خبر: ۸۳۲۱۹۱
درمان عوارض پوستی با سلول‌های بنیادی توسط محققان ایرانی

دکتر مرتضی محمودی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و از برگزیدگان شانزدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان در گفتگو با مهر گفت: رفتار هر سلول در بدن به پیام هایی بستگی دارد که از محیط پیرامون خود دریافت می کنند و بخشی از این پیام ها از طریق بستری منتقل می شود که سلول بر روی آن قرار گرفته است.

وی افزود: مواد سازنده این بستر در ارتباط تنگاتنگ با گیرنده های پیام سطح سلول قرار دارند که اینها در تعیین رفتار و سرنوشت سلول نقش مهمی ایفا می کنند.(به محیطی که هر سلول را فرا گرفته و در سرنوشت آن موثر است ریز محیط یا کنام می گویند).

محمودی اظهار داشت: اگر تصور کنیم در شرایط آزمایشگاهی بتوان ریز محیط یک سلول تمایز یافته را تقلید کرد و یک سلول بنیادی را در آن محیط قرار داد، امکان تمایز سلول های بنیادی به سلولی که ریز محیط آن فراهم شده، ایجاد می شود.

به گفته وی، در این پروژه موفق به ساخت ماده ای شدیم که بستری مشابه با محیط فراگیرنده سلول های کراتینوست (سلول های واقع در پوست) را فراهم می کند.

همچنین با قرار دادن سلول های بنیادی مزانشیمی به دست آمده از چربی در بستر سلول های پوست، موفق شدیم این سلول های بنیادی را به سلول های کراتینوست تمایز دهیم.

وی افزود: از نتایج این پژوهش می توانیم در تولید سلول های پوستی برای درمان عوارض پوستی استفاده کنیم.

محمودی با بیان اینکه اکنون سلول های پوستی در درمان عوارض پوستی به صورت شیمیایی تولید می شوند و مشکلات زیادی دارند، افزود: در این طرح با روش فیزیکی به نتیجه رسیدیم که با تولید سلول های بنیادی پوستی به روش فیزیکی مشکلات روش شیمیایی را نخواهیم داشت.

وی گفت: اکنون نزدیک به ۹ سال است که در زمینه علوم فناوری نانو و سلول های بنیادی فعالیت می کنیم و نتیجه آن در این تحقیق که تلفیقی از نانو و سلول های بنیادی است به کار گرفته شده است.

دکتر مرتضی محمودی از مرکز تحقیقات نانوتکنولوژی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با طرحی با عنوان «تولید بسترهای سلولی با الهام از زیست شناسی برای تغییر سرنوشت سلولی» در شانزدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان جایزه بهترین پژوهش داخلی را در بخش سلول های بنیادی دریافت کرد.

شانزدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان به مدت سه روز در سالن همایش های رازی از دیروز کار خود را آغاز کرده و تا چهاردهم شهریور ماه ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها