دولت آمریکا دستورالعملی تنظیم کرده است که به خریداران نفتی ایران اجازه می‌دهد تا زمان اجرایی شدن کامل توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه ایران، از تهران نفت خام بخرند.
کد خبر: ۸۲۵۰۲۲

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وزارتخانه‌های خزانه‌داری و امور خارجه آمریکا 16 مردادماه جاری دستورالعملی درباره نحوه خرید نفت و محصولات پتروشیمی از ایران در دوران پیش از نهایی شدن لغو تحریم‌های غرب علیه این کشور منتشر کردند.

در طول مذاکرات هسته‌ای، صادرات نفت خام ایران به یک میلیون تا یک میلیون و صد هزار بشکه در روز محدود شده بود و این در حالی است که ایران پیش از وضع تحریم‌ها در سال 2012 روزانه دو میلیون و 500 هزار بشکه نفت صادر می‌کرد.

شش کشور چین، ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان، هند و ترکیه از مشتریان اصلی نفت خام ایران به شمار می‌آیند.

قوانین آمریکا به رئیس‌جمهور این کشور این اجازه را می‌دهد تا تحریم‌هایی علیه بانک‌های کشورهای دیگر که از کاهش خرید خود از نفت ایران سر باز زنند، وضع کند؛ البته دولت آمریکا قول داده است به موسسه‌های مالی در این کشورها کاری نداشته باشد. تحریم‌های آمریکا شرکت‌های غیرآمریکایی را که به این معاملات کمک کنند، شامل نمی‌شود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پنجم آگوست (14 مرداد) امکان تلاش برای قطع روابط مالی با پکن را زیر سوال برد و گفت: از آنجا که چین طرف اصلی بدهی‌های آمریکاست این امر امکان‌پذیر نیست.

وی هشدار داد، این کار می‌تواند اختلال زیادی برای اقتصاد آمریکا به وجود آورد و احتمال داد این کار ارزش دلار آمریکا را در جهان با خدشه روبه‌رو کند.

آمریکا همچنین به 14 کشور اجازه صادرات محصولات پتروشیمی به ایران را صادر کرده است. مقام‌های دولت آمریکا برآورد کرده‌اند، ممکن است شش تا 9 ماه زمان برای اجرایی کردن مفاد توافق هسته‌ای ایران نیاز باشد.

کنگره آمریکا قرار است 17 سپتامبر (26 شهریور) در یک رای‌گیری داخلی نظر خود را درباره این توافق اعلام کند، البته به نظر می‌رسد در صورت تصویب هرگونه لایحه‌ای مبنی بر مخالفت با توافق هسته‌ای، اوباما آن را وتو کند.

رئیس‌جمهور آمریکا برای ماندگار کردن وتوی خود باید نظر موافق 34 نماینده دموکرات کنگره را به دست آورد، اما مشکل اینجاست که اوباما این تعداد دموکرات را در اختیار ندارد.

در همین حال مهر گزارش داد: وزیر نفت در نامه‌ای به مدیران شرکت‌های بهره‌بردار نفت و گاز، امور بین‌الملل شرکت نفت و شرکت پایانه‌های نفتی دستور افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید و صادرات روزانه نفت ایران را صادر کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها