سخنگوی دولت ژاپن تاکید کرد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از توکیو به خاطر جاسوسی واشنگتن از سیاستمداران ژاپنی عذرخواهی کرده است.
کد خبر: ۸۲۹۵۸۲
عذرخواهی اوباما به خاطر جاسوسی از مقامات ژاپنی

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، یوشیهیده سوگا سخنگوی دولت ژاپن امروز چهارشنبه تصریح کرد: اوباما در گفتگوی تلفنی با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن، به خاطر جاسوسی از مقام‌های سیاسی ژاپنی عذرخواهی کرده است.

سوگا افزود: دو طرف همچنین توافق کردند تا در خصوص مسائل اقتصادی جهان با یکدیگر همکاری کنند. افت شدید شاخص سهام در بازارهای بین المللی به خاطر وضعیت نگران کننده اقتصادی چین، از محورهای مهم گفتگوهای اوباما و آبه بوده است.

سخنگوی دولت ژاپن گفت: اوباما تاکید کرده است که به خاطر مساله جاسوسی که موجب بحث و جدل های زیادی در ژاپن شده است، بسیار بسیار متاسف است. البته اوباما حاضر نشده است تا ادعاهای مطرح شده از سوی وبسایت ویکی لیکس در خصوص جاسوسی آمریکا از مقام های سیاسی ژاپنی را تایید کند.

آبه نیز در این گفتگوی تلفنی، نگرانی جدی خود را نسبت به این مساله ابراز کرده است. آبه به اوباما گفته است که اگر مردم ژاپن نسبت به این گونه فعالیت ها نگرانی شدیدی نشان دهند، این مساله می تواند به روابط اعتمادساز بین دو کشور لطمه بزند.

آبه پیش از این در گفتگو با جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا نیز نسبت به اتهامات جاسوسی از مقام های ژاپنی ابراز نگرانی کرده بود.

اسناد تازه‌ای که وبسایت ویکی لیکس منتشر کرده است نشان می دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا از دولت و شرکتهای خصوصی ژاپن جاسوسی کرده است.اسناد فاش شده حاکی است آژانس امنیت ملی آمریکا حداقل از 35 هدف در ژاپن از جمله مقام های دولت شینزو آبه نخست وزیر این کشور، جاسوسی کرده است.

دفتر کابینه ژاپن، بانک مرکزی و همچنین وزارتخانه های دارایی و اقتصاد و دفتر یوشیهده سوگا رئیس دفتر کابینه ژاپن از جمله اهدافی هستند که تلفن آنها از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا رهگیری شده و از آنها جاسوسی شده است.

ژاپن تازه ترین قربانی اهداف جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا به شمار می رود. اسناد ویکی لیکس نشان می دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا از مقام های ارشد سیاسی آلمان، عربستان سعودی و فرانسه نیز جاسوسی کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها