المپیک 2016 در راه است اما هنوز مشکلات عمده‌ای در راه برگزاری آن وجود دارد

دشواری‌های برزیل برای میزبانی المپیک

پس از تجربه موفق بازی‌های جام‌جهانی 2014، برزیل در تدارک بازی‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو است. این بازی‌ها نمادی از سازندگی و پیشرفت‌های برزیل در سال‌های اخیر بوده که رئیس‌جمهور برزیل نیز با صدور بیانیه‌ای یک‌سال پیش از شروع المپیک به استقبال آن رفته است.
کد خبر: ۸۲۷۱۴۹
ریو 2016 ؛ بزرگ‌ترین ضیافت ورزش در قلب برزیل

دیلما روسف در این بیانیه زوایای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی را برای مردم کشورش بازگو می‌کند: هنوز یک‌سال تا رویداد باقی‌ مانده اما قلب برزیل از هم‌اکنون تندتر می‌تپد. وقتی دو حس قدرتمند همچون استقبال از مردم سراسر دنیا و نیز رقابت‌ مشتاقانه و بازی عادلانه در یک بازی ورزشی فوق‌العاده با هم همزمان شود، قلب برزیلی‌ها از سینه بیرون خواهد آمد. در جام‌جهانی گذشته نیز شاهد این ماجرا بوده‌ایم. این اتفاق دوباره در پنجم آگوست 2016؛ زمانی‌‌که ما شعله عشق‌مان را نسبت به ورزش با مشعل المپیک روشن کرده و پرچمی را با پنج حلقه پیوسته بر فراز استادیوم باشکوه ماراکانا برافراشته کنیم تکرار خواهد شد.

این اتفاقی نیست که برزیل افتخار دارد میزبان بازی‌های المپیک باشد.

با احترام به تاریخ

برزیل به دلیل داشتن چشم‌انداز‌های شگفت‌انگیز و متنوع شهرت جهانی دارد. ما همچنین کشوری هستیم با تاریخی از بردباری و احترام به تفاوت‌ها؛ ویژگی‌ای که امروزه از سمبل‌های بین‌المللی زندگی اجتماعی است. در حقیقت، ما با مهمان‌نوازی و رویی گشاده‌ از افراد و فرهنگ‌های گوناگون استقبال می‌کنیم. مردم ما اعم از کارگر، تاجر، دانشجو دانشمند و هنرمند به لطف روحیه خلاق دوستی و همبستگی موفق به ساختن یکی از پذیراترین ملت‌ها در جهان شده‌اند.

ما فرهنگی قدرتمند از صلح و کار ساخته‌ایم. این مجموعه از ارزش‌ها تلاش‌های سختکوشانه‌ ما را در جهت تبدیل این المپیک به یکی از بهترین جشنواره‌های ورزشی جهان سوق می‌دهد.

پرداختن به تجربه موفق جام‌جهانی از نکاتی است که رئیس‌جمهور روسف با اشاره به آن در جای‌جای بیانیه‌اش نشان می‌دهد طعم شیرین آن را هنوز فراموش نکرده است: ما در جام‌جهانی به این موفقیت دست یافته‌ایم و هم‌اکنون با داشتن تمام امکانات، موفقیت‌مان در بازی‌های المپیک 2016 نیز تکرار خواهد شد.

این بزرگ‌ترین چالشی است که روزبه‌روز و ساعت به ساعت بر آن هستیم قبل از شروع مسابقات بر آن فائق آییم. فرآیند آماده‌سازی بازی‌ها با سرمایه‌گذاری روی مهم‌ترین دارایی‌ خود یعنی ورزشکاران‌مان آغاز شده است. این فرآیند با سرمایه‌گذاری عظیمی که روی زیرساخت‌های ورزش صورت پذیرفت ادامه پیدا کرده و با بازسازی شهر ریو‌دو‌ژانیرو ـ که بدون تردید زیباترین چشم‌انداز طبیعی را از زمان یونان باستان برای برگزاری بازی‌های المپیک دارد ـ به اوج خود خواهد رسید. در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری عمومی کلانی برای اطمینان از حمایت کافی از ورزشکاران مربیان و تیم‌های آنان، برنامه‌هایی از قبیل بورس تحصیلی ورزش و طرح مدال‌های برزیلی به عمل آمده است.

نتیجه در کنار توسعه

نتایج به‌ دست آمده در ورزش‌های رکوردی توسط ورزشکاران برزیلی، دیلما روسف را از این بعد امیدوار می‌کند در المپیک تابستان آینده ورزشکاران بتوانند پرچم کشورشان را بارها در میادین مختلف به اهتزاز دربیاورند: ورزشکاران برجسته ما با هر مسابقه، موفق شدند مهارت‌های اجرایی خود را به‌طور مداوم بهبود بخشند. نتایج به دست آمده توسط برزیل در بازی‌های پان‌امریکن گذشته نمونه بارز پیشرفت بازیکنان ماست. ثمره این سرمایه‌گذاری‌ها روی افراد و زیرساخت‌ها در سال‌های آینده در چارچوب زمانی فراتر از بازی‌های المپیک به بار خواهد نشست.

پارک المپیک بارا محل اصلی تمرینات و آماده‌سازی ورزشکاران حرفه‌ای در آینده است که به‌عنوان جایگاهی در راستای ارتقای مناسبات ورزشی با کشورهای همسایه در آمریکای جنوبی خواهد بود

بعد از پایان مرحله قهرمانی است که امکانات و فضاهای بی‌شمار ورزشی با کارآفرینی و درآمد‌زایی برای ساکنان شهر می‌ماند که برزیل بعد از المپیک آینده به این امر توجه می‌کند: با سرمایه‌گذاری روی امکانات ورزشی برای طیف وسیع و متنوعی از ورزش‌ها در سراسر کشور در حال همگانی‌سازی ورزش میان جوانان کشور خود هستیم و این بزرگ‌ترین میراثی است که از بازی‌های ریو 2016 باقی خواهد ماند. معتقدیم تحصیلات و ورزش بهترین متحدان ما برای اطمینان از همبستگی و یکپارچگی اجتماعی است که از طریق آن جوانان‌مان را برمی‌انگیزیم برای هدف‌هایشان مبارزه کرده، شادمانی شکستن محدودیت‌ها را تجربه کنند و کار گروهی و احترام به رقبا را آموزش ببینند. ورزش در ما الهام‌بخش فرهنگ همکاری، افتخارآفرینی، اصول اخلاقی و سختکوشی به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف و تجلیل از دستاوردهایمان است. تلفیق آن با شادی ذاتی و اعتماد به‌نفس مردم مهمان‌نواز و خونگرم ما بزرگ‌ترین یادگار بازی‌های ریو 2016 را پدید خواهد آورد. نوسازی شهر ریودوژانیرو، یکی از زیباترین شهرهای جهان و نماد ملی ما برایمان ارمغانی به‌یادماندنی خواهد بود.

توسعه بخش عمرانی شهر و فضاهای ورزشی یکی از اهدافی است که کشورها در راه قبول میزبانی به آن توجه می‌کنند؛ نکته‌ای که رئیس‌جمهور برزیل نیز به آن اشاره می‌کند: دوسوم منابع مالی که برای بازی‌های المپیک ریو 2016 اختصاص یافته، صرف زیرساخت‌های شهری می‌شود، به‌طوری‌که عملیات بسیار گسترده‌ای در حال انجام است؛ راه‌اندازی خط جدید مترو، خط تراموا با امکان اتصال تمام نقاط مرکزی شهر ریو به یکدیگر و نیز اتوبوس‌های سریع‌السیر که تمام اماکن برگزاری مسابقات را به هم متصل می‌کند. هدف از این سرمایه‌گذاری‌ها بهبود و ارتقای کیفی حمل و نقل عمومی برای عموم در طول مسابقات و بعد از آن بویژه برای ساکنان نقاط دوردست است که نیازمند حمل و نقل عمومی کارآمد هستند. این امر صرفا به ساماندهی شهری ختم نمی‌شود. به طور نمونه، بندرگاه ریودوژانیرو کانون جدید رویدادهای فرهنگی و تفریحی برای ساکنان محلی و نیز هزاران هزار گردشگر است که سالانه میزبان آن هستیم. در آینده، شهر بندری پورتو ماراویلیا، ساختمان‌های اداری و مسکونی جدیدی در خود جای خواهد داد. ریو ـ مشهور به شهر شگفت‌انگیز ـ سابق براین، پایتخت برزیل بوده است که از آن زمان تاکنون بر آن بوده‌ایم رنگ و لعاب این شهر را درخشنده‌تر کنیم.

در ادامه بیانیه باز هم درباره توسعه عمرانی می‌خوانیم: بازی‌های المپیک ریو 2016 سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی را از بخش خصوصی کشور به خود جلب کرده که نه‌تنها برای حمایت‌های مالی، بلکه برای احداث و نوسازی مجموعه هتل‌های شهر نیز در نظر گرفته شده است. به طور نمونه، می‌توان به پارک المپیک بارا اشاره کرد که میزان قابل توجهی از بودجه مورد نیاز آن مانند عملیات عمرانی زیرساخت مربوط از محل سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی تامین شد. دهکده المپیک نیز که محل اسکان تمام ورزشکاران جهان خواهد بود با هزینه بخش خصوصی در دست احداث بوده و فروش آپارتمان‌های آن آغاز شده است. از این‌رو می‌توان گفت بازی‌های المپیک 2016 ریو در مقایسه با بازی‌های المپیک 20‌سال گذشته از حیث میزان جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یکی از بزرگ‌ترین رویدادها در نوع خود خواهد بود.

مجموعه ورزشی دئودورو ـ که یکی از مکان‌های مورد نظر برای برگزاری مسابقات المپیک است ـ در مرکز یکی از مناطق کمتر توسعه یافته ریودوژانیرو واقع شده و با داشتن بالاترین تراکم جمعیت جوان به مکانی برای ورزش‌های هیجانی ساکنان محلی و نیز اردوی تمرینات بهترین ورزشکاران کشور تبدیل خواهد شد.

بازی‌های المپیک ریو 2016 سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی را از بخش خصوصی کشور به خود جلب کرده که نه‌تنها برای حمایت‌های مالی بلکه برای احداث و نوسازی مجموعه هتل‌های شهر نیز در نظر گرفته شده است

پارک المپیک بارا نیز محل اصلی تمرینات و آماده‌سازی ورزشکاران حرفه‌ای و درجه یک مسابقات المپیک در آینده خواهد بود؛ همچنین به‌عنوان جایگاهی در راستای ارتقای مناسبات ورزشی با دیگر کشورها بویژه با کشورهای همسایه در آمریکای جنوبی ایفای نقش خواهد کرد و این تلاش‌ها و سختکوشی‌ها به ‌واسطه سرمایه‌گذاری‌هایی بوده که از سراسر برزیل تامین شده است. در مجموع، تعداد 12 اردوی آماده‌سازی، 261 کانون دوره‌های آموزشی ورزش و 46 پیست رسمی مسابقات وجود دارد که میزان سرمایه‌گذاری‌های اختصاص یافته به حوزه ورزش در شهر ریودوژانیرو و کل کشور بالغ بر 2/1 میلیارد دلار می‌شود.

برزیل پس از المپیک

سرنوشت بسیاری از اماکن ورزشی در پایان المپیک چه خواهد شد؟ این پرسشی است که رئیس‌جمهور برزیل در پاسخ به آن می‌گوید: صرفه اقتصادی و بقا و پایداری این امکانات نیز مدنظر قرار گرفته شده است. به طور مثال، باشگاه آره‌نا فوتورو واقع در پارک المپیک که محل برگزاری مسابقات هندبال خواهد بود به صورت واحدهای موقت تعبیه و پس از پایان مسابقات تبدیل به چهار باب مدرسه خواهد شد. حصول اطمینان از روند آسان عملیات چنین پروژه عظیمی نیازمند توجه مستمر و مشارکت نهادهای دولتی محلی، ایالتی و فدرال و نیز کمیته برگزارکننده و مرجع ملی المپیک است و برگزارکنندگان این رویداد تا پایان مسابقات در سپتامبر 2016 به وظایف خود متعهد خواهند بود. بدیهی است رویدادی با چنین پیچیدگی‌هایی توجه مداوم به جزئیات را می‌طلبد. زیرساخت‌های ریودوژانیرو و پروژه‌های المپیک در مراحل آزمایش اولین برنامه‌ریزی‌ها در سطح شهر هستند به نحوی که تا اوایل سال 2016 نحوه برگزاری مسابقات 40 مرتبه مورد آزمایش و محک قرار خواهد گرفت.

دیلما روسف در پایان با اطمینان از برگزاری باشکوه المپیک تابستانی آینده در ریو خبر می‌دهد: هم‌اکنون برزیل برای برگزاری این مسابقات آمادگی کامل دارد و با مشارکت برگزارکنندگان این رویداد با افتخار موفقیت‌های کشوری را برای جهانیان به منصه ظهور خواهد گذاشت که با مردم‌سالاری قدرتمند و کارآمد، خود را متعهد به کاهش سطح نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌های اجتماعی از طریق سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه اقتصادی می‌داند و این ماحصل مشارکت جمعی مردمان این سرزمین بوده است. همچنین توان خود را در غلبه بر چالش‌ها به 15 هزار ورزشکار المپیک و پاراالمپیک، هزاران هزار تماشاگر حاضر در میادین و میلیون‌ها میلیون بیننده تلویزیونی به نمایش خواهیم گذارد. مردمان این سرزمین به گرمی پذیرای ورزشکاران و گردشگران خواهند بود. همان گونه که مانند بازی‌های جام‌جهانی 2014 فیفا، دنیا را از حال و هوای جشن و سرور خود که در اوج نظم و امنیت و شایستگی برپا شد، متحیر کرد. بدون شک، تمام کسانی که در آن زمان بیننده تلویزیونی جشن و شادمانی‌های ما بودند آرزو می‌کردند در آن لحظات در برزیل حضور داشتند.

فقط آرزوی سفر به برزیل در سال 2016 کافی نیست. به این خطه سفر کنید و از تمام خوشی‌ها و لحظات شیرین که بازی‌های المپیک برای شما به ارمغان می‌آورد لذت ببرید؛ چراکه یک بار برای همیشه در خاطر‌تان باقی خواهد ماند. لذت از آنچه سرزمینی به نام برزیل به شما تقدیم خواهد کرد: صلح و دوستی، محبت، شادمانی و یک دنیا لبخند رضایت!

با دست و دل و آغوشی باز به انتظار شما نشسته‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها