3 شرط اصلی برای اعزام به کربلا در اربعین اعلام شد:

گذرنامه، روادید و ثبت‌نام در سامانه «سماح»

زائران زیادی از هم‌اکنون برای مراسم پیاده‌روی اربعین لحظه‌شماری می‌کنند. براساس آمار سال گذشته حدود یک میلیون و600 هزار نفر در این مراسم شرکت کرده‌اند. مسأله ‌شناسی‌های اربعین سال گذشته از این حکایت دارد که مشکلات این حوزه با اراده مسئولان و همکاری زائران قابل حل است. به همین دلیل سازمان حج و زیارت اعلام کرده امسال گذرنامه، روادید و ثبت‌نام در سامانه سماح سه شرطی است که با عملی شدن آن، زائران می‌توانند سفر آسوده‌تری را تجربه کنند.
کد خبر: ۸۳۰۹۱۷

حدود سه ماه تا اربعین باقی مانده و در این فرصت کوتاه سازمان حج و زیارت باید تمام توان خود را برای سفر امن زائران به کار گیرد تا مشکلاتی که سال گذشته گریبان زائران را گرفت، امسال برای آنها دردسرساز نشود.

رفع مشکلات و کمبودهای جاده‌های کشور در نقاط مرزی از نقاط ضعف سال گذشته بود که سبب آزرده شدن زائران شد، چون جاده‌های مرزی از لحاظ ایمنی مناسب‌سازی نشده و از روشنایی نیز برخوردار نبودند. این کاستی‌ها سال گذشته باعث ایجاد ترافیک شدید در نقاط مرزی شد. علاوه بر این، زائرانی که شب هنگام به نقاط مرزی می‌رسیدند ناچار بودند در تاریکی مطلق مسیر را پشت سر بگذارند و به همین دلیل دچار حادثه می‌شدند.

نبود وسایل نقلیه عمومی

کمبود وسایل نقلیه عمومی و نبود نظارت بر فعالیت آنها را باید از دیگر مشکلات زائران اربعین سال گذشته دانست؛ چون این مسأله باعث شد زائران هنگام بازگشت به شهرهای خود، چند برابر تعرفه‌های در نظر گرفته شده، کرایه پرداخت کنند. در این بین حتی برخی دفترهای هواپیمایی بلیت هواپیما را سه برابر تعرفه در نظر گرفته شده می‌فروختند. نبود راهنما را باید از دیگر آسیب‌های شناخته شده اربعین سال گذشته دانست، چون بخش زیادی از زائران ایرانی به دلیل ناآشنایی با زبان عربی،برای پیدا کردن مسیر خود دچار مشکل شدند.در کنار این نکات باید یادآور شد ارائه نشدن خدمت مناسب از سوی اپراتورهای تلفن همراه نیز سال گذشته سبب شد زائران برای حل مشکلات خود نتوانند از تلفن‌های همراه خود بهره ببرند.

ثبت‌نام در سامانه سماح

به گزارش فارس، رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این که امسال تمام متقاضیان سفر به کربلا در ایام اربعین باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند، گفت: امسال هیچ زائری بدون گذرنامه و دریافت روادید نمی‌تواند به کشور عراق وارد شود.

این درحالی است که باید یادآور شد سال گذشته نیز سازمان حج و زیارت زائران را ملزم کرده بود در سامانه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده بود، ثبت‌نام کنند؛ اما ضعف‌های دیپلماسی سبب شد به یک‌باره مسئولان کشور عراق اعلام کنند در نقاط صفر مرزی به زائران اربعین روادید رایگان می‌دهند. به همین دلیل زائران عطای ثبت‌نام در این سامانه را به لقایش بخشیدند و سازمان حج و زیارت نتوانست زائران را گروه‌بندی کند، لذا باید به مسئولان هشدار داد قبل از هرچیز با مقامات عراقی به توافق‌های لازم دست پیدا کنند.

سعید اوحدی یادآور شد: دولت ایران پس از تجربه‌ آشفتگی‌های اربعین سال گذشته، ستادی را با عضویت 26 دستگاه خدماتی و نهاد امنیتی تشکیل داد.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون سامانه‌ای اینترنتی‌ با نام سماح طراحی شده که از 15 شهریور شروع به کار می‌کند و همزمان با آن، ثبت‌نام از متقاضیان شرکت در مراسم زیارت اربعین آغاز می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: اصلی‌ترین شرط سفر به عتبات در اربعین امسال، ثبت‌نام در سامانه سماح به نشانی WWW.Samah.haj.ir است و در غیر این‌صورت امکان حضور در عراق برای شرکت در زیارت اربعین وجود ندارد.

اوحدی با بیان این که دسترسی به این سامانه اینترنتی برای همه آزاد است، تصریح کرد: متقاضیان حضور در مراسم اربعین امسال می‌توانند اطلاعات خود را شامل کدملی، شماره گذرنامه و شماره تلفن همراه در گروه‌های حداکثر ده نفره ثبت کنند.

اطلاع رسانی با پیامک

رئیس سازمان حج وزیارت یادآور شد: بعد از این ثبت‌نام، سازمان حج و زیارت از طریق پیامک با زائران ارتباط مستمر خواهد داشت و آنها را در جریان آخرین اطلاعات مربوط به هزینه‌ها و دسته‌بندی گروه‌ها قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: جلساتی با حضور سفیر عراق در ایران و همچنین جلسه‌ای در نقطه‌ صفر مرزی برای هماهنگی‌های اربعین برگزار شده و حرکت و حماسه بزرگی در مرزهای کشور و شهرهای اصلی در حال وقوع است.

اوحدی ادامه داد: در مسیر ایلام تا مهران، 90 کیلومتر از جاده تعریض می‌شود. 65 پل تعریض شده یا درحال تعریض است. دو منبع آب بسیار بزرگ در نقطه صفر مرز مستقر شده که حدود یک میلیون لیتر آب برای زائران ذخیره می‌کند تا مشکلی سال گذشته برطرف شود و 95 تیر چراغ برق در مسیر 25 کیلومتری پل زائر تا نقطه صفر مرزی نصب شده است.

آخرین خبرها از عراق

رئیس سازمان حج و زیارت درباره آخرین تصمیم‌گیری دولت عراق برای برقراری روادید این کشور در زمان اربعین، تصریح کرد: امسال بر اساس تمهیدات درنظر گرفته شده همه زائران باید گذرنامه‌ معتبر داشته باشند. روادید نیز حتما صادر می‌شود، اما آخرین هماهنگی‌ها با سفیر عراق در ایران و وزارتخانه‌های خارجه دو کشور تا دو هفته‌ آینده برای صدور روادید و تعیین قیمت آن انجام می‌شود. وی با بیان این که قیمت روادید در مناسبت اربعین باید ویژه باشد تا تسهیلات برای همه مردم کشور فراهم شود، گفت: نمی‌خواهیم آشفتگی اربعین سال گذشته تکرار شود؛ بنابراین زائران براساس اطلاعاتی که در سامانه سماح ثبت می‌کنند، برای عبور از گذرگاه‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند و برای تغذیه، حمل و نقل، اسکان و خدمات درمانی آنها نیز برنامه‌ریزی خواهد شد.

تعامل راه حل مشکلات

در این بین نباید فراموش کرد بخشی از مشکلات زائران اربعین با تلاش مسئولان و همکاری زائران حل شدنی است؛ برای نمونه مسئولان برای مدیریت این حوزه باید همکاری بین بخشی بیشتری داشته باشند. علاوه بر این، دستگاه دیپلماسی کشور ضمن رایزنی با مقامات عراقی می‌تواند شرایط بهتری برای زائران ایجاد کند. برای نمونه سال گذشته یکهزار دستگاه از اتوبوس‌های ایران نتوانستند برای ارائه خدمات به زائران وارد کشور شوند، علاوه بر این وزارت امور خارجه با تعامل بیشتر با آنها می‌تواند بموقع از تصمیم‌های جدید مقامات عراقی درخصوص مراسم اربعین آگاه و مانع غافلگیری مدیران حج و زیارت شوند. دراین میان زائران نیز وظیفه دارند با ثبت‌نام در سامانه سماح و رعایت نکاتی که مسئولان گوشزد می‌کنند، در مدیریت بهتر این مراسم سهیم شوند.

بی‌سرپناهی زائران در مرز مهران

استان ایلام از معدود استان های کشور است که باوجود مرز بین‌المللی مهران و تردد روزانه 5000 زائر، با کمبود هتل و مهم‌تر از آن هتل های چند ستاره مواجه است. به گزارش مهر، سال گذشته که حماسه اربعین در مرز مهران رقم خورد، مسئولان حج و زیارت کشور قول ساخت یک هتل و حسینیه در شهر مهران را برای حل مشکلات اسکان زائران دادند و این طرح‌ها نیز کلنگ‌زنی شد، کلنگ‌زنی که فعلا فقط تصاویر آن موجود است و خبری از پا گرفتن خود هتل نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها