روزنامه صهیونیستی جروزالم پست امروز (جمعه) درباره نتیجه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 نوشت: اقدامات بنیامین نتانیاهو سبب شکست اسراییل شد و اکنون تل آویو تنها است.
کد خبر: ۸۱۷۸۳۳
نتانیاهو بازنده مذاکرات وین در انزوای کامل جهانی

به نوشته این روزنامه صهیونیستی اگر به حوادث جهانی در بیش از یک دهه قبل نگاه کنیم می بینیم باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا برای پایان دادن به جنگ های این کشور در منطقه خاورمیانه انتخاب شده بود، برای بیرون کشیدن واشنگتن از باتلاقی که در آن دست و پا می زد. اوباما برای این توسط مردم انتخاب شد که آمریکایی ها از جنگ خسته بودند و می خواستند این روند را تغییر دهند.

جروزالم پست ادامه داده است: اوباما انتخاب شد زیرا آمریکا پی برده بود استفاده از زور آنها را به نتیحه ای نمی رساند و تنها انهدام جهانی را تشدید می کند و رییس جمهوری این کشور در نهایت با توافق وین به وعده های انتخاباتی خود عمل کرد.

اگر به 13 سال قبل برگردیم می بینیم این وقایع از کجا ریشه گرفته است. سپتامبر 2002 بنیامین نتانیاهو که آن زمان مقامی نداشت و 18 ماه قبل نخست وزیری را به «آریل شارون» تحویل داده بود در کنگره آمریکا سخنرانی کرد و خواستار سرنگونی صدام دیکتاتور وقت عراق پیش از آن شد که وی بتواند سلاح هسته ای تولید کند.

وی در سخنرانی احساساتی گفت: «هیچ تردیدی وجود ندارد که صدام برای ساخت سلاح هسته ای تلاش می کند.»

بدین ترتیب نتانیاهو و بقیه جنگ طلبان توانستند آمریکا را بعد از حمله به افغانستان به آغاز جنگ علیه به عراق وادار کنند.

آمریکایی ها تلاش کردند بعد از حمله به عراق شواهدی در مورد تسلیحات کشتار جمعی در این کشور بیابند؛ صدام دستگیر و اعدام شد و آمریکایی ها هزینه سنگینی پرداختند اما سلاحی پیدا نشد.

روزنامه صهیونیستی نوشته است: آمریکا به عنوان قدرتی نهادینه شده وارد عراق و با زخم های روحی و جسمی، ناچار و خسته از این کشور خارج شد. اکنون به جای صدام، دوستان داعشی اسراییل عراق را در دست دارند، کل خاورمیانه در آتش می سوزد، افغانستان در دست طالبان است و با وجود ابوبکر البغدادی سرکرده داعش به زودی همه ما برای اسامه بن لادن سرکرده گروه تروریستی طالبان دلتنگ می شویم و بنا بر این، حمله به عراق اشتباهی تاریخی بود.

جروزآلم پست ادامه داده است: نتانیاهو خود را فردی می بیند که به دنیا آمده تا با هشداری همیشگی مانع توسعه برنامه هسته ای ایران شود. اما اصرارهای وی تنها به عقب نشینی بیشتر گروه مذاکره کننده آمریکایی منجر شد. هر بار آنها در حالی مذاکرات را ترک کردند که ایرانی ها یک گام عقب نمی نشستند و فراتر از خواسته هایشان می رفتند.

در دیگر سو، آمریکایی ها طوری مذاکره می کردند که گویی راهی جز توافق ندارند، ولی ایران طوری با اعتماد ابرقدرت جهانی در مذاکرات حاضر می شد که رسیدن یا نرسیدن به توافق مهم نیست. نتیجه را هم می توان در 159 صفحه جمعبندی مذاکرات دید.

اما اکنون بعد از توافقی که بین ایران و گروه 1+5 حاصل شده است نتانیاهو از همه می خواهد با او متحد و همراه شوند. همه دنیا علیه اسرائیل است و تنها اوست که تصور می کند جمهوریخواهان و اسراییل می توانند علیه کل جهان بایستند.

او قماری را شروع کرد و در این بازی هر بار سرمایه بیشتری را گذاشت با آنکه به او هشدار داده شده بود.

روزنامه صهیونیستی در پایان نوشت: این قمار بسیار عجیب و دیوانه وار بود که هیچ کدام از سران تل آویو مرتکب نشدند، ولی نتانیاهو حتی با سخنرانی در کنگره آمریکا به اوباما بی احترامی کرد و هشدارهای فراوان را نادیده گرفت، در نهایت همه ما باختیم.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها