حزب کارگر در آستانه یک پوست‌اندازی جدید قرار گرفته است

توفان در خانه کارگر انگلیس

انتخابات سراسری ماه می‌ انگلیس در حالی که محافظه‌کاران را در قامت پیروز نهایی خود معرفی کرد که عنوان بازنده یا شکست خورده بزرگ را نیز به حزب کارگر داد. به دنبال آن شکست سنگین بود که اد میلیبند، رئیس این حزب با قبول مسئولیت این شکست از رهبری این حزب استعفا داد.
کد خبر: ۸۲۸۹۵۸
توفان در خانه کارگر انگلیس
به دنبال این استعفا، خانم هریت هرمن رهبری موقت این حزب را به عهده گرفت تا با برگزاری انتخابات درون حزبی رهبری جدیدی را برای اصلی‌ترین حزب مخالف دولت محافظه‌کاران تعیین کند. انتخابات درون حزبی کارگر در حالی از دوشنبه هفته گذشته آغاز شد که به زعم بسیاری از کارشناسان باید منتظر پوست‌اندازی و تغییر چهره رهبری این حزب بود. هم‌اکنون این انتخابات در جریان بوده و قرار است در نهایت در اجلاس ویژه حزب کارگر، 12 سپتامبر (21 شهریور)، نفر پیروز انتخابات و رهبر جدید این حزب معرفی شود.

یک چپگرای کهنه‌کار

پس از استعفای اد میلیبند، تلاش شخصیت‌های مختلف برای ثبت نام در انتخابات حزب کارگر شروع شد. اما براساس قوانین داخلی این حزب تنها افرادی می‌توانستند برای ریاست این حزب خود را نامزد کنند که حمایت 35 عضو پارلمان انگلیس را به همراه داشته باشند. 25 خرداد گذشته آخرین روز ثبت‌نام نامزدها برای این انتخابات بود. تا آن روز آندی بورنهام (وزیر بهداشت در کابینه در سایه)، یووت کوپر و لیز کندال توانسته بودند به ترتیب با کسب حمایت 86، 59 و 41 نفر از نمایندگان پارلمانی حزب کارگر وارد عرصه انتخابات رهبری این حزب شوند.

اما در آخرین ساعات آن روز جرمی کوربین 66 ساله با رای «قرضی» بعضی از نمایندگان به حدنصاب رسید و یکی از چهار نامزد رهبری حزب شد. در همان زمان گفته شد بسیاری از این نمایندگان تنها می‌خواستند صدای اقلیت هم در کارزار انتخاب رهبر حزب شنیده شود. در آن زمان بیشترین شانس برای رهبری حزب کارگر به بورنهام نسبت داده می‌شد. همه منتظر بودند شخصیتی شناخته شده در میان حزب کارگر و مورد تائید رهبران سابق این حزب مثل بورنهام به ریاست این حزب برسد، اما اتفاقات و تبلیغات کوربین طی این مدت کاملا ورق را به نفع او برگرداند. موید این مطلب نظرسنجی‌هایی است که بتازگی انجام شده است. در یکی از این نظرسنجی‌ها که توسط موسسه یوگو انجام شد، حدود 53 درصد از واجدان شرایط رای دادن در انتخابات درون حزبی کارگر حمایت خود را از کوربین اعلام کردند.

این در حالی است که اندی بورنهام که رقیب اصلی کوربین به حساب می‌آید براساس این نظرسنجی تنها 21 درصد رای‌ها را به دست آورده است. میزان حمایت از لیز کندال، دیگر نامزد رهبری حزب کارگر نیز بر اساس نظرسنجی یوگو تنها 8 درصد بوده است. رویترز و دیگر منابع خبری نیز نظرسنجی‌هایی را در این زمینه انجام داده‌اند که نتایج آن تقریبا شبیه به نتایج نظرسنجی یوگو است.

ویژگی‌های مهم کوربین

جرمی کوربین 66 ساله نماینده حوزه انتخابیه ایزلینگتون نورث در مجلس عوام انگلیس، رقابت خود برای رسیدن به رهبری حزب کارگر را با شعار محوری مقابله با ریاضت اقتصادی آغاز کرد. وی که از 32 سال پیش بدون وقفه از این حوزه انتخابی وارد مجلس عوام شده است دارای پیشینه اتحادیه‌های کارگری است. به عقیده کارشناسان نقش این اتحادیه در افزایش حمایت‌ها از کوربین را نمی‌توان در این مدت نادیده گرفت. به واسطه حمایت همین اتحادیه‌های بزرگ کارگری، وی چندی پیش در گفت‌وگو با سایت خبری گرین دسک گفت دولت کارگری تحت رهبری وی، بار دیگر با خرید سهام شش شرکت بزرگ انرژی، آنها را به بخش عمومی منتقل خواهد کرد.

وی قول داد در صورت پیروزی حزب کارگر تحت رهبری‌اش در انتخابات پارلمانی سال 2020 میلادی، این شرکت‌ها را ملی کند. همزمان با این اظهارات بود که بورنهام مانیفست انتخاباتی خود را منتشر کرد و در آن وعده داد خطوط راه‌آهن انگلیس بار دیگر ملی شود. در واقع طرح مجدد ملی کردن بخش‌های مهم اقتصادی در حزب کارگر به معنای عدول از سیاست‌های اقتصادی تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس و پشت کردن به این سیاست‌ها قلمداد می‌شود. یکی از اقدامات تونی بلر و همفکرانش در دوران ده سال زمامداری ادامه سیاست‌های اقتصاد بازار آزاد و کاستن از قدرت اتحادیه‌های کارگری بود که مدافع دیدگاه‌های چپگرایانه در حزب کارگر بودند.

اگرچه برنامه کوربین و گرانهام در این زمینه با هم شباهت‌هایی دارد، اما عوامل دیگری باعث افزایش حمایت‌ها از کوربین شد. وی از فعالان کارزارهای خلع‌سلاح هسته‌ای و ضد جنگ و از ستون‌نویس‌های روزنامه چپگرای مورنینگ استار است. این سیاستمدار کهنه‌کار انگلیسی، که عضو گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران نیز است، مواضعی ضدجنگ‌طلبانه ضدصهیونیستی دارد و مخالف تسلیحات هسته‌ای است.

وی از مخالفان جدی تجاوز نظامی انگلیس به عراق در سال 2003 میلادی (در دوران نخست‌وزیری تونی بلر رهبر پیشین حزب کارگر) و نیز دیگر مداخلات نظامی این کشور در دیگر کشورها بوده است. کوربین چند هفته پیش در گفت‌وگو با برنامه شامگاهی بی.بی.سی گفت: تونی بلر نخست‌وزیر پیشین این کشور به دلیل نقش‌آفرینی در حمله نامشروع علیه عراق در سال 2003، می‌تواند به عنوان یک جنایتکار جنگی محاکمه شود.

او همچنین وعده داد سلاح‌های اتمی بریتانیا را جمع‌آوری کند، مقررات بیشتری برای بانک‌ها وضع کند، به آنچه او انحصار شرکت‌های برق و گاز می‌داند پایان دهد سرمایه‌گذاری وسیعی در بخش مسکن انجام دهد و مالکیت عمومی را تقویت کند. کوربین در حزب کارگر چهره‌ای همیشه شورشی داشته و 500 بار برخلاف موضع حزب در پارلمان رای داده است. او که به انقلابیون آمریکای لاتین علاقه‌مند است ریش می‌گذارد و آن را نشانه اعتراض به گرایش کارگر نو (به رهبری تونی بلر) در حزب خود می‌داند. کوربین گیاهخوار است و الکل نمی‌نوشد، معمولا کت و شلوار و کراوات نمی‌پوشد، با صندل و کیفی روی شانه با دوچرخه و اتوبوس به پارلمان می‌رود و از اتومبیل استفاده نمی‌کند. او در خانه‌ای معمولی در محله‌ای معمولی زندگی می‌کند و هر سال پس از اعلام هزینه‌های نمایندگان پارلمان، نام او در بین نمایندگانی است که کمترین هزینه را داشته‌اند.

خسته از مقامات تکراری

بیان این دیدگاه‌ها و داشتن نظراتی کاملا متفاوت بر رهبران پیشین حزب کارگر باعث شده چهره‌های سرشناس این حزب در مقابل او جبهه بگیرند. بیشتر این انتقادات از درون حزب کارگر مربوط به میانه‌روهای حزب یا همان طرفداران بلر است. آنها عقیده دارند کوربین می‌خواهد زمان را به عقب برگرداند و برخی نیز گفته‌اند باید جلوی انتشار ویروس افکار او گرفته شود. اما شاید شدیدترین انتقادات را خود تونی بلر بر زبان آورده باشد که چندی پیش گفت: اگر کسی قلبش با جرمی کوربین است، بهتر است قلبش را پیوند بزند. بلر با بیان صریح این مطلب که کوربین حزب کارگر را به پیروزی در انتخابات نخواهد رساند، افزود: اما حتی اگر این موضوع هم رخ دهد، من نمی‌خواهم از موضع چپ کهنه‌گرا برنده انتخابات باشم.

بسیاری معتقدند مردم انگلستان از سیاستمدارانی که یک شکل حرف می‌زنند، یک جور لباس می‌پوشند وعده‌های یک شکل و مبهم می‌دهند و همه چیز آنها را مسئولان روابط عمومی و مشاوران شکل می‌دهند خسته شده‌اند

گوردون براون، نخست‌وزیر پیشین انگلیس و از رهبران سرشناس این حزب نیز گفت تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا مانع پیروزی کوربین در این انتخابات شود. وی با حمله به کوربین افزود: وی حزب کارگر را تا حد یک حزب صرفا معترض تنزل خواهد داد. دیوید میلیبند، جک استراو و الیستر کمپل دیگر مقام‌های این حزب هستند که مخالفت شدید خود را تاکنون با انتخاب کوربین به عنوان رهبر این حزب ابراز داشته‌اند. در این میان، لرد مندلسون از اعضای ارشد حزب کارگر تلاش کرد سه نامزد دیگر این حزب را متقاعد کند که دسته‌جمعی استعفا دهند تا جلوی رهبری جرمی کوربین چپگرا را گرفته و حزب را مجبور به تعلیق انتخابات کند، اما در این کار ناموفق بود.

یکی دیگر از دلایل نگرانی رهبران این حزب، قرارداد کارکنان مقرهای مربوط به حزب کارگر است. مدت قرارداد این اعضا دقیقا در روز اعلام نتایج پایان می‌یابد. مقامات حزب کارگر نگران این هستند که در صورت پیروزی احتمالی کوربین، وی این افراد را اخراج و اعضا با دیدگاه‌های چپگرایانه را جایگزین آنها کند تا راه هموارتری برای انتخابات سراسری بعدی داشته باشد.

در یک مناظره رادیویی وقتی از کوربین و سه نامزد دیگر پرسیده شد که در صورت انتخاب شدن به عنوان رهبر حزب، اد میلیبند را در کابینه سایه به کار می‌گیرند یا نه، فقط کوربین بصراحت پاسخ داد که بله و بقیه جواب‌هایی مبهم دادند. مجری برنامه گفت این همان دلیلی است که کوربین را در نظرسنجی‌ها جلوتر نشان می‌دهد، او تنها کسی بود که پاسخ روشن داشت، اما شما جواب یک سوال ساده را هم ندادید.

بسیاری معتقدند مردم از سیاستمدارانی که یک شکل حرف می‌زنند، یک جور لباس می‌پوشند، وعده‌های یک شکل و مبهم می‌دهند و همه چیز آنها را مسئولان روابط عمومی و مشاوران شکل می‌دهند خسته شده‌اند، از این رو کوربین که به صراحت نظر خود را بیان می‌کند و در واقع خودش است، برای آنها جذاب‌تر از سیاستمداران «از پیش طراحی شده» است.

حمایت کوربین از ایران و مقاومت

کوربین سال گذشته در قالب هیاتی از پارلمان انگلیس راهی تهران شد و با مقامات ایرانی دیدار داشت. وی پس از بازگشت به لندن در نشستی در مجلس عوام از ویلیام هیگ وزیر خارجه وقت این کشور خواست توضیح دهد که چرا تمام کشورهایی که برخی از آنها از مخالفان مسلح و گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند، می‌توانند در نشست‌های صلح سوریه حضور داشته باشند، اما ایران باید از این نشست‌ها مستثنا شود. او معتقد است برای تأمین امنیت خاورمیانه باید حزب‌الله، حماس و ایران را در گفت‌وگو و تبادل نظر مشارکت داد. او همچنین بارها در تجمع‌های حمایت از فلسطین شرکت و سخنرانی کرده است.

حسین خلیلی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها