ایران بعد از دو قهرمانی در سال‌های 2011 و 2013 در پی سومین قهرمانی است

والیبال ایران در اندیشه هت‌تریک

این روزها تیم ملی والیبال، تمریناتش را با هدف برزیل 2016 دنبال می‌کند

تجربه المپیکی شدن والیبال، فراتر از لیگ جهانی

تجربه رقابت‌های جام‌جهانی، لیگ جهانی و رقابت‌های جهانی یک طرف و حضور در المپیک برای والیبال ایران یک طرف دیگر قرار دارد. افتخار حضور در بازی‌هایی که خواسته تیم‌های ملی دنیا به شمار می‌آید، اینک پیش روی والیبال ایران است تا از فرصت‌ها برای حضور در المپیک 2016 برزیل استفاده کند.
کد خبر: ۸۲۰۲۶۶
تجربه المپیکی شدن والیبال، فراتر از لیگ جهانی

با نمایش تیم ملی والیبال در لیگ جهانی، بازی این تیم در رقابت‌های جهانی از چند منظر مورد توجه است. تیم ملی باید به شکلی بازی کند که زیبنده یکی از برترین‌های لیگ جهانی باشد و همچنین افتخارات خود را با راهیابی به المپیک‌ کامل کند. والیبال در طول تاریخچه پرفراز و نشیب خود در ایران، هنوز رقابت‌های المپیک را تجربه نکرده است؛ رقابت‌هایی که چهار سال پیش در دسترس مردان خولیو ولاسکو بود، اما از طریق مردان بلندقامت استرالیایی از دست رفت.

مصطفی کارخانه، پیشکسوت والیبال درباره حضور والیبال ایران در المپیک می‌گوید: المپیک جای خالی والیبال ایران است. تاکنون قله‌های رفیع والیبال در جهان فتح شده اما مردان توپ و تور باید قله افتخارآمیز المپیک را با صعود به این بازی‌ها تسخیر کنند. تیم‌های قدرتمند والیبال دنیا با تمام توان خود وارد المپیک می‌شوند؛ زیرا مهم‌ترین نمایش والیبال در المپیک است. از این رو والیبال رو به رشد ایران با شرکت در این بازی‌ها بیشتر از قبل می‌تواند شایستگی خود را نشان دهد.

برای تحقق این حرف کارخانه و میلیون‌ها طرفدار والیبال ایران ـ که هر روز بر تعداد تماشاگرانش اضافه می‌شود ـ اسلوبودان کواچ سرمربی تیم ملی والیبال، یک بار دیگر مردانش را از هفته قبل به خط کرده است. تمرینات تیم ملی والیبال ابتدا برای حضور شایسته در جام واگنر و سپس جام‌جهانی و صعود به المپیک 2015 با تمرینات بدنسازی آغاز شد تا ملی‌پوشان بعد از استراحت چند هفته‌ای در پایان رقابت‌های لیگ جهانی، سرحال‌تر از قبل تمرین کنند. جام واگنر لهستان بعد از لیگ جهانی، نقطه‌ای است که مردان کواچ دوباره به شرایط مسابقه بازمی‌گردند. هدف بعدی جام‌جهانی ژاپن و کسب فقط یک آرزوی محقق نشده والیبال ایران است؛ یعنی صعود به بازی‌های المپیک.

ملی‌پوشان با این مقدمه سرمربی صرب خود که گفته بود «گذشته را فراموش کنید»، زیر وزنه آمادگی در مرحله بدنسازی رفتند. آنها در جام‌جهانی والیبال در مدت کوتاهی باید 11 مسابقه سنگین برگزارکنند. بنابراین باید با آمادگی کامل در این رقابت‌ها به میدان بروند.

همان‌طور که کواچ در نخستین تمرین به اعضای تیم می‌گوید، برای حضور شایسته در جام‌جهانی از نظر روحی و روانی در آمادگی کامل باشید و به همین دلیل باید تمرینات را جدی‌تر از گذشته پیگیری کنید. با توجه به ترافیک بالای برگزاری اردوی تیم‌های ملی، زیر 23 سال، نوجوانان و جوانان و نزدیکی مسابقه‌های جهانی این رده‌های سنی و میزبانی ایران در قهرمانی مردان آسیا، تصمیم بر این شد کواچ و شاگردانش تمرینات خود را در باشگاه سایپا برگزار کنند.

مسافران جام واگنر

میرسعید معروف، مهدی مهدوی، عادل غلامی، سامان فائزی، محمدحسن صنوبر، فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور، میلاد عبادی‌پور، شهرام محمودی، امیر غفور، عبدالرضا علیزاده، مهدی مرندی و محمد جواد معنوی‌نژاد 13 بازیکن تمرینات تیم ملی هستند.

این رقابت‌ها پیش از رقابت‌های جام‌جهانی در ژاپن برگزار می‌شود که رویارویی با قدرت‌های برتر والیبال جهان در آن اهمیت زیادی دارد.

تیم ملی والیبال ایران ۱۱ مسابقه در جام‌جهانی دارد که نخستین دیدار برابر آرژانتین است. این سیزدهمین دوره جام‌جهانی والیبال است که از ۱۷ شهریور به مدت ۱۶ روز در ژاپن برگزار می‌شود و۱۲ کشور در سه مرحله با یکدیگر مسابقه می‌دهند. گروه ‌بندی ابتدایی این رقابت‌ها از این قرار است:

گروه A : استرالیا، آمریکا، ژاپن (میزبان)، نماینده دوم کنفدراسیون آفریقا، کانادا و ایتالیا

گروه B: لهستان، نماینده اول کنفدراسیون آفریقا، روسیه، ونزوئلا، آرژانتین و ایران

نباید ملی‌پوشان را خسته کرد

مسابقه‌های والیبال جام واگنر هر ساله با حضور سه قدرت برتر والیبال جهان و به میزبانی لهستان برگزار می‌شود. این رقابت‌ها امسال ‌ 22 تا 24 آگوست (31 مرداد تا دوم شهریور‌ 94) پیگیری می‌شود و تیم ملی والیبال در این تورنمنت به مصاف تیم‌های فرانسه (قهرمان لیگ جهانی 2015)، ژاپن و لهستان (قهرمان جهان 2014) می‌رود.

تیم ملی از این بازی‌ها به عنوان دیدارهای تدارکاتی پیش از رقابت‌های جام‌جهانی در ژاپن استفاده می‌کند که از شانزدهم شهریور در این کشور برگزار می‌شود. بعد از جام واگنر، ملی‌پوشان برای اردوی آمادگی و چند مسابقه سوم شهریور‌ راهی روسیه می‌شوند و در آنجا شش روز اقامت می‌کنند و نهم شهریور‌به تهران بازمی‌گردند.

درباره این سفرها و بازی‌هایی که در پیش است، مصطفی کارخانه می‌گوید: نباید ملی‌پوشان را تا قبل از برگزاری بازی‌های لهستان و روسیه خسته کرد. روی صحبت من بیشتر با تیم ب ایران است که می‌خواهد در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا شرکت کند. این تیم را باید نفرات دیگری همراهی کنند. به‌طور مثال از نفر نهم تا چهاردهم تیم ملی را در اختیار تیم ب قرار بدهند تا در آسیا بتواند از عنوان قهرمانی دوسال پیش ایران دفاع کند.

رقابت‌های قهرمانی آسیا به میزبانی ایران برگزار می‌شود. با وجود نزدیک بودن این رقابت‌ها‌ کارخانه معتقد است بر اساس اولویت بندی رقابت‌ها باید رقابت‌های جام‌جهانی و انتخابی المپیک، اولویت‌ تیم ملی باشد. از این رو نباید تا قبل از این بازی‌ها، حتی دیدارهای خوب تدارکاتی در لهستان و روسیه، ملی‌پوشان را با درگیر کردن در بازی‌های آسیا، خسته و دلزده کرد. برای آنها باید انگیزه‌های تازه ساخت.سرمربی سابق تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران درباره پشتوانه‌سازی والیبال می‌گوید: ما از این حیث مشکلی نداریم، نفرات خوبی در تیم‌های رده‌ها حضور دارند که فدراسیون می‌تواند از آنها استفاده کند. تیم ب ایران با نفراتی که در لیگ جهانی بازی نکردند یا کمتر به بازی گرفته شدند به همراه تعدادی از بازیکنان جوان آینده‌دار می‌تواند در رقابت‌های آسیا نتیجه بگیرد. به فرض نتیجه هم نگرفتیم. می‌توانیم ادعا کنیم به جوانان با نگاهی آینده‌نگر بها داده شده است. تیم ب والیبال ایران، خود را برای حضور در هجدهمین دوره مسابقه‌های قهرمانی آسیا ـ‌ که از 9 تا 17 مرداد در تهران برگزار می‌شود ـ آماده می‌کند.

ماه‌های پرمسابقه

والیبال ایران در دوماه مرداد و شهریور علاوه بر رقابت‌های قهرمانی آسیا و جام‌جهانی، پیکارهایی مانند قهرمانی باشگاه‌های آسیا، نوجوانان و جوانان جهان را نیز در پیش دارد. در حال حاضر با توجه به نزدیکی زمان بازی‌های قهرمانی آسیا و قهرمانی باشگاه‌های آسیا، فدراسیون به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده تا این تیم‌ها متضرر نشوند. پیکان به عنوان قهرمان لیگ برتر، نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیاست. از این رو پیمان اکبری سرمربی تیم ب و تیم پیکان وظیفه دارد هر دو تیم را آماده این رقابت‌ها کند.

سیف‌الله ترابی، کارشناس والیبال درباره انتقادهایی که از حضور اکبری در راس هر دو تیم شده است، می‌گوید: در زمان کم باقیمانده عاقلانه‌ترین تصمیم همین بود. حدود هشت بازیکن تیم ب ایران از بازیکنان تیم پیکان هستند که باید در مسابقه‌های قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا شرکت کنند. تمرین مشترک تیم ب و پیکان به خاطر بازیکنان مشترک دو تیم است.

از سوی دیگر با تعاملی که بین فدراسیون و باشگاه پیکان صورت گرفت، مقرر شد چند بازیکن از جمله حمزه زرینی، علی شفیع و پوریا فیاضی و که در لیگ جهانی زیاد به میدان نرفتند، تیم پیکان را همراهی کنند. به اعتقاد من کار با یک مربی در این مقطع، وحدت رویه خوبی ایجاد می‌کند و باید در شرایط کنونی نگاهمان به تیم‌های ب و پیکان حمایتی باشد.

نگرانی درباره پاسورها

بحث پاسورهای تیم ب ایران نیز از دیگر مباحثی است که کارشناسان والیبال روی آن تاکید می‌کنند.

سیف الله ترابی کارشناس والیبال می‌گوید، در این مقطع که تیم ب در آستانه رقابت‌های قهرمانی آسیا برای دفاع از عنوان قهرمانی به میدان می‌رود، باید از بازیکنان باتجربه‌تر مانند امیرحسینی استفاده کرد. مصطفی کارخانه اعتقاد دارد هر چند امیرحسینی بازیکن بزرگی است، اما میدان دادن به جوانانی مانند وادی و نجفی، ولو با باخت تیم ایران همراه باشد بهتر است. با وجود این، هیچ‌کدام از این کارشناسان ضعف پشتوانه‌سازی در پاسوری تیم ملی را نادیده نمی‌گیرند. مصطفی کارخانه مربی سابق رده های سنی ایران می‌گوید: ما به پشتوانه مطمئن در پاسوری تیم ملی نیاز داریم. اگر اکنون سعید معروف یا مهدوی را از تیم ملی بگیریم، به مشکل برخورد می‌کنیم. بازیکنان جوان را باید در میدان‌های مختلف آزمایش کرد و از آنها بازیکنان باتجربه ساخت.

محمد رضاپور

گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها