رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی:

منتظر ارزان شدن لوازم خانگی نباشید حتی با لغو تحریم‌ها

محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی:

رکود نداریم کاهش خرید داریم

به‌دنبال بیانیه مشترک هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 و باز شدن افق‌های تازه اقتصادی، موجی از کاهش قیمت‌ها در بسیاری از تولیدات داخلی و خارجی ایجاد شده که لوازم خانگی نیز یکی از موارد کاهش قیمت بود. این در حالی است که این روند هنوز هم ادامه داشته و بسیاری از فعالان و دست‌اندرکاران بازار لوازم خانگی در این زمینه معتقدند رکود موجود بازار باعث کاهش قیمت‌ها بوده و این روند باز هم ادامه خواهد داشت. اما محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی در این زمینه نظر متفاوتی دارد:
کد خبر: ۸۲۹۰۵۳

آیا در بازار لوازم خانگی رکود وجود دارد؟

خیر، به هیچ عنوان! من به عنوان یک مقام صنفی با این موضوع موافق نیستم و می‌گویم ما شاهد هیچ‌گونه رکودی در بازار نیستیم، اما کاهش خرید داریم. به این صورت که مردم مدتی است بدون نگرانی از آینده صرفا برای رفع نیازهای خود اقدام به خرید می‌کنند و دیگر منازلشان انبار کارخانه‌های لوازم خانگی نیست. به عنوان مثال تقریبا یک ماه پیش همه نگران فروش انواع کولر گازی بودند و می‌گفتند امسال رکود داریم، اما همین امروز که من با شما صحبت می‌کنیم اکثر کولرهای موجود فروخته شده، بنابراین هیچ رکودی نداریم بلکه تقاضا معقول شده و دیگر خریداران همانند اوایل سال 91 نگران گران شدن نیستند و برای خرید هجوم نمی‌آورند.

پس چطور بسیاری از فعالان بازار ادعای رکودی بودن بازاررا دارند؟

بسیاری از فعالان بازار به این موضوع واقف نیستند که امروز عرضه از تقاضا بیشتر شده و لذا فکر می‌کنند رکود وجود دارد. اگر این سوال را ابتدای سال 1391 از من می‌پرسیدید می‌گفتم آن دسته از کسبه که محصول خود را می‌فروشند پشیمان هستند. چون دیگر با قیمت قبلی توان خرید ندارند، اما امروز آنهایی که نمی‌فروشند پشیمان هستند چون می‌دانند واحد صنفی نزدیک آنها با قیمتی پایین‌تر و خدماتی بهتر حاضر به فروختن جنس خواهد شد. لذا این عرضه است که زیادتر از تقاضا شده نه این‌که ما رکود داریم.

نظر شما درباره آینده بازار و قیمت لوازم خانگی چیست؟

اگر واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم درباره محصولات داخلی نمی‌توانیم انتظار کاهش قیمت، حداقل در کوتاه مدت داشته باشیم. چون هیچ یک از نهاده‌های تولید مثل ورق آهن، هزینه کارگر، انرژی و غیره ارزان نشده که انتظار کاهش قیمت داشته باشیم. اگر هم کاهش قیمت بوده از روی اجبار بوده که تولیدکننده برای تامین نقدینگی‌اش این کار را کرده است. بنابراین اگر نهاده‌های تولید ارزان شود می‌توانیم انتظار کاهش قیمت داشته باشیم. اما درباره خارجی‌ها همه می‌دانیم با رفع تحریم‌ها واسطه‌‌گری کم و نقل و انتقال پول ساده‌تر خواهد شد؛ در عین حال که دلار هم قیمت مشخصی به خود خواهد دید که احتمالا در همین اعداد امروزی است. بنابراین وقتی روند واردات و واسطه‌گری کم شده باشد طبیعی است محصول ارزان‌تری در اختیار متقاضیان باشد، اما این اتفاق در سال آینده یا اواخر سال جاری روی خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها