شیوع ابولا از ابتدای سال ۲۰۱۴ یعنی یک‌و‌نیم سال پیش در کشور گینه آغاز شد و سپس به لیبریا و سیرالئون نیز گسترش یافت. از آن زمان تاکنون این ویروس ۲۸ هزار نفر را مبتلا کرده و جان بیش از ۱۱ هزار نفر را گرفته است.
کد خبر: ۸۲۲۸۵۴

ابولا از آن بیماری‌های ویروسی است که با تب، اسهال شدید و استفراغ آغاز می‌شود و با بروز خونریزی پوستی و گوارشی به‌شدت خود می‌رسد .‌ اولین و مهم‌ترین علامت ابولا، همان تب بالای6/38 درجه است که‌ متعاقب آن، فرد به سردرد شدید، دردهای عضلانی، ضعف شدید اسهال، تهوع، درد شکم بخصوص در ناحیه معده و بی‌اشتهایی مبتلا می‌شود و در موارد شدید و پیشرفته آن، خونریزی گوارشی و پوستی نیز بروز می‌یابد.‌ سرعت و گستردگی سرایت این ویروس، نبود واکسنی به منظور پیشگیری از این بیماری و نیز ارائه نشدن روش درمانی موثر برای مهار ابولا باعث شد قاره آفریقا با چالش تازه‌ای در حوزه بهداشت و درمان مواجه شود.

چنین اتفاقاتی به‌مشارکت خوب سازمان بهداشت جهانی و مراکز بهداشتی و درمانی متعدد برای تولید واکسن ابولا منجر شد که حاصل آن موفقیت در دستیابی به واکسن ابولاست. در واقع، نتایج اولیه آزمایش واکسن ابولا نشان می‌دهد این واکسن مصونیت صددر‌صدی در افراد مورد آزمایش ایجاد کرده است.‌دکتر داوود یادگاری، متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره به جام‌جم می‌گوید: بی‌شک بهترین و ارزان‌ترین روش پیشگیری از بیماری‌های ویروسی، واکسیناسیون است. خوشبختانه همکاری خوب سازمان بهداشت جهانی و گروه‌های سلامت کشورهای دنیا موجب شده است واکسن ضدویروسی علیه بیماری کشنده ابولا ساخته شود. البته در حال حاضر نمی‌توان درباره تولید این واکسن اظهار نظر قطعی کرد، چرا که نمونه‌های مورد آزمایش برای تائید اثربخشی آن محدود بوده است .

وی تاکید می‌کند: البته نتایج به دست آمده نوید بسیار خوبی برای مهار یک بیماری ویروسی کشنده در کشورهای آفریقایی و نیز دیگر کشورهای دنیاست که احتمال آلودگی آنها از طریق توریسم وجود دارد. بعلاوه کشف واکسن ابولا چشم‌انداز روشنی را برای دستیابی به واکسن دیگر بیماری‌های ویروسی بویژه آنها که ساختار ویروسی‌شان به ابولا نزدیک است، باز می‌کند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها