«آنجا یک بازار مهم است»؛ این را یکی از دیپلمات های فرانسوی در حالی که سعی داشت کشورش را از دوستان دوران تحریم ایران بنامد، در اشاره به صف تشکیل شده کشورهای غربی برای حضور و مشارکت در پروژه های نفتی و صنعتی ایران گفت.
کد خبر: ۸۳۰۳۷۲

به گزارش روزنامه جام‌جم، زنگنه وزیر نفت کشورمان بعد از آخرین دیدار با مقامات خارجی با یک جمله ساده تکلیف همه خارجی‌ها را روشن کرد، وقتی گفت: «هر کشوری شرایط بهتری برای همکاری پیشنهاد دهد کار به او سپرده می‌شود و ایران در حال حاضر چک سفید به کسی نمی‌دهد.»

درست از روز 23 تیر که خبر توافق ایران با کشورهای 1+5 منتشر شد، کشورهای صاحب نام یکی پس از دیگری نوبت گرفتند تا خودشان را به تهران برسانند تا سهمی را به نام خود ثبت کنند.

آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و کره جنوبی در کنار کشورهایی چون سوئیس، اتریش، ترکمنستان و آذربایجان از جمله کشورهایی بودند که با رزرو بلیت راهی ایران شدند تا با شرکت در مذاکرات روبه‌روی وزیر نفت کشورمان بنشینند و به چانه‌زنی فنی بپردازند.‌ جالب اینجاست که همه آنها، مدعی بودند که در دوران تحریم ایران را تنها نگذاشته‌اند و همراه بوده‌اند. در همین زمینه پائولو جنتیلونی وزیر خارجه ایتالیا اظهار کرد که ایتالیا حتی در شرایط سخت تحریم همکاری و مذاکره با ایران را حفظ کرده است.

زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان نیز با تاکید بر ازسرگیری هر چه سریعتر روابط سنتی و دیرینه ایران و آلمان، گفت: بسیاری از شرکت‌های آلمانی حتی در شرایط سخت تحریم روابط خود با ایران را قطع نکردند.

البته وی در ادامه اقرار کرد: من به طور کامل قبول دارم که ایران دیگر آن ایران ١٥ سال گذشته نیست و هم‌اکنون اعتماد به نفس بالایی در این کشور وجود دارد و باید شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شود.

آنجا یک بازار مهم است

بدون شک کشورمان با ظرفیت بیش از یکصد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی و پایین دستی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در کنار دیپلماسی خاصی که پیش برده است به عنوان نقطه‌ای از این کره خاکی محسوب می‌شود که هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

البته این مطلب تنها یک ادعا نیست بلکه یک مقام ارشد فرانسوی در این باره گفت: «همه دارند با حرص و طمع به ایران نگاه می کنند... آنجا یک بازار مهم است».

این طور که مشخص است براساس شرطی که زنگنه مشخص کرده تمامی شرکت‌های بین‌المللی که قصد مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای نفت کشور را دارند باید یک شریک ایرانی برای خود انتخاب کنند تا طی یک فرآیند مشخص ضمن انتقال دانش و فناوری روز، این امکان برای جذب بازار منطقه برای هر دو طرف ایجاد شود.

در این بین، امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با بیان این که صنعت نفت ایران نسبت به ١٢ سال گذشته تفاوت‌های زیادی دارد، درباره شرایط حضور شرکت‌های خارجی در ایران اظهار کرد: استفاده از توانمندی شرکت‌های داخلی و انتقال فناوری، مهم‌ترین شرایط ایران برای حضور شرکت‌های خارجی در صنعت نفت ایران است؛ ضمن این که این حضور باید منافع اقتصادی ایران را تضمین کند.

بهار پیش‌رو؛ آغاز همکاری‌های بین‌المللی صنعت نفت

وی در پاسخ به این که کدام یک از هیات‌های خارجی در مذاکرات جدی‌تر بوده و بزودی به ایران باز خواهند گشت، گفت: به ترتیب آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها نسبت به دیگران در مذاکرات جدی‌تر بودند و خواهان بازگشت هر چه سریع‌تر به ایران پس از لغو تحریم‌ها هستند.

زمانی‌نیا البته افزود: صنایع ایران و ایتالیا در کنار فرهنگ و روحیات مردم دو کشور ارتباط نزدیکی به یکدیگر دارند.

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان نیز درباره این که برنامه‌های جدی برای همکاری‌ها در بخش صنعت چه زمانی آغاز می‌شود، گفت: مهم‌ترین تاریخ بعدی بهار آینده خواهد بود که تحریم‌ها لغو و محدودیت‌های پیش روی شرکت‌های غیرآمریکایی برای فعالیت در ایران برداشته می‌شود.

شرکت‌های لینده، زیمنس، مرسدس دایملر، باسف، فولکس واگن، جی آی زد (GIZ)، توتال، انی، میتسوبیشی، تویوتا، سومیتومو، ایتوچو، سوجیتز، کنساماتسو، میتسویی، کانسایی پینت، ساندن هلدینگ، نیپون استیل، سومیتومو متال، تویو، جِی‌جی‌سی (JGC)، کوبه استیل، چیودا، بانک UFJ میتسوبیشی توکیو، گروه بانکی سومیتومو و میتسویی، بانک میزوهو، گروه نفت و انرژی نیپون JX، شواشل، اینپکس، فدراسیون تجارت ژاپن (Keidanren)، جترو، بانک همکاری‌های بین الملل ژاپن، بیمه صادرات و سرمایه گذاری ژاپن، گروه ملی فلزات و نفت و گاز ژاپن و مرکز همکاری‌های ژاپن و خاورمیانه، مهندسی و ساختمان هیوندایی، شرکت توسعه هیوندایی و شرکت دوو همه از شرکت‌های اکثرا درشتی هستند که حالا چشم به راهند که مجوز ورود آنها به کشورمان کی صادر می‌شود.

جدول آمادگی کشورهای صنعتی برای حضور در پروژه‌های ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها