در حالی که رهبران کشورهای اروپایی روز پنجشنبه در وین پایتخت اتریش گردهم آمده بودند تا به بررسی بحران فزاینده مهاجران در مرزهای این قاره بپردازند، خبر کشف جسد بیش از 70 مهاجر در یکی از شهرهای مرزی اتریش و همچنین واژگون شدن یک قایق در آب‌های مدیترانه، این نشست را تحت تاثیر خود قرار داد.
کد خبر: ۸۳۰۱۲۰

به گزارش الجزیره انگلیسی، نیروهای پلیس در منطقه برگلند در نزدیکی مرز مجارستان متوجه کامیونی شدند که در کنار جاده متوقف شده بود. آنها با نزدیک شدن به این خودرو، متوجه خون و بوی تعفن شدید از داخل کانتیر شدند. ماموران با باز کردن در کانیتر با اجساد ده‌ها مهاجری روبه‌رو شدند که روی یکدیگر افتاده بود. این کامیون سپس به نیکلزدورف منتقل و در فضایی سردخانه‌مانند بازرسی شد. ابتدا تعداد کشته‌ها بین 20 تا 50 نفر اعلام شد، اما مقامات اتریش روز گذشته تعداد این مهاجران را 71 نفر اعلام کردند. بنا به گفته منابع پلیس، 59 مرد، هشت زن و چهار کودک این اجساد را تشکیل می‌دهند.

سخنگوی نیروهای پلیس اتریش روز گذشته در کنفرانسی خبری اعلام کرد سه نفر در این زمینه دستگیر شده‌اند.

به گفته وی یکی از عاملان که هدایت این کامیون را به عهده داشته شهروند بلغارستان و لبنانی‌تبار است. دو فرد دیگر نیز شهروند بلغارستان و مجارستان هستند. مقامات امیدوارند با بازجویی از این افراد سرنخ‌های بیشتری از افراد دخیل در این قاچاق انسان و دیگر مسائل مربوط به مهاجران در اروپا به دست آورند.

روز پنجشنبه اعلام شد پناهجویانی که جسد آنها در این کامیون کشف شده، احتمالا بر اثر خفگی جان خود را از دست داده‌اند. اما مقامات پلیس اتریش می‌گویند پزشکی قانونی جسد یکایک قربانیان را آزمایش و بررسی می‌کند تا به علت مرگ هر یک از افراد به طور مشخص پی ببرد. نتیجه نخستین تحقیقات حاکی است پناهجویان نه در اتریش بلکه در حین سفر به این کشور جان سپرده‌اند، یعنی یک‌و‌نیم تا دو روز پیش از رسیدن به نقطه کشف کامیون مزبور. مقامات پلیس گفته‌اند مدارکی که قربانیان همراه داشته‌اند، حاکی است که آنان پناهجویان سوری بوده‌اند.

نشست وین

اعلام این خبر هولناک واکنش سیاستمداران اروپایی حاضر در نشست وین را در پی داشت. پس از برقراری یک دقیقه سکوت به یاد این افراد، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: خبر کشته شدن بیش از 50 نفری که به امید یافتن سرپناه به اروپا آمده بودند، بسیار وحشتناک است. این اتفاق در واقع هشداری برای ماست تا سریع‌تر راهکاری برای این بحران پیدا کنیم.

سباستین کورز، وزیر خارجه اتریش نیز در این نشست طرحی پنج مرحله‌ای برای حل بحران مهاجران ارائه کرد. براساس این طرح پیشنهادی، مکان‌های امنی در خود کشورهای این مهاجران ساخته می‌شود که وظیفه حفاظت از آنها را نیروهای سازمان ملل به عهده خواهند داشت. این افراد پس از طی مراحل قانونی، شرایط ورود به کشورهای اروپایی را پیدا می‌کنند. این طرح همچنین از کشورهای اروپایی می‌خواهد با افزایش تدابیر امنیتی در مرزهای خود، جدیت بیشتری برای مقابله با قاچاق انسان داشته باشند.

این تصمیمات در حالی است که آمارها و ارقام رشد فزاینده ورود پناهجویان به اروپا را نشان می‌دهد. گویی قاره سبز از طرف مهاجرانی که از اقصی نقاط جهان به حرکت درآمده‌اند تحت محاصره قرار گرفته باشد. در همین ارتباط روزنامه فیگارو در گزارشی نوشت از ماه ژانویه تا جولای سال جاری ورود 340 هزار پناهجو در اروپا ثبت شده و این به معنای 175 درصد افزایش است. شنبه و یکشنبه گذشته 11 هزار نفر پناهجو به جزایر یونان وارد شدند و در همین زمان500 5 پناهجو به ایتالیا و بین 6000 تا 7000 پناهجو از طریق بالکان وارد مجارستان شدند.

بنا به گزارش فیگارو این پناهجویان به دلیل مشکلات جغرافیایی سیاسی از جمله جنگ سوریه، خشونت‌های داعش در عراق و به طور کل بی‌ثباتی موجود در خاورمیانه آواره شده‌اند. در این میان شبکه‌های قاچاق انسان نیز از این روند رو به افزایش سوء استفاده وسعی می‌کنند افرادی را با گذرنامه‌های جعلی از طریق مرزها وارد اروپا کنند.

واژگونی در آب‌های مدیترانه

همزمان با اعلام خبر کشف اجساد پناهجویان در اتریش، منابع خبری از واژگونی یک قایق حامل پناهجویان در آب‌های مدیترانه در نزدیکی لیبی خبر دادند. این قایق که مسافرانی را از آفریقا و جنوب آسیا سوار کرده بود و قصد ورود به ایتالیا را داشت، در نزدیکی ساحل لیبی غرق شد. یکی از مقامات امنیتی در شهر ساحلی زواره در لیبی اعلام کرد نزدیک به 400 نفر در این قایق بوده‌اند.

منابع ساحلی لیبی می‌گویند تا عصر روز پنجشنبه نیروهای امدادی توانستند حدود 201 نفر از این افراد را از آب نجات دهند. در این میان شاهدان گفتند بیش از صد نفر از مسافران این قایق غرق شدند. بیشتر این افراد کسانی بودند که هزینه کافی برای نشستن روی عرشه را نداشته و مجبور شدند در انبار این قایق پناه بگیرند. بنا به گفته مقامات، بیشتر مسافران این قایق از کشورهای پاکستان، سوریه، بنگلادش و مراکش بوده‌اند. طبق اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت، از ابتدای سال جاری تاکنون 300 2نفر که قصد ورود به اروپا با قایق را داشتند، جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که این آمار در سال 2014 حدود 3200نفر اعلام شده بود.

مهاجر یا پناهجو؟

هنوز روشن نیست چه تعداد ازکسانی که به این شکل روانه اروپا می‌شوند مهاجر یا پناهنده یا آواره یا انسان‌های قاچاق شده هستند. در این باره نیز منابع خبری مواضع متفاوتی دارند. برخی این گروه‌ها را پناهنده و برخی دیگر مهاجر یا آواره می‌خوانند.

در این میان کارشناسان مسائل حقوق بین‌الملل به این مساله اشاره دارند که باید بین مهاجران و پناهجویان تفاوت قائل شد. مهاجران و بویژه مهاجران اقتصادی، به میل خود جابه‌جا می‌شوند تا دورنمای زندگی خود و خانواده‌شان را بهبود بخشند، اما پناهجویان به خاطر نجات جان خود و حفظ آزادی‌شان ناچارند از جایی به جای دیگر بروند. پناهجویانی که از جنگ و آزار و شکنجه می‌گریزند، جزو آسیب‌پذیرترین افراد بوده و سازمان‌های بین‌المللی خواستار اقامت فوری آنها شده‌اند و طبق موازین بین‌المللی باید هرکشوری تسهیلات لازم را در اختیار آنان بگذارد. دراین میان قاچاق انسان تجارتی سیاه و سودآور است که در سراسرجهان مرسوم است و قاچاقچیان با گرفتن مقادیری پول انسان‌ها را بدون داشتن اسناد قانونی جابه‌جا می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها