منطقه خوش آب و هوای مری در شمال اسلام‌آباد طی دو ماه گذشته شاهد دو اتفاق مهم بود؛ یکی برگزاری اولین دور مذاکرات طالبان با نمایندگان دولت افغانستان و دیگری مرگ ژنرال حمید گل رئیس سابق اداره اطلاعات ارتش پاکستان که به اعتقاد بسیاری از رسانه‌ها می‌توان او را پدرخوانده طالبان دانست.
کد خبر: ۸۲۶۵۱۲

بنا به گزارش منابع خبری پاکستان و به‌نقل از عظما گل، دختر ژنرال گل، وی عصر شنبه دچار خونریزی مغزی شد و به بیمارستان نظامی در منطقه مری منتقل شد. در آنجا تلاش پزشکان برای چند ساعت نتیجه نداد و رئیس سابق اداره اطلاعات ارتش پاکستان درگذشت. جسد او سپس به محل زندگی‌اش در شهر راولپندی منتقل شد و انتظار می‌رود در گورستان نظامی این شهر به خاک سپرده شود. اعلام این خبر با ابراز تسلیت از سوی مقامات پاکستانی روبه‌رو شد. نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان ناراحتی خود را از مرگ ژنرال گل بیان و با خانواده او ابراز همدردی کرد. ژنرال راحل شریف فرمانده ارتش پاکستان، اسحاق دار وزیر دارایی و پرویز رشید وزیر اطلاعات پاکستان دیگر مقاماتی بودند که مرگ ژنرال گل را تسلیت گفتند.

فعالیت‌های نظامی

ژنرال حمید گل در 20 نوامبر سال 1936 در منطقه «سرگودها» در ایالت «پنجاب» به دنیا آمد. وی در سال 1956 برای عضویت در ارتش پاکستان تائیدیه مقامات نظامی این کشور را دریافت کرد و در جنگ سال 1965 با هند به عنوان فرمانده زرهی فعالیت کرد. در این جنگ حمید گل به دلیل اقداماتش نشان «ستاره جورات» را که سومین نشان مهم ارتش پاکستان است، دریافت کرد. حمید گل پس از آموزش در دانشگاه ستاد و فرماندهی «کویته» در سال‌های 1968 و 1969 فرماندهی ارتش در ایالت پنجاب در شهر«مولتان» را به عهده داشت. وی همچنین به دلیل خدمات نظامی اش دو نشان مهم دیگر ارتش یعنی «هلال امتیاز» و «ستاره بسلات» را هم
دریافت کرد.

دخالت در دیگر کشورها

بی‌شک مهم‌ترین دوران زندگی نظامی ژنرال گل را باید در فاصله سال‌های 1987 تا 1989دانست. در آن سال‌ها ژنرال ضیاء الحق بر پاکستان حکومت می‌کرد. حمید گل توانست در این دوران به رده‌های بالای نظامی برسد. با آغاز جنگ داخلی افغان‌ها علیه حکومت نجیب‌الله که دست‌نشانده اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، ضیاء الحق در سال 1987 ژنرال گل را به عنوان فرمانده اداره اطلاعات ارتش منصوب کرد. اعتراضات افغان ها تحت حمایت شدید سازمان سیا و اداره اطلاعات ارتش پاکستان قرار داشت. او همکاری نزدیکی با مقامات عربستان و آمریکا داشت و پول و تجهیزات نظامی فراوانی در اختیار شورشیان از جمله اسامه بن لادن قرار می‌داد.

گرچه طالبان در سال 1994رسما تاسیس شد، اما بسیاری بر نقش تاثیرگذار ژنرال گل در این امر تاکید داشته و این گروه را دست پرورده سازمان اطلاعات پاکستان می‌دانند

در سال 1988 و در آستانه انتخابات سراسری پاکستان، ضیاء الحق در یک حادثه هوایی مشکوک کشته شد. ژنرال گل از این فرصت استفاده کرد و با سرمایه‌گذاری فراوان خود حزب اتحاد جمهوری اسلامی (ائتلافی از محافظه‌کاران راستگرا به رهبری نواز شریف) را تاسیس کرد که علیه حزب مردم به ریاست بی‌نظیر بوتو فعالیت می‌کرد. بوتو در آن سال و پس از پذیرفتن سه شرط ارتش به قدرت رسید؛ یکی از این شروط ابقای ژنرال گل در مقام خود بود.

حمایت از مبارزان افغان

هنگامی که در نهایت ارتش شوروی از افغانستان عقب‌نشینی کرد، ژنرال گل با حمایت از شورشیان افغان برنامه‌ای را طرح‌ریزی و قصد داشت با تصرف شهر جلال‌آباد افغانستان، دولتی را تشکیل دهد که آمریکایی ها نیز آن را به رسمیت بشناسند. بی‌نظیر بوتو در کتاب خاطرات خود می‌نویسد، ژنرال گل به او قول داد اگر از این طرح حمایت کند، جلال‌آباد در عرض یک هفته سقوط می‌کند. بوتو می‌گوید گل با چنان قطعیتی از این طرح سخن می‌گفت که او نیز به انجام آن مجاب شد.

اما این طرح با شکست مواجه شد و شورشیان نتوانستند هیچ موفقیتی به دست آورند. به همین دلیل بوتو او را از مقام خود عزل کرد، اما نمی‌توان این اتفاق را به منزله تنزل مقام او دانست زیرا باز هم مقامی عالی در ارتش به او سپرده شد. او در سال 1992 از ارتش بازنشسته شد اما هیچگاه رابطه‌اش با شبه‌نظامیان افغان قطع نشد. با تاسیس طالبان در سال 1994بسیاری با تاکید بر نقش تاثیرگذار ژنرال گل در این امر این گروه را دست پرورده سازمان اطلاعات پاکستان می‌دانند. نکته مهم دیگر این که در سال‌های پایانی حضور او در ارتش، تجهیزات و نیروهایی از افغانستان به پاکستان آورده شد که در نتیجه آن، گروه‌هایی شبه‌نظامی همچون لشگر طیبه شکل گرفت. عجیب این که او پس از بازنشستگی به یکی از منتقدان اصلی سیاست های آمریکا تبدیل شد و در بیشتر اعتراضات ضدآمریکایی در پاکستان شرکت می‌جست. با مرگ او می‌توان گفت جعبه سیاه شکل گیری طالبان و گروه های شبه‌نظامی در افغانستان و پاکستان به گور سپرده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها