خشم جمهوری‌خواهان از انتشار گزارش «آسوشیتدپرس»

فقط بازرسان بین‌المللی اجازه بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران را دارند

عراقچی: موضوع بازرسی از مراکز نظامی حل شده است

مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد جمهوری اسلامی ایران درباره موضوع بازرسی مراکز حساس و نظامی ایران، گفت این موضوع حل شده و درک مشترک خوبی بین ایران و آژانس درباره آن وجود دارد.
کد خبر: ۸۲۰۳۵۸

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عباس عراقچی در گفت‌وگو با برنامه «من طهران» شبکه خبری العالم گفت: براساس ترتیباتی که مربوط به حل‌ و فصل موضوع‌های گذشته است، بین طرفین توافق شده و دسترسی به مراکز نظامی در آنجا کاملا مطرح و حل‌ و فصل شده و جای هیچ نگرانی نیست. درخصوص آینده نیز ایران پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد و هر آنچه را که در چارچوب پروتکل الحاقی آمده است، در رابطه با مراکز غیرهسته‌ای که استاندارد معمول بین‌الملل و متعارف بین‌الملل است، همان اجرا خواهد شد.

عراقچی درباره موضوع مربوط به موشک‌های ایران و اشاره قطعنامه شورای امنیت به آن خاطرنشان کرد: قطعنامه در آن بندی که مربوط به موضوع موشکی است، از عبارتی استفاده می‌کند که مشخص است این یک الزام قطعی و یک الزام حقوقی برای ایران نیست. از ایران خواسته شده که به فعالیت‌های مرتبط موشک‌های بالستیکی که با قابلیت حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند، دست نزند و این به طور طبیعی وجود دارد.وی یادآور شد: موشک‌های جمهوری اسلامی ایران هیچ‌کدام برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند؛ بنابراین به ‌طور کامل خارج از صلاحیت قطعنامه جدید شورای امنیت هستند و از این جهت جای هیچ نگرانی نیست.

وی با بیان این‌که متن قطعنامه بسیار روشن است، خاطرنشان کرد: قطعنامه به موشک‌هایی اشاره می‌کند که به‌ طور خاص برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند و موشک‌های ما به این منظور طراحی نشده‌اند.

وی افزود: حتی اگر ایران اقدام به آزمایش موشک‌های میان‌برد کند، حداکثر این است که این نقض قطعنامه به حساب می‌آید و نه نقض توافق وین. حساب توافق وین به طور کامل از قطعنامه جداست. عراقچی درباره لغو تحریم‌ها هم بیان کرد: خواسته ما این بوده که همه تحریم‌ها برداشته شود که این هم محقق می‌شود؛ تحریم‌های اقتصادی و مالی در روز اجرایی شدن توافق برداشته خواهد شد. قطعنامه شورای امنیت تمام شش قطعنامه قبلی را ملغا کرد؛ بنابراین ما به خواسته‌های خود رسیدیم.

حضور بازرسان آمریکایی را نپذیرفتیم

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه درباره ورود بازرسان آمریکایی به ایران گفت: ما حضور بازرسان آمریکایی را در بین بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ‌وقت نپذیرفتیم. توافق وین هم تصریح دارد، آژانس بازرسانی را که برای بازرسی در ایران معرفی می‌کند، باید از بین کشورهایی باشند که تهران با آنها رابطه دیپلماتیک دارد، بنابراین در آینده هم امکان حضور بازرسان آمریکایی وجود نخواهد داشت.وی درباره آینده روابط ایران و آمریکا بیان کرد: در این مورد من خیلی خوشبین نیستم؛ البته این مسلم هست که یکی از مسائل و اختلافات بین ایران و آمریکا که موضوع هسته‌ای بود، به نوعی حل و فصل خواهد شد، اما مسائل بین ما و آمریکا فقط همین یک مورد نیست، دو کشور اختلافات بسیار جدی‌تر، عمیق‌تر و تاریخی‌تری دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها