درباره سریال کره‌ای «آقای دکتر»

نابغه‌ بیمار در بیمارستان

کم نیست مجموعه‌ها و فیلم‌های سینمایی که در طول سال با محوریت زندگی و حرفه پزشکان ساخته می‌شود،‌ آثاری که اغلب پربیننده است و ارتباط خوبی با مخاطب برقرار می‌کند. این مجموعه‌ها سعی می‌کنند تا در کنار نمایش توامان تلخی و شیرینی کار پزشکان،‌ مسئولیت پذیری آنها از یک سو و امید و اعتماد بیماران را از سوی دیگر به نمایش بگذارند.
کد خبر: ۸۲۱۹۷۳

سریال تلویزیونی آقای دکتر یا Good Doctor که ازشبکه دو در حال پخش است،‌ مجموعه‌ای است که با مضمونی متفاوت به زندگی یک پزشک پرداخته است. این درام در 20 قسمت 40 دقیقه‌ای زندگی جوانی به نام پارک شی اون را به تصویر می‌کشد که به رغم ابتلا به بیماری اوتیسم،‌ یک پزشک نابغه به شمار می‌رود.‌ پارک که با مهارت به درمان اطفال می‌پردازد،‌ در این سریال با اتفاقاتی رو به رو می‌شود که او را از انزوای اجتماعی در می‌آورد.

نشان دادن توانمندی بیماران

چالش اصلی سریال،‌ بیماری شخصیت اصلی است. سازندگان در اصل دو هدف را دنبال می‌کنند؛ از یک سو در تلاشند همانند مجموعه‌های مشابه از این دست کار پزشکی و حرفه پر ماجرای آنها را به تصویر بکشند و از سوی دیگر به بیماری خاص اوتیسم پرداخته‌اند که شخصیت اصلی داستان که یک پزشک است خود مبتلا به آن است و این موضوع حوادثی را برایش رقم می‌زند. شی اون شخصیت اصلی داستان در مراحل رشد و یادگیری پزشکی مشکلی ندارد، حتی استعداد فوق‌العاده‌اش موجب می‌شود تا از دیگر همسن و سال‌هایش جلوتر باشد اما زمانی‌که وارد کار می‌شود‌ ناتوانی او در برقراری ارتباط با دیگران،‌ مشکلاتی را برایش ایجاد می‌کند. سازندگان سریال می‌کوشند برداشت غلط مردم از این بیماران را اصلاح کنند. برای بسیاری از مردم این بیماری شناخته شده نیست و بزرگ‌ترین مشکل این بیماران نیز نبود درک و تصور صحیح مردم از بیماران اوتیسم است. سریال آقای دکتر سعی دارد به بیننده نشان دهد این بیماران همانند مردم عادی رویاها و آرزو‌های بزرگی داشته و به حس ترحم نیاز ندارند،‌ تنها نیاز آنها این است که دیده شوند و مورد پذیرش جامعه قرار گیرند. جذابیت دیگر سریال این است که شخصیت اصلی،‌ یک پزشک اطفال است. کار و حرفه آنها به گونه‌ای است که با اطفال و کودکان و حتی نوزادانی مواجه می‌شوند که گاه قدشان اندازه یک کف دست است و ادامه حیاتشان به مهارت پزشک بستگی دارد.

سود‌جویی سیستم درمانی

در کنار این موضوعات،‌ سریال آقای دکتر مسائل اجتماعی مهم‌تری را نیز مطرح می‌کند،‌ بحث بیمه‌های اجتماعی از یک سو و نشان دادن منفعت‌طلبی و سودجویی سیستم درمانی در کره‌جنوبی که کار این متخصصان اطفال را تحت تاثیر قرار می‌دهد از دیگر جنبه‌های سریال است. حتی بحث‌های تربیتی و پرورش و رشد کودکان نیز مورد توجه نویسندگان این سریال قرار گرفته است. کودکانی که در بخش اطفال بستری هستند یا به بیمارستان مراجعه می‌کنند،‌ نماینده نسلی هستند که آینده کشور در دستان آنهاست و هر گونه رفتار درست یا سوءرفتار می‌تواند در آینده آنها موثر باشد و این موضوع بخوبی در سریال نشان داده شده است.

سریال آقای دکتر محصول شبکه KBS کره جنوبی است که سال 2013 در 20 قسمت از این شبکه به نمایش در آمد. عنوان اولیه این سریال Green Mes یا چاقوی سبز جراحی بود. با توجه به این‌که کلمه Mes به معنای چاقوی جراحی از زبان‌های خارجی وارد زبان کره‌ای شده و بیشتر مردم معنای آن را نمی‌دانستند‌ نام سریال تغییر کرد. آمار بیننده‌های سریال در زمان پخش فوق‌العاده بود. تمام 20 قسمت سریال در زمان پخش پربیننده‌ترین سریال هفته شد.

سریال آقای دکتر،‌ نامزد و برنده چند جایزه معتبر تلویزیونی از جمله جوایز APAN استار،‌ جوایز KBS،‌ جایزه انجمن کارگردانان و تهیه‌کنندگان کره‌ جشنواره رسانه‌های جهانی بانف و جشنواره بین‌المللی سئول شد. همچنین دو سازمان و موسسه مربوط به امور معلولان ضمن اهدای لوح از سازندگان این سریال قدردانی کردند.

نان،‌ عشق و آرزو

جو وون،‌ بازیگر جوانی که نقش دکتر پارک شی اون را بازی می‌کند متولد 1987 سئول است. او کار هنری خود را با اجرا در تئاتر‌های موزیکال آغاز کرد. سال 2010 برای نخستین بار در سریالی تلویزیونی با عنوان نان،‌ عشق و آرزوها بازی کرد که این سریال رکورد بیشترین بیننده را در آن سال به خود اختصاص داد. وی پس ازبازی در چند سریال تلویزیونی دیگر از جمله آقای دکتر دوباره به سینما برگشت و در فیلم پادشاه مدرن بازی بسیار قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت. مون چائه وون،‌ بازیگر نقش دکتر چا یون سئو متولد 1986 است که نخستین بار با بازی در فیلم نقاش باد در سال 2008 توجه همگان را به خود جلب کرد. پس از آن در تلویزیون در سریال مردان شاهزاده بازی کرد و سپس در فیلم پر فروش سال کره‌جنوبی نبرد پیکان‌ها ظاهر شد. این نقش‌آفرینی‌ها جوایز معتبری چون جایزه بهترین بازیگر زن از مجموع جوایز گراند بل و جایزه جشنواره فیلم بلو دراگون را برایش همراه داشت. سریال مرد بی گناه را نیز سال 2012 بازی کرد که سریالی موفق و پر بیننده بود.

تبحر در ساخت سریال‌های ملودرام

این‌که ساخت سریال آقای دکتر ادامه پیدا کند یا نه هنوز مبهم است اما خبری که چندی پیش در مورد این سریال منتشر شد،‌ در باره ساخت بازسازی این سریال در شبکه CBS آمریکاست. دانیل دائه کیم چهره شناخته شده سینما و تلویزیون آمریکا که با سریال لاست شناخته شده است،‌ قرارداد دو ساله‌ای برای ساخت این سریال امضا کرده و قرار است خود تهیه کنندگی سریال را به عهده بگیرد. این سریال قرار است با کمک عوامل کره‌ای ساخته شود. این بازیگر باتجربه در این مورد به هالیوود ریپورتر گفت: کره‌ای‌ها در ساخت سریال‌های ملودرام تبحر دارند و از سویی در آمریکا امکانات برای ساخت سریال بیشتر است و من اعتقاد دارم یک ایده و متن خوب می‌تواند از مرز‌های فرهنگی عبور کند.

این بازیگر 45 ساله کره ای ـ آمریکایی قصد دارد بزودی این سریال را کلید بزند. ماجراهای این سریال اقتباسی که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده در بیمارستانی در بوستون اتفاق می‌افتد. البته این نخستین بار نیست که آثار سینمایی و تلویزیونی کره‌ای مورد اقتباس آمریکایی‌ها قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر فیلم‌های معروفی چون آیینه‌ها با بازی کیفر ساترلند و خانه کنار دریاچه با بازی کیانوریوز با اقتباس از فیلم‌های کره‌جنوبی ساخته شد.

لادن بهبودی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها