پس از سفر به لبنان، سوریه، پاکستان و هند

ظریف وارد تهران شد

وزیر خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای خود دیروز در حالی وارد دمشق شد که پیش از آن در سفر دوروزه به لبنان، با دبیرکل حزب‌الله لبنان و مقامات دیگر این کشور دیدار کرد.
کد خبر: ۸۲۵۴۱۵

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد ظریف دیروز در دومین روز سفر به لبنان با گروه‌های مختلف فلسطینی و لبنانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی با ابراز خرسندی از این دیدار در آستانه روز پیروزی مقاومت گفت: جمهوری اسلامی همواره در کنار مقاومت ضد رژیم صهیونیستی و افتخارآفرینی‌های برادران لبنانی و فلسطینی در برابر جنایات صهیونیست‌ها بوده و در این مسیر خواهد ماند. ظریف همچنین افزود: امروز با توافق هسته‌ای، روز پیروزی مقاومت و کشورهای منطقه بوده و تنها برای نتانیاهو روز عزاست. وی گفت: بازی خطرناک نتانیاهو و رژیم صهیونیستی در مساله هسته‌ای با لطف خدا، مقاومت مردم ایران و حمایت شما مردم منطقه شکست خورده‌است.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: صهیونیست‌ها هیچ بهانه‌ای برای پنهانکاری جنایاتشان علیه مردم مظلوم فلسطین، لبنان و منطقه ندارند و امروز هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند زنده سوزاندن کودک بی‌گناه فلسطینی و خانواده‌اش را بپوشاند .

وزیر امور خارجه با اشاره به این که ما دست همکاری را به سوی همه کشورهای همسایه و منطقه و نیروهای اصیل مقاومت برای ساختن روابط منسجم دراز می‌کنیم گفت: تنها رژیم صهیونیستی از اختلاف و جنگ بین کشور‌های منطقه سود می‌برد.

وی تاکید کرد: باید با تمام توان و با استفاده از مبانی مشترک اسلامی، جغرافیایی و فرهنگی خودمان این اختلافات را به پایان ببریم و ایران به‌عنوان یک کشور معتقد به گفت‌وگو و تعامل سازنده بین کشورهای منطقه دست همکاری به سوی همه شما دراز می‌کند .

اسرائیل تهدیدی برای امنیت و ثبات لبنان

وزیر امور خارجه لبنان نیز در این کنفرانس خبری گفت: اسرائیل تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه و تهدیدی برای امنیت و ثبات لبنان است و هنوز به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نپیوسته‌است.

جبران باسیل افزود: لبنان در برابر زورگویی‌های اسرائیل پیروز شد و ایران شریک لبنان در این پیروزی بر اسرائیل است. باسیل گفت: آقای ظریف حامل پیام پیروزی منطق دیپلماسی است.

وی ادامه داد: سوریه متأسفانه با تروریست‌هایی روبه‌روست که از خارج وارد این کشور شده‌اند.

کشورهای منطقه به ندای گفت‌وگو پاسخ مثبت دهند

وزیر خارجه کشورمان همچنین در دیدار تمام سلام، نخست‌وزیر لبنان، خواستار پاسخ مثبت کشورهای خاورمیانه به ندای گفت‌وگو و همکاری برای مبارزه با تروریسم شد. ظریف تاکید کرد: گفت‌وگو بر اساس رفع نگرانی و توجه به خواست همه طرف‌های داخلی، راه‌حل مشکلات این کشور است. وزیر امور خارجه کشورمان افزود: همکاری بین همه گروه‌های لبنانی می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت مردم این کشور و منطقه باشد و ایران در این‌ باره از هیچ کمکی فروگذار نمی‌کند.

وی با اشاره به نتایج مذاکرات هسته‌ای، افزود: ایران با تکیه بر رویکرد گفت‌وگو، یکی از بحران‌های پیچیده جهانی را حل کرد و اکنون نتایج آن می‌تواند در خدمت ثبات و پیشرفت منطقه قرار گیرد.

نخست‌وزیر لبنان هم در این دیدار ضمن تاکید بر تقویت نقش مقاومت در همه جوانب معنوی، اجتماعی و سیاسی لبنان، گفت: معتقدیم تفاهم و توافق راه‌حل نجات لبنان از بحران است. تمام سلام تصریح کرد: لبنان باوجود تفاوت دیدگاه‌های داخلی در برخی مسائل، همواره برای تقویت مناسبات خود با ایران گام برداشته است و آمادگی داریم در روابط دو کشور صفحه جدیدی بگشاییم. وزیرامور خارجه کشورمان همچنین با رئیس مجلس و وزیر امور خارجه لبنان دیدار کرد. سفر به پاکستان، هند و روسیه از دیگر برنامه‌های وزیر امور خارجه کشورمان در دور دوم سفرهای منطقه‌ای پس از پایان مذاکرات هسته‌ای است.

نصرالله: نتایج مذاکرات هسته‌ای برای منطقه ارزنده است

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نتایج و دستاوردهای رخدادهایی مانند توافق هسته‌ای را برای لبنان و منطقه مثبت و ارزنده توصیف‌کرد.

به گزارش ایرنا، سیدحسن نصرالله در این دیدار که شامگاه سه‌شنبه برگزار شد، با ارزیابی نتایج توافق هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5، این دستاورد دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران را به‌ظریف تبریک گفت.

وی با اشاره به تلاش‌های مقاومت و حزب‌الله برای رفع مخاطرات آسیب‌رسان بر مردم منطقه خاطرنشان کرد: مقاومت درصدد صیانت از لبنان و منطقه در برابر خطرهای دشمنان اصلی بوده که به دنبال از بین بردن همبستگی، امنیت و زیرساخت‌های حیات بشری و همزیستی مسالمت‌آمیز هستند.

ظریف نیز با اشاره به نتایج مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: توافق هسته‌ای، آثار مثبتی بر تحولات منطقه خواهد گذاشت و با گفت‌وگو و دیپلماسی می‌توان مشکلات جاری کشورهای منطقه را که ناشی از سیاست‌های تفرقه‌افکنانه رژیم صهیونیستی و رویکردهای افراطی گروه‌های تروریستی است، حل کرد و منطقه را به سوی امنیت، آرامش و وحدت تمامی طیف‌های سیاسی رهنمون ساخت.

وزیر امور خارجه ایران با تبیین نقش سازنده مقاومت و همزیستی ادیان و مذاهب در برقراری صلح و توسعه تصریح کرد: مقاومت موجب عزت لبنان و منطقه بوده و موجب همزیستی قابل احترام بین تمامی قشرها و طوایف لبنانی است. وی تاکید کرد: امیدواریم در مرحله جدید با افزایش رایزنی‌ها و گفت‌وگوها بتوان راه‌های برون‌رفت از مشکلات جاری لبنان و منطقه را با خرد جمعی، منطق و همکاری هرچه بیشتر محقق ساخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها