موگرینی در نشست مطبوعاتی مشترک:

از حمایت شخصی و سیاسی رهبر ایران تشکر می‌کنیم

در هفته‌ای که گذشت بیشتر رسانه‌های رسمی لحظه‌به‌لحظه مذاکرات هسته‌ای ایران را دنبال کردند، اما آن سوتر دنیای مجازی نیز نه‌تنها از این قیل و قال دور نبود، حتی اولین منبع خبری برای کاربران و رسانه‌های رسمی محسوب می‌شد. بسیاری از رسانه‌ها اولین خبرها را از توییتر اشخاص حاضر در مذاکره مانند اکانت ظریف، موگرینی و جان‌کری دریافت می‌کردند. خبرنگاران ایرانی عازم به وین نیز کاربران را با پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی از تازه‌ترین اخبار مذاکرات مطلع می‌کردند.
کد خبر: ۸۲۰۰۶۶

فعالیت گسترده خبرنگاران و کاربران ایرانی و حساسیت موضوع در دنیا باعث شد هشتگ‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران مانند: IranDeal ،#IranTalks ،#IranWinsPeace# و # توافق ـ هسته‌ای و... میلیون‌ها بار در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک‌گذاشته شود تا جایی که پس از سخنرانی رئیس‌جمهور ایران درباره توافق هسته‌ای، هشتگ IranDeal به دومین ترند توییتر (توییت‌هایی درباره مبحثی خاص با بیشترین مشارکت‌کننده در واحد زمانی روز) تبدیل شد. (برای آشنایی با هشتگ می‌توانید کلیک شماره 524 به نشانی http://bit.ly/1Smt6lv را بخوانید)

در سال‌های اخیر کاربران شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و به یک شهروند ـ خبرنگار تبدیل شوند و هنگام وقوع وقایعی که مردم قبل از خبرنگارها در صحنه حضور دارند خبرها را با دیگران به اشتراک بگذارند. در واقع تلفن‌های هوشمند و مجهز شدن آنها به اینترنت‌ پرسرعت، این فرصت را به وجود آورده‌ تا مردم عادی نیز بتوانند هم خودشان اطلاعات را به اشتراک بگذارند و هم در کمتر از چند ثانیه به اطلاعات دیگران دست یابند.

در این میان بازتاب مذاکرات هسته‌ای در شبکه‌های اجتماعی بار دیگر نشان داد علاوه بر کاربرانی که در نقش شهروند ـ خبرنگارها از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند، خبرنگاران ایرانی حاضر در وین و نیز مذاکره‌کننده‌ها و شخصیت‌های سیاسی نیز به تاثیرگذاری این شبکه‌ها در عالم سیاست پی‌ببرند. برای نمونه توییت ظریف به زبان انگلیسی با مضمون «شما نمی‌توانید اسب‌ها را وسط مسیر عوض کنید» آن هم درست ساعتی قبل از مصاحبه جان‌کری با خبرنگاران، بسیار هوشمندانه به تغییر جهتگیری رسانه‌ها انجامید.

نکته دیگر این‌که با ورود ظریف و موگرینی به سالنی که خبرنگاران در آن حضور داشتند و قرائت بیانیه مشترک آنها از توافق، علاوه بر تیم‌های فیلمبرداری، بیشتر خبرنگاران نیز تلفن‌های هوشمند خود را بالا برده بودند تا تصویر این صحنه را ثبت کنند. مدت‌هاست عکسی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد یک خبرنگار چگونه با استفاده از مونوپاد و تلفن همراه از خودش فیلم گرفته و خبری را ضبط می‌کند، ولی هنوز این اتفاق در رسانه‌ها به امری متداول تبدیل نشده است. بنابراین بعید نیست اگر در آینده‌ای نزدیک یک فرد با داشتن تلفن هوشمند هم خبرنگار باشد، هم عکاس و هم فیلمبردار.

مائده گیوه چی - دبیر کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها