گفت‌وگو با دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید، مدیر مرکز جامع ترمیم زخم و بافت

مرهم طبیعت بر زخم مبتلایان دیابت

بتازگی مطالعه‌ای نشان داده است که افراد مبتلا به نوع دوم دیابت پس از دو سال، ممکن است به دلیل مشکلی که در جریان خون در مغزشان ایجاد خواهد شد، دچار اختلال در قدرت تفکر و توانایی‌های حافظه‌ای شوند.
کد خبر: ۸۲۰۷۷۰

دکتر ورا نواک، دانشیار مغز و اعصاب دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون که نویسنده ارشد این مطالعه است درباره یافته‌های به دست آمده می‌گوید: بیشتر یافته‌های ما به ارتباط شتاب در زوال قوه درک با مشکل در جریان خون درون مغز می‌پردازد.

مشکلی که محققان به آن برخورد کردند، اتساع عروق خونی در مغز بوده است که موجب جریان بیشتر خون در این ناحیه می‌شود. در واقع برای عملکرد خوب در تفکر و انجام دیگر کارها، نیاز به یک مقدار خون مشخص و کافی است و از آن مقدار بیشتر عملکرد این موارد را دچار اختلال می‌کند.

در این مطالعه مشخص شده که هر چه مقدار میانگین قند خون افراد مبتلا در چند ماهه اخیر ابتلا به دیابت بیشتر باشد (این مقدار با معیار A1C اندازه‌گیری می‌شود)، مشکل اتساع عروق در آنها حادتر خواهد بود. در دیابت نوع 2 بدن از انسولین موجود به درستی استفاده نمی‌کند و در نتیجه انسولین لازم برای کنترل قند خون ساخته نمی‌شود. انسولین هورمونی است که برای سوخت و ساز کربوهیدرات غذاها لازم است. در آمریکا بیش از 29 میلیون فرد مبتلا به دیابت بوده و بیشتر آنها به نوع 2 این بیماری دچارند. محققان در ابتدای تحقیق همه افراد را بررسی کردند و دو سال بعد دوباره این کار را انجام دادند. افراد مورد آزمایش آزمون‌هایی در زمینه توانایی در تفکر و حافظه را به اتمام رساندند. بعلاوه از آنها اسکن MRI هم گرفته شد تا میزان جریان خون در مغز مورد بررسی قرار گیرد. سپس از آنها آزمایش قند خون و التهاب (در التهاب عملکرد گلبول‌های سفید که مسئولیت تامین ایمنی بدن را دارند دچار اختلال شده و فرد به بیماری‌های مختلفی دچار می‌شود) گرفته شد.

پس از اتمام آزمایش، افرادی که طی این دو سال مبتلا به دیابت نوع 2 بوده‌اند به دلیل نداشتن جریان منظم خون در مغز از نظر قدرت تفکر و توانایی در حافظه در سطح پایین‌تری قرار می‌گرفتند.

در تحقیق انجام شده نامنظمی جریان خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تا 65 درصد افزایش داشت. متاسفانه هر چه میزان التهاب در افراد بیشتر باشد، جریان خون به همان اندازه دچار اختلال می‌شود و در واقع دیابت نوع 2 به التهاب مرتبط است، زیرا به سلول‌های خونی استرس وارد کرده و در جریان خون درون رگ‌ها اختلال ایجاد می‌کند؛ البته این واقعیت جدیدی نیست. چیزی که تازگی دارد این است که محققان دریافته‌اند تغییرات ایجادشده در واکنش رگ‌های خونی به شرایط، چیزی است که می‌تواند نابودی قوه شناخت را پیش‌بینی کند. در تحقیقات گذشته نواک دریافته بود مغز فردی که مبتلا به دیابت است، پنج سال پیرتر از فردی است که این بیماری را ندارد و این یعنی افراد مبتلا به دیابت زودتر پیر می‌شوند.

منبع: Webmd

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها