کری کارکنان وزارت خارجه آمریکا را تهدید کرد

به دنبال جای دیگری برای کار کردن باشید

جان کری در مجلس نمایندگان آمریکا:

نمی توانیم با بمباران، دانش ایران را از بین ببریم

وزیر خارجه آمریکا در نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، با تأکید بر اینکه نمی توانیم با بمباران دانش، ایران را از بین ببریم گفت: همه می‌دانیم که تحریم‌ها نتوانست مانع رشد دانش هسته‌ای ایران شود.
کد خبر: ۸۲۰۹۳۴
نمی توانیم با بمباران، دانش ایران را از بین ببریم

وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا درباره جمع بندی مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: ایران مشمول جامع ترین و شدیدترین تدابیر راستی آزمایی و شفاف سازی که تاکنون درباره آن مذاکره و توافق شده است، خواهد بود از این رو اگر ایران فریبکاری کند، ما فورا متوجه آن خواهیم شد و خواهیم توانست متناسب با آن پاسخ دهیم. و بسیاری از این تدابیر نه فقط در ده یا پانزده یا بیست سال آینده برقرار خواهد بود بلکه تا آخر عمر برنامه هسته ای ایران برقرار خواهد بود که ما را قادر خواهد ساخت با راستی آزمایی اطمینان حاصل کنیم که این برنامه صرفا صلح آمیز باقی می‌ماند.

وی در ادامه مدعی شد؛ به خاطر داشته باشید دو سال پیش، وقتی مذاکرات ما شروع شد، ما با ایرانی روبرو بودیم که اورانیوم را تا حد بیست درصد در تاسیساتی غنی سازی می کرد که مخفیانه ساخته است و زیر کوه مدفون است، ایرانی که داشت به سرعت اورانیوم غنی شده را ذخیره می کرد، و حدود بیست هزار سانتریفوژ هسته ای را نصب کرده بود و داشت راکتور آب سنگین می ساخت که می توانست پولوتونیوم تسلیحاتی به میزان لازم برای تولید یک یا دو بمب در سال تولید کند. کارشناسان زمان گریز هسته ای ایران را که زمان لازم برای تولید ماده هسته ای لازم برای ساخت بمب است، دو تا سه ماه برآورد کرده بودند.

وی افزود: این واقعیتی است که اگر توافقنامه رد شود و تصویب نشود، دوباره به آن شرایط بازخواهیم گشت و حمایتهای دیپلماتیک که ما در سالهای اخیر توانسته بودیم گردآوری کنیم یک شبه از دست خواهد رفت. بگذارید تاکید کنم که گزینه دیگر به جای این توافقنامه، توافقی بهتر نیست، چیزی که تدابیری یک طرفه باشد تا ایران را به طور کامل تسلیم کند. این یک خیالپردازی است. انتخابی که ما با آن روبرو هستیم میان توافقی است که تضمین خواهد کرد برنامه هسته‌ای ایران محدود است، به شدت تحت نظارت است و به طور کامل صلح آمیز است، یا گزینه دیگر که اصلا توافقی وجود نداشته باشد. اگر ما از این توافقنامه که در وین حاصل شده کنار بکشیم، در واقع از همه محدودیت‌هایی که درباره آن مذاکره کرده ایم کنار خواهیم کشید و به ایران چراغ سبز نشان می دهیم که سرعت خود را در غنی سازی اورانیوم دو برابر کند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در ادامه جلسه استماع کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا درباره توافقنامه هسته ای ایران در تاریخ سه شنبه بیست و هشتم ژوئیه دوهزار و پانزده گفت: با این کار به ایران چراغ سبز نشان می دهیم که با سرعت تمام (ساخت) راکتور آب سنگین خود را ادامه دهد، و سانتریفوژهای بیشتر و کارآمدتری نصب کند و همه این کارها را بدون بازرسی ها و شفاف سازی بی سابقه که ما با این قرارداد فراهم کرده ایم، انجام دهد.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: حتی اگر ما از توافقنامه کنار بکشیم، شرکای ما کنار نخواهند کشید. در عوض آنها از رژیم تحریم های شدید چند جانبه ای که کمک کردند برقرار کنیم،‌ کنار خواهند کشید. ما تنها خواهیم ماند تا این مسیر را خودمان به تنهایی ادامه دهیم و هر محدودیت اقتصادی و فشار ناشی از تحریم‌ها که باقی می ماند مطمئنا تهران را مجبور نخواهد کرد مذاکره کند یا امتیازات بیشتری بدهد. آنها در عوض برنامه خود را ادامه خواهند داد و احتمالا (ما را) به رویارویی نظامی مجبور خواهند کرد و ما به این ترتیب بهترین فرصت را که برای حل این مشکل از طرق صلح آمیز داشته‌ایم، از دست خواهیم داد.

وی افزود: ما هرگز ایران مجهز به سلاح اتمی را نخواهیم پذیرفت. اما واقعیت این است که ایران تجربه ای گسترده در زمینه فناوری چرخه سوخت هسته ای دارد. ما نمی توانیم با بمباران دانش، ایران را از بین ببریم. همچنین ما نمی توانیم با وضع تحریم این دانش را از بین ببریم. به خاطر داشته باشید که تحریم‌ها رشد مداوم برنامه هسته ای ای ایران را متوقف نکرد تا جایی که ایران آنقدر اورانیوم غنی شده با غنای پایین ذخیره کرده بود که اگر بیشتر از آن غنی‌سازی می‌شد، می توانست برای تولید حدود ده بمب اتمی کافی باشد.(باشگاه خبرنگاران جوان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها