در مراسم تشییع پیکر عبدالحسین حائری ـ که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد ـ از ابعاد مختلف فرهنگی این شخصیت برجسته و دغدغه‌های او سخن گفته شد.
کد خبر: ۸۲۸۹۹۰

پیکر عبدالحسین حائری، نسخه پژوه، کتاب‌شناس، فهرست‌نگار و رئیس سال‌های طولانی کتابخانه مجلس، روز گذشته با حضور بسیاری از مسئولان و چهره‌های فرهنگی کشور در محوطه کتابخانه مجلس شورای اسلامی تشییع شد.

در این مراسم چهره‌هایی مانند علی لاریجانی رئیس مجلس، محمدرضا باهنر و حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نمایندگان مجلس، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، محمود دعایی سرپرست روزنامه اطلاعات، محمدرضا مجیدی رئیس کتابخانه مجلس، محمد رجبی رئیس سابق مجلس، احمد جلالی نماینده ایران در یونسکو، سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و سیدمحمدمجتبی حسینی مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک حضور داشتند. ابتدای مراسم، محمدرضا مجیدی از عبدالحسین حائری به عنوان سرمایه بزرگ فرهنگی، چهره ماندگار، حافظ، احیاگر و پاسدار میراث مکتوب و استاد مسلم فهرست‌نویسی، صاحب سبک و نسخه‌شناس و کتاب‌شناسی برجسته یاد کرد.جلالی، نماینده ایران در یونسکو نیز طی سخنانی بیان کرد: گاهی چنین تصور می‌شود که توجه به میراث مکتوب و کهن این کشور و این که مردی مثل استاد حائری عمرش را صرف شناساندن یک نسخه خطی کوچک در گوشه کوچک از کتابخانه مجلس می‌کند، فقط موضوعاتی است برای تفاخر به گذشته و یادآوری نیاکان و نشان دادن ریشه‌های خانوادگی، اما این موضوع اساسا به زندگی امروز ما مربوط می‌شود در حالی که بسیاری اوقات مورد توجه نیست.

جلالی که در برهه‌ای خود ریاست کتابخانه مجلس را عهده‌دار بود با اشاره به پیکر بی‌جان استاد حائری گفت: من بارها می‌دیدم استاد حائری چنان متواضعانه در مقابل این میراث مکتوب قرار می‌گرفت که حتی اواخر عمر، حضور او میان نسخه‌های متعدد کتاب، صحنه‌ای در اتاق کارش ایجاد می‌کرد که گویا او میان نسخه‌ها گم شده و دیده نمی‌شود. آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، رئیس شورای تولیت بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی، پسرخاله زنده یاد عبدالحسین حائری نیز در این مراسم با اشاره به خدمات شایانی که زنده‌یاد عبدالحسین حائری به میراث مکتوب این سرزمین انجام داده است، جنازه او را به جنازه ابن رشد تشبیه کرد و گفت: من از کودکی تا امروز شاهد بودم استاد حائری کاری جز عشق به تحقیق و حفظ آثار و معرفی ارزش‌های علمی انجام نمی‌داد و با تمام وجود و با مناعت طبع به کارش عشق می‌ورزید، اما سوال این است که آمال و آرزوهای او چه بود؟

وی در پاسخ به این پرسش خود خطاب به رئیس و اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی که در مراسم تشییع پیکر استاد حائری حضور داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین نتایج فعالیت‌های استاد حائری معرفی مهم‌ترین میراث علمی ما و سپردن به شماست. این موضوع در کنار بقیه کارهای سیاستگذاری و تبیین قانون از شما می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های منافع ملی در دستور کار شما قرار گیرد.

آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد با نقل خاطره‌ای گفت: یادم هست شب پیروزی انقلاب، استاد حائری ناله می‌کرد و به من می‌گفت من را به شهید مطهری وصل کن، زیرا فلان نسخه در فلان جاست و اگر از دست برود، چه باید بکنیم؟ به نظر من به جای این که به فکر این باشیم که چه کتابی تالیف شود ـ که در جای خود مهم است ـ باید به این فکر باشیم آنچه داریم، تاریخ نسخ خطی ماست. استاد حائری تاریخ مهم کشور را بر اساس نسخ خطی احیا کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها