ششمین قسمت از مجموعه مستند «غیررسمی» در سازمان اسناد و کتابخانه ملی رونمایی شد

انعکاس ارتباط رهبر انقلاب با کتاب و کتابخوانی

بنای جدید کتابخانه ملی در مجموعه فرهنگی عباس‌آباد، فضایی مناسب برای اهالی علم و فرهنگ فراهم کرده تا ضمن مطالعه و استفاده از منابع علمی و پژوهشی، از فضای زیبا و آرام آن نیز استفاده کنند که البته گاهی این فضا با تردد و پارک خودروهای مراجعان کمی مخدوش می‌شود.
کد خبر: ۸۳۱۷۴۸
دولتی‌ترین نمایشگاه تاریخ

کتابخانه ملی این روزها میزبان نمایشگاهی است که بخشی از آن در همین فضای ورودی برپا شده است؛ نمایشگاهی که اسناد و احکام دولت‌های گذشته از مشروطه تا دولت یازدهم جمهوری اسلامی را در معرض دید مخاطبان گذاشته است.

از در شرقی کتابخانه ملی که وارد این مجموعه می‌شوید، در فاصله این در تا ورودی ساختمان، راهرویی موقت برپا شده که نمایشگاه از همین قسمت آغاز می‌شود.

با ورود به این راهرو سمت چپ خود با تصاویر اعضای دولت‌های قاجار روبه‌رو می‌شوید. عکس مردان قاجاری و مشروطه در کنار مظفرالدین شاه و دیگر صاحب‌منسبان دوران مشروطه. سمت راست خود تابلوهایی می‌بینید که تصاویر مدارک و اسناد دولت‌های مشروطه را نشان می‌دهند؛ اسناد و عکس‌هایی که برخی از آنها بیش از صد سال پیش صادر و گرفته شده‌اند.

به گفته امین عارف‌نیا، دبیر این نمایشگاه، این اسناد شامل فرامین حکومتی، احکام تشکیل دولت‌ها، بخشنامه‌ها، توصیه‌نامه‌ها، تقاضانامه‌ها و... می‌شود.

در همین راهرو جلوتر که برویم به تصاویر و اسناد دولت‌های دوره پهلوی اول و دوم برمی‌خوریم. با پشت‌سر گذاشتن راهرو و وارد شدن به فضای باز ساختمان کتابخانه، دوران پهلوی را نیز پشت‌سر می‌گذاریم و در میدان کوچکی که آب‌نمایی نیز در آن تعبیه شده، به تصاویر و اسناد دولت‌های جمهوری اسلامی ایران می‌رسیم که در میانشان احکام تحلیف و تنفیذ تعدادی از روسای جمهور و تصاویری از مراسم تحلیف و تنفیذ آنها به چشم می‌خورد. البته تصویر اعضای کابینه این دولت‌ها با ذکر نام وزرا و اعضای دولت نیز در این قسمت گنجانده شده که تصاویر این تابلوها کیفیت مناسبی ندارند.

با پشت‌سر گذاشتن این میدان کوچک که مراجعان کتابخانه از آن به عنوان استراحتگاه استفاده می‌کنند، وارد راهروی بزرگ دیگری می‌شویم که بخش دیگری از نمایشگاه در آن جاری است. این بخش به نمایش نشان‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد؛ البته تصویر این نشان‌ها نه اصل آن. این نشان‌ها توسط رئیس‌جمهور براساس آیین‌نامه‌ها به افراد اعطا می‌شود.

در انتهای این نمایشگاه به آثار و تألیفات روسای جمهوری اسلامی ایران برمی‌خوریم. آثار رهبر معظم انقلاب، اکبر هاشمی، رئیس دولت سازندگی، رئیس دولت اصلاحات، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی در معرض دید مخاطبان قرار دارد.

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران درباره این نمایشگاه به جام‌جم می‌گوید: «به مناسبت فرارسیدن هفته دولت، منتخبی از اسناد، فرامین و احکام دولت‌های ایران از مشروطه تاکنون، از هفته گذشته در کتابخانه ملی به نمایش در آمده است.»

به گفته او در این نمایشگاه در مجموع 170 سند و تصویر به نمایش گذاشته شده است. نمایشگاه اسناد و احکام دولت‌های گذشته از مشروطه تاکنون از 2 شهریور در کتابخانه ملی برپاست و تا پایان این هفته میزبان علاقه‌مندان است.

کمیل انتظاری - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها