دبیرکل خانه اقتصاد ایران:

چینی‌ها تجدیدنظر نکنند، از بازار ایران حذف می‌شوند

همزمان با انتشار بیانیه مشترک ایران و 1+5 و آزاد شدن دلارهای بلوکه شده ایران پس از اجرایی شدن این توافق‌نامه، بازار صادرات و واردات کشورمان دستخوش تحولاتی گسترده شده و بازیگران جدیدی که به مثابه رقبای جدید برای بازیگران فعلی هستند، وارد زمین بازی خواهند شد.
کد خبر: ۸۲۱۰۸۶
چینی‌ها تجدیدنظر نکنند، از بازار ایران حذف می‌شوند

طبیعتا یکی از کشورهایی که نگران این تغییر بازی تجاری ایران است، چینی‌ها هستند، زیرا کیفیت پایین و حتی بنجل شمرده شدن محصولات چینی برند‌های آنان را نزد مصرف‌کننده ایرانی لکه‌دارکرده است.

مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد ایران و عضو اتاق بازرگانی درباره آینده محصولات چینی در اقتصاد ایران اظهارنظر می‌کند:

با توجه به توافق احتمالی و ورود رقبای جدید تجاری به بازارایران، آینده چین و محصولات چینی را در بازار ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در زمان تحریم که ایران از چین کالا می‌خرید، به این دلیل بود که دستش در بازارهای اروپایی بسته بود و ناچار باید برای تامین نیازهایش دنبال راهکاری می‌رفت که چین اولین گزینه بود؛ هرچند همه می‌دانیم کیفیت کالاهای چینی مناسب نبود، اما چاره‌ای نداشتیم، اما امروز به واسطه انتشار بیانیه مشترک، این اجبار در کار نیست و ایران می‌تواند در میان تولیدات مختلف بین‌المللی دست به انتخاب بزند. بنابراین بدون تردید اگر چین در سیاست تجاری خود با ایران تجدید نظر نکند، بدون تردید نمی‌توان جایگاهی برای محصولات چینی درنظر داشت وآنان از بازار ایران حذف می‌شوند.

به کیفیت پایین کالاهای چینی اشاره کردید. مقصر اصلی برای ورود کالاهای بی‌کیفیت چین به نظر شما کیست؟

به عقیده من، هر دو طرف ایرانی و چینی مقصر این رویداد هستند، یعنی برخی بازرگانان ایرانی برای منافع خود اقدام به خرید کالاهای بدون کیفیت می‌کردند و تولیدکنندگان چینی هم که می‌دانستند گزینه‌های دیگری مقابل خریداران ایرانی به دلیل تحریم‌ها نیست، در تولید همان کالای بی‌کیفیت باز هم کم می‌گذاشتند و از مواد اولیه نامناسب استفاده می‌کردند، بنابراین هر دو مقصر هستند. در صورتی که در آینده نزدیک وقتی امکان ارتباط تجاری با کشورهای اروپایی یا دیگر کشورها بسادگی برقرار شود، بدون تردید جامعه ایران و خریدارانش این سیاست نادرست از سوی دو طرف را نمی‌پذیرد که نمونه آن را می‌توان در سبک زندگی بسیاری از ما دید. فرض کنیم اگر همین امروز شما قصد خرید خودرو داشته باشید و با دستی باز در میان انبوهی از گزینه‌های خارجی امکان انتخاب داشته باشید، قطعا سراغ تولیدات چینی با کیفیت امروزی نخواهید رفت، اما امروز چون گزینه‌ای مقابل ما نیست، خودروهای چینی در جاده‌های کشور در حرکت هستند.

برای جلوگیری از ورود کالاهای بی‌کیفیت چینی در ایران چه راهکاری دارید؟

بارها عنوان کرده‌ام و دوباره تاکید می‌کنم گمرک گلوگاه ورود کالاهای بی‌کیفیت چینی و هر جای دیگر دنیاست، بنابراین اگر بتوانیم ابزار مناسب را در اختیارش قرار دهیم، این نهاد مسئول می‌تواند در این زمینه درست گام بردارد؛ چون وقتی کالایی وارد کشور می‌شود، خریداران به امید این‌که این کالا از گمرک عبور کرده و تمام استانداردهایش نیز چک شده آن را می‌خرند، بنابراین اگر واقعا قصد جلوگیری از ورود کالای بدون کیفیت چینی یا هر کشور دیگر را داریم، گمرک باید توانایی داشته باشد به کشورها اعلام کند، در صورت رعایت نشدن استانداردهای لازم، کل کالا معدوم می‌شود، نه مرجوع. این سیاست می‌تواند مانع از ورود کالای بی‌کیفیت چینی و هشداری برای دیگر کشورها باشد.

عماد عزتی - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
۰
۰
بله وقتی كه نظریه پردازان اقتصاد ما بر این تفكر باشند بیش از اینهم نباید انتظار داشت، حداقل اجازه بدهید و ببینید كه آیا غربیهای بد عهد و پیمان كه با كوچكترین دستور اربابان صهیونیستشان شما را رها كرده و رفتند به تعهدات جدیدشان پایبند هستند، آنگاه برای چینی هایی كه شما را در آن شرایط تنها نگذاشتند شاخ و شانه بكشید !

نیازمندی ها