مردی و نامردی واژه ای است که در فرهنگ ایرانی ها کاربرد زیادی دارد اما همین مردانگی ویژگی هایی دارد که ناشناخته مانده و گاهی اوقات برخی مردان دست به کارهایی می زنند که موجب حیرت انسان می شود از همین رو آمریکایی ها با ایجاد یک رشته دانشگاهی سعی دارند مردانگی را به مردم خود بیاموزند.
کد خبر: ۸۳۱۸۶۳
«مردانگی» به یک رشته دانشگاهی در آمریکا تبدیل شد

به گزارش گروه بین الملل جام جم آنلاین، بازهم ناهنجاری های اجتماعی از جمله تجاوز به زنان و ناشناخته بودن دلایل اصلی روی آوردن برخی مردان به چنین اقداماتی موجب شده تا دانشگاهی در آمریکا اقدام به راه اندازی رشته ای برای پی بردن به این حقایق کنند.

اگر علاقه ای به تحصیل در رشته های فنی، پزشکی، علوم انسانی و ... را ندارید رشته ای در یکی از دانشگاه های آمریکا ایجاد شده که به شما رمز و راز نهفته در وجود مردان ر آموزش می دهد.

دانشگاه استونی بروک در نیویورک مدتی است رشته ای را راه اندازی کرده که هدف از آن اطلاع یافتن از ویژگی های مردانگی است.

این دانشگاه همچنین در ماه مارس سال جاری میلادی میزبان نشستی در همین رابطه بود که یکی از اهداف آن افزایش همکاری میان محققانی بود که در رشته های مختلف مربوط به مردان فعالیت می کنند با فعالان حوزه های همچون فمنیسم.

اما این رشته چه باری از دوش جامعه برمی‌دارد؟ اخیرا بر سر موضوع «تجاوز در دانشگاه‌های آمریکا» بحث گسترده‌ای در این کشور درگرفته است. برگزارکنندگان برخی پژوهش‌ها در ایالات متحده حتی ادعا می‌کنند که تا یک ‌سوم زنان در دانشگاه‌های این کشور قربانی خشونت جنسی می‌شوند

یک جامعه‌شناس به نام مایکل کیمل که از پیشتازان عرصه مطالعات مردانگی است، دو سال پیش مرکزی برای مطالعه مردان و مردانگی در این دانشگاه تأسیس کرد. او خود می‌گوید تعریف واحدی از «مردانگی» وجود ندارد و بسته به نژاد، سن، منطقه، مذهب و گرایش جنسی تفاوت‌هایی در «مردانگی» وجود دارد.

به گفته‌ کیمل، حداکثر تا دو یا سه سال دیگر امکان تحصیل در رشته‌ «مردانگی» در مقطع کارشناسی ارشد هم فراهم می‌شود. در این صورت، این مرکز نخستین مرکز در جهان خواهد بود که در این رشته مدرکی آکادمیک ارائه می‌کند.

دوره کارشناسی ارشد رشته «مردانگی» (پس از تأسیس) یک سال به طول خواهد انجامید.

به گفته‌ کیمل، تحصیل در این رشته هم برای مردان جالب خواهد بود و هم برای زنان. از آن گذشته این رشته فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی جامعه‌شناسی و رشته‌های مشابه را جذب خواهد کرد.

این رشته همچنین می‌تواند به عنوان دوره آموزشی تکمیلی برای مددکاران اجتماعی یا آموزگاران باشد. شاغلانی که فرصت ادامه تحصیل حضوری ندارند هم می‌توانند به صورت از راه دور (آنلاین) یا در تعطیلات تابستان این رشته را بخوانند.

یکی از دانشجویان مایکل کیمل که سال‌ها در حوزه پیشگیری از خشونت‌های جنسی کار کرده، می‌گوید: «ما بررسی کردیم که ارتباط مبتنی بر رضایت طرفین چه ویژگی‌هایی دارد؟ و اینکه این پیام را چگونه باید به جامعه رساند: که مردان برای پاسخ مثبت هر کاری نکنند، بلکه هدف این است که طرف مقابل هم مشتاقانه پاسخ مثبت دهد».

به اعتقاد این دانشجو، رشته «مردانگی» فرصت مناسبی برای مطالعه روی موضوعاتی از این دست است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها