روز تعطیلی که به تقویم ایران اضافه شد!

گاف مضحک تد کروز درباره ایران

با این‌که یک سال‌ونیم به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، نامزدها این روزها سخت مشغول مبارزات انتخاباتی بوده و تلاش می‌کنند گوی رقابت را از دیگری بربایند. در این انتخابات که در پاییز ۲۰۱۶ برگزار می‌شود، جانشین باراک اوباما تعیین خواهد شد.
کد خبر: ۸۱۰۰۳۴
چهره‌های ضد ایرانی انتخابات‌ آمریکا را بشناسیم

با این‌که یک سال‌ونیم به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، نامزدها این روزها سخت مشغول مبارزات انتخاباتی بوده و تلاش می‌کنند گوی رقابت را از دیگری بربایند. در این انتخابات که در پاییز ۲۰۱۶ برگزار می‌شود، جانشین باراک اوباما تعیین خواهد شد.

همزمان با برگزاری مذاکرات هسته‌ای تهران و غرب از انتخابات آمریکا به‌عنوان انتخاباتی سرنوشت‌ساز و مهم یاد شده است، زیرا بحث داغ هسته‌ای به محور اصلی شعارهای انتخاباتی نامزدها تبدیل شده است.

در این میان، نامزدهای جمهوریخواه تلاش می‌کنند با نشان دادن ارادت خود به صهیونیست‌ها یک پیروزی بزرگ برای خود به ارمغان بیاورند. نام بیش از ۲۰ نفر در این حزب برای انتخابات آینده مطرح است، اما پنج نامزد یعنی مارکو روبیو، تد کروز، جورج پاتاکی، ریک پری و لیندسی گراهام، به‌کارگیری استراتژی اعلام حمایت بی‌چون و چرا از تل‌آویو را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند البته تنوع نامزدها در این حزب کهن آمریکا باعث شده رقابت پرآب و تابی درون‌ آن شکل بگیرد که می‌تواند در موفقیت یا شکست در رقابت‌های نهایی تاثیر بگذارد. در این گزارش به معرفی نامزدهای مقدماتی حزب جمهوریخواه پرداخته شده که رویکرد ضد ایرانی دارند.

مارکو روبیو

مارکو روبیو، سناتور ایالات متحده از حوزه انتخابیه فلوریدا در سنای ایالات متحده است که 44 سال سن دارد.

وی نخستین‌‌بار در سوم ژانویه ۲۰۱۱ به‌عضویت این مجلس درآمد و در زمره سناتورهای گروه سوم است که به‌ مدت شش سال در سنا حضور دارند و تا تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۱۷ در این مجلس می‌مانند. روبیو فردی جمهوریخواه بوده که در دانشگاه فلوریدا و میامی تحصیل کرده است.

وی همچنین کاتولیک است و چهار فرزند دارد. این قانونگذار فلوریدایی مهم‌ترین نیاز را برای مردم آمریکا بازار کار خوانده و تاکید کرده است سازگاری با قرن بیست و یکم به معنای آن است که اتوماسیون اداری و فناوری در نهایت،‌ ماهیت کار را تغییر می‌دهد. روبیو خود را مدیون ایالات متحده می‌داند، چراکه پدر و مادر کوبایی‌اش را پذیرفته است. با این حال وی از سرسخت‌‌ترین مخالفان سیاست جدید دولت آمریکا در قبال هاواناست و علاقه چندانی به بهبود روابط ایالات متحده با کوبا ندارد.

روبیو محبوب تی‌‌پارتی، محافظه‌‌کاران تندروی حزب جمهوریخواه بود ولی با حمایتش از طرح اصلاح نظام مهاجرتی، مغضوب این جناح شد و وقتی در این‌باره تک افتاد، وادار شد دست از حمایت از آن طرح بردارد.

وی یکی از چهره‌هایی است که گرچه شاید امید واقعی به نامزدی حزب جمهوریخواه نداشته باشد، ولی به سمت معاون اول رئیس‌‌جمهوری چشم دارد و اگر بتواند با این سمت هم روی بلیت انتخاباتی جمهوریخواهان ظاهر شود، برایش پرش سیاسی عمده‌ای به حساب می‌آید.

روبیو 13 آوریل پس از آن که نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ اعلام کرد، اظهارات تندی علیه ایران ایراد کرد. مارکو روبیو حتی با بی‌توجهی به نظر شرکای اروپایی آمریکا درباره موضوع هسته‌ای ایران تاکید کرد حمایت اروپا از توافق با تهران نباید دلیل محدود شدن رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باشد.

روبیو که جزو سناتورهایی است که نامه به سران ایران را امضا کرده است، بااشاره به احتمال لغو توافق هسته‌ای اوباما با تهران از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خبر داد. وی با بیان این‌که کنگره توانایی تغییر هرگونه توافق با ایران را دارد، می‌گوید منع ایران از ظرفیت غنی‌سازی توافق خوبی است.

روبیو همچنین جزو چهار سناتور آمریکایی بود که به پنتاگون برای انتشار گزارش ایران فشار آورد. وی در نامه‌ای به اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا خواستار انتشار گزارش مربوط به بخش نظامی ایران به بهانه ارزیابی توافق هسته‌ای احتمالی شد.

در نامه مارک روبیو، تد کروز، جان ایساکسون و دیوید پردو به وزیر دفاع آمریکا آمده است: غیرمنطقی است که از کنگره انتظار داشته باشیم بدون دسترسی به اطلاعات این گزارش، مفاهیم توافق هسته‌ای با ایران را ارزیابی کند.

سناتور مارکو روبیو رسما روز جمعه 11 اردیبهشت 94 در یک سخنرانی در واشنگتن ضمن اعلام مخالفت خود با چارچوب توافق هسته‌ای ادعا کرد توافق بد با ایران می‌‌تواند وقوع جنگ را حتمی کند. وی در اظهاراتی مضحک مدعی شد در صورت برداشتن تحریم‌ها، ایران از میلیاردها دلار پول آزاد شده برای حمله به کشورهای غربی و اقدام‌های تروریستی استفاده می‌کند.

مارک روبیو همچنین ضمن انتقاد از آنچه «سلطه‌جویی‌‌های» چین و ایران در دریای جنوب چین و تنگه هرمز خواند، گفت: ایالات متحده باید رویکرد قاطعانه‌تری را در قبال کشورهایی همچون چین و ایران اتخاذ کند، چراکه خواهان قدرت‌‌نمایی علیه منافع اقتصادی آمریکا هستند.

وی با طرح این ادعا که هدف اولیه ایران سیطره بر منطقه و صادر کردن انقلاب اسلامی ایران است، می‌گوید: همزمان با تمرکز اوباما بر مذاکرات به منظور دستیابی به توافق هسته‌ای، تهران از ضعف آمریکا استفاده کرده و نفوذ خود را تا سوریه، عراق و یمن گسترش داده است.

روبیو همچنین راهبرد اوباما در قبال خاورمیانه و استراتژی آمریکا برای مبارزه با داعش را «شکست خورده» خواند و تاکید کرد رویکرد کلان رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به خاورمیانه باعث شده تا هم‌اکنون شاهد نتایج معکوس آن باشیم.

پایگاه اینترنتی هیل نیز که نزدیک به کنگره است، می‌نویسد روبیو در نشست ائتلاف آزادی و عقیده در شهر واکویی در ایالت آیوا اعلام کرد افراد ناشایست، حکومت آمریکا را اداره می‌کنند و هم‌اکنون تردیدهایی درباره برتری آمریکایی‌ها وجود دارد.

وی در سرمقاله‌ای در روزنامه واشنگتن ‌پست به سقوط شهر رمادی در عراق به دست داعش و پیشروی‌‌های این گروه در سوریه اشاره کرد و نوشت، خاورمیانه از زمان روی کار آمدن اوباما خطرناک‌‌تر و بی‌ثبات‌‌تر شده است.

روبیو همچنین ضمن انتقاد از خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال 2011 نوشت: گروه‌های افراطی تروریستی در فقدان رهبری آمریکا رشد کرده‌اند. روبیو در این سرمقاله با اشاره به تهدیدات القاعده، داعش و گروه‌های هم‌پیمان و پیشرو این گروه‌ها از لیبی تا افغانستان نوشت،‌ داعش از نارضایتی‌‌های سیاسی بخشی از اهل سنت عراق با دولت، اختلافات موجود بین اهل سنت سوریه و علوی‌های این کشور سوءاستفاده کرده است.

روبیو همچنین گسترده کردن ائتلاف با تمام طرفین مایل به نبرد علیه داعش، افزایش تعداد حملات هوایی و عملیات ویژه علیه این گروه و عدم انعقاد یک قرارداد بد با ایران را ازجمله راهکارهای مهم برای تقابل با چالش‌های پیش‌رو معرفی کرد.

تد کروز

تد کروز، سناتور ایالات متحده از حوزه انتخابیه تگزاس دارای دو فرزند است. تد کروز فرزند یک مادر آمریکایی و یک پدر کوبایی است. کروز پس از فارغ‌‌التحصیلی از پرینستن، وارد مدرسه حقوق هاروارد شد و دکترای حقوق را سال ۱۹۹۵ گرفت.

وی از ۲۰۰۳ تا می ۲۰۰۸ مشاور حقوقی دولت بود. کروز پیش از این اداره‌کننده اداره برنامه‌ریزی کمیسیون فدرال تجارت، معاون دادستان کل ایالات متحده در وزارت دادگستری و مشاور سیاست داخلی جورج دابلیو بوش در کمپین ۲۰۰۰ بوش ـ چنی بود. علاوه بر این، کروز استاد وابسته حقوق در مدرسه حقوق دانشگاه تگزاس در آستین بود که در آن از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ دعوی دادگاه عالی ایالات متحده تدریس می‌کرد. کروز همچنین یکی از سه لاتین‌تبار در سنای ایالات متحده است.

کروز ۳۱ جولای ۲۰۱۲ در انتخابات مقدماتی حزب، دیوید دوهرست معاون فرماندار را ۵۷ درصد به ۴۳ درصد شکست داد. در انتخابات اصلی نیز کروز نماینده سابق مجلس ایالت، پال سدلر را ۵۶ درصد به ۴۱ درصد شکست داد. کروز آشکارا با جنبش تی‌پارتی همراه بوده و کاکس ریپابلیکن لیبرتی از او حمایت کرده است. او در نهایت در نوامبر ۲۰۱۲ به قائم مقامی ریاست کمیته سناتوری ملی جمهوریخواه منصوب شد.

سناتور کروز ۲۳ مارس ۲۰۱۵، کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ اعلام کرد. همان‌قدر که لیبرال‌ها امیدوار ند کسی مثل برنی سندرز دست‌کم بتواند گفتمان حزب دموکرات را به سمت چپ‌ها بکشاند، محافظه‌کاران تندرو هم به تد کروز امید دارند که هرچند بخت چندانی برای پیروزی ندارد، ولی شاید صدای راستگرایان تندرو را در جهتگیری کلی حزب، تقویت کند.

وی در صورت پیروزی در انتخابات، نخستین رئیس‌جمهوری هیسپانیک ایالات متحده آمریکا خواهد بود. کروز از هواداران حقوق اسلحه بوده و سال ۲۰۱۳ در بیانیه‌ای تهدید به اخلال در تصویب قانونی کرد که کنترل اسلحه را شامل می‌شد. کروز همچنین یکی از مخالفان تصویب بودجه سال ۲۰۱۳ بود که باعث تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال به مدت ۱۶ روز شد.

کروز مخالف ازدواج همجنسگرایان بوده، اما در عین حال معتقد است تصمیم‌گیری در این زمینه باید به ایالات واگذار شود نه دولت فدرال.

کروز همچنین معتقد است عدم شنود کافی تروریست‌ها توسط سازمان امنیت ملی آمریکا راه را برای نفوذ در حریم شخصی شهروندان هموار می‌کند. وی در سیاست خارجی، خود را بین انزواگرایی رند پال و مداخله‌گرایی فعال جان مک‌‌کین می‌داند.

کروز همچنین از مخالفان سرسخت سیاست‌های اصلاحی باراک اوباما در امور خدمات درمانی ـ بهداشتی است. کروز که با رأی مردم تگزاس به سنا راه یافته است، لغو قانون بیمه‌های درمانی اوباما، منسوخ کردن اداره مالیات فدرال و کنار گذاشتن وزارت آموزش و پرورش در آمریکا را سرلوحه شعارهای انتخاباتی‌اش قرار داده است.

وی سیاست خارجی ضعیف اوباما را یادآور سیاست‌های جیمی کارتر، رئیس‌جمهور سابق آمریکا خوانده و می‌گوید هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نماد فساد در دولت آمریکاست.

جرج پاتاکی

جرج پاتاکی، فرماندار سابق ایالت نیویورک و از حزب جمهوریخواه 7 خرداد 94 با انتشار ویدئویی، نامزدی خود را برای ریاست‌جمهوری آمریکا سال 2016 اعلام کرد. پاتاکی در زمینه حقوق مدنی، لیبرال‌‌تر از حزبش است و تنها چهره عمده حزب جمهوریخواه شناخته می‌شود که طرفدار حق سقط جنین است.

فرماندار سابق ایالت نیویورک از مدافعان حقوق همجنسگرایان است و بسیاری وی را با رودی جولیانی مقایسه کرده‌اند که شهردار جمهوریخواه نیویورک بود. وی تلاش کرد نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات سال ۲۰۰۸ شود، اما موفق نشد.

وی که سه دوره فرماندار ایالت نیویورک بوده است، در گفت‌وگو با فاکس نیوز ضمن مخالفت با توافق هسته‌ای غرب با تهران، ایران را حامی شماره یک تروریسم دولتی در جهان برشمرده است. جورج پاتاکی ازجمله جنگ طلبانی است که خواهان اعزام نیروی زمینی به عراق به بهانه مقابله با داعش، نابودی مراکز آموزش دولت اسلامی عراق و شام و مراکز جذب نیرو برای این گروه و همچنین تحقق دموکراسی در عراق است.

وی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان شرایط کنونی در تمام کشورهای دنیا را بسیار وخیم خواند که به سوی بدتر شدن پیش می‌رود. پاتاکی معتقد است اگر کسی توانایی رهبری برای پایان دادن به این بحران را داشته باشد، اما این کار را نکند، باید گفت شرم بر او.

ریک پری

ریک پری، متولد 4 مارس ۱۹۵۰، چهل و هفتمین فرماندار تگزاس از حزب جمهوریخواه است. پری در سال ۲۰۱۱ نامزدی خود را برای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد؛ اما در نهایت در ژانویه ۲۰۱۲ مجبور به تعلیق مبارزات انتخاباتی خود و حمایت ازمیت رامنی، نامزد نهایی این حزب شد.

پری در یکی از مناظره‌های گروهی نامزدهای جمهوریخواه برای انتخابات ۲۰۱۲ حرفش را فراموش و برای یکی دو دقیقه، برنامه را معطل کرد. این بخش از برنامه زنده بارها در شبکه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی پخش شد و به ‌نوعی پایان حضور او در آن رقابت‌ها را رقم زد.

پری که هم‌اکنون نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ اعلام کرده است، می‌گوید اولین کارم پاره کردن توافق هسته‌ای با ایران است. این فرماندار سابق آمریکایی می‌گوید رئیس‌‌جمهور آمریکا آنچنان غرق امضای توافق با ایران شده که حاضر شده بسیاری از متحدان را به خطر بیندازد و فکر می‌کنم این موضوع کاملا اشتباه است.

وی در ادامه ادعاهای خود، ایرانیان را مسئول کشتن تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت و همچنین تامین سلاح‌ سربازان عراقی معرفی کرد.

پری که سال گذشته به اتهام سوءاستفاده از قدرت بازخواست شد، ابتدا باید در انتخابات درون حزبی با افرادی همچون رند پل، برنی ساندرز، جب بوش، مارک روبیو، کارلی فیورینا، تد کروز و بن کارسون رقابت کند تا در صورت پیروزی بر آنها به مصاف نامزد حزب دموکرات برود که احتمالا هیلاری کلینتون خواهد بود.

پری متهم شده یک دادستان دموکرات را وادار به کناره گیری از سمت خود کرده است. تلاش برای ترساندن رزماری لیمبرگ، دادستان زن منطقه تراویس نیز دیگر اتهامی است که باعث شده موقعیت ریک پری در انتخابات به خطر بیفتد. انجمن دفاع از حقوق مدنی ایالت تگزاس نیز علیه پری اقامه دعوا کرده و خواستار کناره‌گیری وی از سمتش شده است.

این در حالی است که پری خود را شایسته پیروزی در انتخابات می‌داند، زیرا باعث پویایی اقتصاد در تگزاس و اشتغالزایی بالا در این ایالت شده است. در صورتی که پری در هفته‌های اخیر در نظرسنجی‌ها سقوط کرد.

به نوشته بلومبرگ، خدمت گرفتن کارشناسان و اعضای اندیشکده‌ها و اتاق‌های فکر آمریکایی حربه این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا برای تقویت تیم سیاسی خود است. پری در همین خصوص آویک روی، مشاور سابق میت رامنی در امور بهداشت و درمان و عضو ارشد موسسه منهتن را به خدمت گرفت که محبوبیت خاصی میان مردم دارد.

ابی مک‌کلوسکی، مدیر برنامه سیاست اقتصادی در موسسه امریکن انترپرایز دیگر فردی است که در فهرست تیم پری قرار دارد. برت فترلی، دانش‌آموخته دانشگاه جان هاپکینز ـ که زیر نظر اریک ادلمان، سفیر سابق آمریکا، تحصیلات خود را گذراند ـ فعالیت‌های بخش سیاست خارجی پری را هماهنگ می‌کند. اندیشکده منهتن و امریکن انترپرایز، معتبرترین اتاق‌های فکر در محافل محافظه‌‌کارانه آمریکا هستند و این عضوگیری‌ها مهر تائیدی بر نفوذ پری، هم به‌عنوان فعال سیاسی و هم در مقام نامزد ریاست جمهوری است.

لیندسی گراهام

لیندسی گراهام (زاده ۹ ژوئیه ۱۹۵۵) سناتور ایالت کارولینای جنوبی در سنای ایالات متحده است که برای نخستین‌بار در سوم ژانویه ۲۰۰۳ به‌عضویت این مجلس درآمد.

گراهام هرگز ازدواج نکرده و فرزندی ندارد. وی از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸ در نیروی هوایی آمریکا مشغول به کار بود و به درجه کلنلی رسید.

لیندسی گراهام، با ده سال سابقه در مجلس نمایندگان آمریکا و پس از ۱۲ سال سناتوری، همیشه پیگیر مسائل مربوط به سیاست خارجی در کنگره ایالات متحده بوده است. این سناتور جمهوریخواه توجه ویژه‌ای به متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده دارد که دلالت بر حق نگهداری اسلحه برای شهروندان آمریکایی دارد. براساس همین متمم، گراهام و دیگر هواداران آزادی اسلحه در آمریکا مخالف محدودیت‌های پیشنهادی برای فروش و دسترسی به سلاح هستند.

گراهام به خاطر تمایلش به فراحزبی بودن و کار با دموکرات‌ها در زمینه تغییر اقلیمی، اصلاح مالیاتی، اصلاح مهاجرتی و اعتقادش به این که نباید تنها به خاطر مواضع سیاسی نامزدهای قضاوت در دیوان عالی با آنها مخالفت کرد، شناخته می‌شود.

وی همچنین منتقد جنبش تی‌پارتی و خواهان یک حزب جمهوریخواه دربرگیرنده‌تر است. گراهام اول ژوئن به طور رسمی کاندیداتوری خود را در شهر خود سنترال، کارولینای جنوبی اعلام کرد.

این سناتور آمریکایی پس از این اعلام، ضمن توهین به ملت ایران و دروغگو خطاب کردن ایرانیان
بر لزوم بازرسی مراکز نظامی ایران تاکید کرد. گراهام به‌عنوان عضو کمیسیون نظامی و امنیت داخلی، همچنین از دولت آمریکا خواسته است امکان حمله‌ نظامی به ایران را مورد بازنگری قرار دهد. وی ادعا می‌کند این حمله نظامی، خطر ایران را خنثی کرده و توانایی تهاجمی این کشور را از میان می‌برد. مداخله در مسائل جهانی ازجمله مذاکرات هسته‌ای با ایران وعده گراهام برای پیروزی در انتخابات پیش رو‌ست.

وی همچنین یکی از امضا‌کنندگان نامه معروف سناتورهای جمهوریخواه خطاب به ایران است که از آن به‌عنوان دخالت بی‌سابقه کنگره در سیاست خارجی دولت یاد شد. گراهام بر این باور است که بازرسی‌های سرزده از همه تاسیسات ایران باید یکی از مفاد توافق نامه هسته‌ای با ایران باشد. گراهام همچنین معتقد است چین در حال تقویت موضع خود برای تغییر نظم جهانی بوده و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه فردی مستبد است که بشدت به تمامیت ارضی اوکراین آسیب زده و آمریکا براساس پیمان‌نامه امنیتی با اوکراین، ملزم به حمایت از این کشور است.

تد کروز

تد کروز که تلاش می‌کند برای رقابت‌‌های انتخاباتی خود حدود 40 تا 50 میلیون دلار کمک جمع‌آوری کند، در گفت‌وگو با واشنگتن اگزماینر، ایران را بزرگ‌ترین تهدید علیه آمریکا خواند و از لغو توافق هسته‌ای اوباما با ایران و انتقال سفارت آمریکا در اراضی اشغالی به بیت‌‌المقدس ‌درصورت رئیس جمهور شدن خبر داد. این سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس در گفت‌وگو با هاآرتص با مقایسه رویکرد اوباما و کارتر در قبال تل‌آویو تاکید کرد که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا خصمانه‌ترین سیاست را در تاریخ در قبال اسرائیل دارد. وی همچنین بهبود روابط با متحدان اصلی آمریکا ‌را اولویت کار خود قرار داده است ‌. کروز که از حامیان سرسخت رژیم صهیونیستی است، همچنین وعده ترمیم روابط با تل‌آویو را در صورت پیروزی در انتخابات داده است.

وی می‌گوید هرگونه توافق هسته‌ای باید ایران را ملزم به شناختن حق موجودیت رژیم صهیونیستی کند، در غیر این صورت توافق با ایران به جنگ می‌انجامد. کروز همچنین ضمن انتقاد از چارچوب توافق هسته‌ای ایران و آمریکا تاکید کرده است برای جلوگیری از توافق هسته‌ای ایران هر کاری انجام می‌دهد. این سناتور جمهوریخواه در اظهاراتی در ایالت نیوهمپشایر نهایی کردن توافق هسته‌ای و دادن اجازه تحقیقات به ایران را یکی از بدترین توافقات دیپلماتیک در تمام زمان‌ها خوانده و آن را یک اشتباه تاریخی می‌داند. همین اظهارات باعث شده برخی از اعضای ارشد حزب جمهوریخواه و حتی جان مک‌کین، نامزد پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وی را «آدم غیرمنطقی» خطاب کنند.

جورج پاتاکی

جرج پاتاکی، دلیل نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دفاع از آزادی آمریکا توصیف کرده است. وی بااشاره به حادثه 11 سپتامبر گفته است: من در یازدهم سپتامبر، فرماندار نیویورک بودم. آن روز زمان وحشتناکی برای ما بود. برخی معتقد بودند چون اسلام رادیکال، هزاران مایل از ما فاصله دارد، یعنی یک اقیانوس از ما فاصله دارد، پس ما در آمریکا ایمن هستیم، اما متاسفانه این اعتقاد اشتباه بود. پاتاکی با تاکید بر لزوم مبارزه با تروریسم و مقابله با داعش می‌گوید توانایی اسلام رادیکال را در حمله به خود از میان می‌بریم تا فرصت حمله به آمریکا دیگر وجود نداشته باشد. فرماندار سابق نیویورک، ارادت خاصی به سردمداران رژیم صهیونیستی دارد و به دقت مواضع نشریات آمریکایی را در قبال تل‌آویو دنبال می‌کند.

وی در آخرین اظهاراتش گفته بود: «هیچ روزنامه‌ای در آمریکا به اندازه نیویورک پست تحت سلطه مرداک از اسرائیل حمایت نمی‌کند.»

ریک پری

ریک‌پری، فرماندار سابق ایالت تگزاس و نامزد جمهوریخواه انتخابات ۲۰۱۶ ـ که ۱۴ سال این ایالت را اداره کرده ـ هم‌اکنون رویای ورود به کاخ سفید را در سر می‌پروراند.

پری امیدوار است عملکرد مثبت وی در مقام فرمانداری تگزاس بویژه بخش اقتصاد به کمکش بیاید و نامزد اصلی حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ شود.

وی همچنین از منتقدان اصلی استراتژی اوباما در قبال ایران و مقابله با داعش است. پری در اظهاراتی بی‌پایه و اساس، علت عدم تمایل رئیس‌جمهور آمریکا به آغاز جنگ زمینی علیه داعش را به مذاکرات هسته‌ای ایران ربط داده است.

پری همچنین ضمن انتقاد از عملکرد اوباما در قبال رسیدگی به امور کهنه سربازان آمریکایی، در عین حال عقب‌نشینی نیروها از عراق را اقدامی اشتباه توصیف کرده است.

فرماندار سابق تگزاس‌ همچنین در راستای تلاش‌های خود برای جلب حمایت شلدون ادلسون، میلیاردر معروف یهودی ادعا کرد توافق هسته‌ای با ایران کاری خطرناک است و باعث بی‌ثباتی خاورمیانه می‌شود. هر نامزدی که بتواند نظر ادلسون را جلب کند، از کمک این میلیاردر صاحب کازینوهای زنجیره‌ای بهره‌مند می‌شود و آزادی عمل بیشتری در هزینه‌های تبلیغاتی خواهد داشت.

وی خطاب به ادلسون یهودی گفته است اگر رئیس‌جمهور شوم، اجازه ساخت شهرک‌های بیشتری را به اسرائیل می‌دهم و همواره از تل‌آویو حمایت می‌کنم.

مارکو روبیو

اولویت روبیو بازگرداندن اتحاد به شاخه‌های مختلف حزب جمهوریخواه و همچنین ارائه راه‌حل‌هایی برای اقتصاد آمریکا در سال‌های آینده عنوان شده است.

روبیو بی‌تجربه‌ترین و جوان‌ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2016 بوده و قرار است با افرادی همچون جب بوش برادر کوچک‌تر جورج بوش رقابت کند که ۶۲ سال دارد و خانواده‌اش سه دهه است، سیاست آمریکا را می‌چرخاند.

وی در طرف دیگر این رقابت هیلاری کلینتون نامزد پیشرو حزب دموکرات را دارد که ۶۷ ساله بوده و تجربه سناتوری نیویورک و همچنین وزارت امور خارجه را دارد.

روبیو که از منتقدان اصلی سیاست خارجی و اقتصاد اوباماست، همواره به نگرانی‌ها درباره فرسایش نفوذ آمریکا در جهان اشاره می‌کند.

سناتور روبیو ادعا می‌کند آمریکا با کنار گذاشتن امتیازات خطرناکی که به ایران داده و همچنین با پایان دادن به خصومت با اسرائیل به کشوری قدرتمند تبدیل می‌شود؛ اما اگر توافق امضا شود، ایران جسور می‌شود که در این صورت تهدیدی برای تل‌آویو است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با تاکید بر لزوم به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی ایران تاکید می‌کند تا زمانی که ایران، اسرائیل را به رسمیت نشناسد، توافق صورت نمی‌گیرد. سناتور مارکو روبیو اعلام کرده است نهایی شدن توافق هسته‌ای، ایران را جسور و اسرائیل را تهدید می‌کند.

لیندسی گراهام

لیندسی، گراهام سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی در ادامه یاوه‌گویی‌های خود با هدف پیروزی در انتخابات آمریکا، ایران هسته‌ای را بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی جهان معرفی کرد. وی بارها تضمین‌های زیادی را به صهیونیست‌ها برای تامین منافعشان داده ‌ است.

گراهام حتی در آستانه اعلام نامزدی انتخاباتی خود به تل‌آویو سفر کرد و در آنجا اجازه به سازمان ملل متحد برای تصمیم‌گیری درخصوص روند مذاکرات سازش بین فلسطینیان و اسرائیل را یک اشتباه خواند. لیندسی گراهام هشت اصل را برای توافق با ایران مطرح کرده که عبارتند از: ایران نباید اجازه برخورداری از توانمندی غنی‌سازی بیش از نیاز عملی را برای یک رآکتور تجاری داشته باشد. ایران باید به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز دسترسی داشته باشد، اما زیرساخت‌ها باید در راستای تامین نیاز تنها یک رآکتور هسته‌ای باشد. تمام سایت‌هایی که مخفی بودند باید بسته شوند.

بازرسان باید بتوانند هر زمان و هر مکان از تاسیسات نظامی و غیرنظامی ایران بازدید کنند. لغو تحریم‌ها و دسترسی به بودجه باید به طور کامل منوط به تائید پایبندی کامل ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد. روند صریح و روشنی برای اعمال دوباره تحریم‌ها در صورت نقض توافق از سوی ایران وجود داشته باشد. ایران نباید اجازه تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته را داشته باشد و تمام اورانیوم غنی شده باید از ایران خارج شود. گراهام همچنین ایران را بدتر از داعش خوانده و مدعی شده ایران عامل بی‌ثباتی منطقه است. این سناتور جمهوریخواه آمریکایی همچنین در جمع کمیته روابط عمومی آمریکا ـ اسرائیل (آیپک) گفته است درباره هر چیزی که در خاورمیانه با «ال» شروع شود، همچون القاعده، النصره و القاعده در شبه جزیره عرب باید نگران بود.

معصومه زارع‌ - گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
۰
۰
مرگ بر آمریكا . مرگ بر همه ی شما نامزدان انتخابی. مرگ بر اسرائیل
صمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
۰
۰
پنج مرد خبیث ینج جنگ طلب خون خوار
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها