بازار راکد خودرو در روزهای داغ تابستان که همه سال به دلیل رونق سفرهای تابستانی فصلی پرکار برای بنگاه داران بود، امسال فروشندگان خودرو را وادار به تخفیف های اجباری می کند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛ فعالان بازار خودرو می گویند رکود قیمت ها منجر به کاهش یک تا سه میلیون تومانی قیمتها شده ، روندی که از دوماه پیش اغاز شده است و همچنان ادامه دارد.
اقای افشار صاحب یک نمایشگاه خودرو در محدوده خیابان امام حسین(ع) می گوید:"رکود بازار از ابتدای امسال اغاز شده است ، خریدو فروشی نیست،هیچ کس به واقعیت بازار اطمینان ندارد ، زمانی تولید کنندگان خودرو و زمانی دیگر شورای رقابت با یک تصمیم بازار را به هم می ریزند، اختلاف اینها اطمینان را از بازار گرفته است.
وی می افزاید:هم اکنون مصرف کنندگان در انتظار کاهش بیشتر قیمتها هستند که موجب شده است تا خریداران اقدام به خرید نکنند و رکودی سنگین در بازار حاکم شده است.
اسماعیل زاده از دیگر فعالان بازار خودرو معتقد است:"از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون یک خودرو هم نفروخته ایم،رکود باعث شده است برای فروش خودروهای با قیمت بیش از 100 میلیون تومان دست کم 10میلیون تومان تخفیف به مشتریان بدهیم و این تخفیف های اجباری برای خودروهای سواری داخلی 500 هزارتومان تا یک میلیون تومان است.
وی معتقد است: تا مردم به بازار نیایند رونقی در بازار نخواهد بود و این امر هم مستلزم ثبات در بازار و مشخص شدن قیمت هاست.
این فعال بازار خودرو می گوید : تا چند ماه پیش پراید را 21 میلیون تومان می فروختیم و اکنون 20 میلیون تومان . بعضی ها 19 میلیون و 800 هزار تومان هم می دهند اما مشتری نیست.
این فعال بازار خودرو کیفیت پایین خودروهای داخلی و قیمت بالای این تولیدات را عامل اصلی کسادی بازار عنوان کرد و افزود:"کیفیت پایین خودروهای صفر کیلومتر داخلی موجب شده است مصرف کنندگان چندان از کیفیت خودروها راضی نباشند به طوری که اغلب ترجیح می دهند خودروهای کارکرده بخرند چراکه کیفیت ان در مقایسه با خودروهای صفر کیلومتر بهتر است.
وی می گوید:"کاهش تقاضا موجب شده است هم اکنون قیمت پراید از 20 میلیون و 700 هزار تومان به 20 میلیون و 100 هزار تومان کاهش یابد ، حتی برخی نمایشگاه داران خودروهای خریداری شده با قیمت بالا را کمتر از قمیت خرید و با ضرر می فروشند خود ما پرشیا را 36 میلیون و 200 هزار تومان فروختیم و این درحالی است که قیمت کارخانه 500 تا 700 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.
کریمی یکی دیگر از فعالان بازار خودرو معتقد است: افزایش کیفیت خودروهای داخلی می تواند منجر به رونق بازار شود اما این رکود بر بازار خودروهای با کیفیت خارجی حاکم است به طوری که قیمت خودروهای خارجی هم سه تا چهار میلیون تومان کاهش داشته است.
وی تاکید کرد: هر چند رکود بازار را برخی با مسائل سیاسی گره می زنند اما به اعتقاد من این رکود بیشتر ناشی از کیفیت خودروهای داخلی است و تناسب عرضه و تقاضا نداریم.
بررسی میدانی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما نشان می دهد هم اکنون قیمت هر دستگاه پراید حدود 20 میلیون تومان ،پژو glx 405 ، 29 تا 30 میلیون تومان ،تیبا 24 تا 25 میلیون تومان ،پژوه 206 تیپ 5 معادل 36 میلیون و 500 هزار تومان ،پژو206 تیپ 2 برابر 33 میلیون تومان ،ال 90 معمولی 42 میلیون تومان،دنا 43 میلیون و 500 هزار تومان و هر دستگاه ال 90 اتومات 51 میلیون تومان به فروش می رسد.
در حالی که خودروسازان داخلی تمایل چندانی به کاهش قیمت ندارند خودروسازان خارجی و نمایندگان داخلی این خودروسازان هم چشم انداز امیدوار کننده ای برای کاهش قیمت تولیدات خود ترسیم نمی کنند.
امید طالشیان نماینده یکی از شرکت های خودروساز خارجی می گوید : با توجه به افزایش دستمزدها و هزینه های تولید ، در صورت جمع بندی نهایی مذاکرات با کشورهای 1+5 و برداشته شدن بخشی از تحریم ها ، قیمت خودرو کاهش نمی یابد.
وی می افزاید:" افزایش هزینه های تولید ناشی از افزایش نرخ ارز است و اشتباه است اگر فکر کنیم جمع بندی نهایی مذاکرات منجر به کاهش قیمت خودرو خواهد شد .
امید طالشیان افزود : تجربه نشان داده است هرگاه رونق اتفاق افتاده قیمت ها چه قیمت خودرو و سایر کالاها افزایش یافته است و نه تنها قیمت خودرو در صورت برداشته شدن تحریم ها کاهش نخواهد یافت بلکه با خارج شدن بازار از رکود با افزایش قیمت خودرو در بازار مواجه خواهیم شد.
وی گفت : جمع بندی نهایی مذاکرات اثار کاهشی روی قیمت خودرو نخواهد داشت و رکود فعلی در بازار خودرو ناشی از اثار روانی مذاکرات و امید مشتریان به کاهش قیمت است.
طالشیان افزود : در صورت رفع تحریم ها شاهد ورود برندهای بهتر و خودروهای لوکس با قیمت های بالاتر در بازار خواهیم بود ، اگرچه برداشته شدن تحریم ها تسهیل مناسبات پولی شرکت ها و تسریع فعالیت ها را در پی خواهد داشت.
وی به انتظارات مصرف کنندگان داخلی از خودروسازان اشاره کرد و گفت : باتوجه به افزایش تنوع در خودروهای تولیدی و وارداتی ، خودروسازان طرف قرارداد با شرکای خارجی درصدد تولید خودروهایی با قیمت مناسب ، استهلاک و هزینه کمتر و درعین حال کیفیت بالاتر با هدف تامین رضایت مشتریان هستند.
طالشیان با بیان اینکه در بحث خدمات پس از فروش هدف ما این است که پای مصرف خریداران خودرو به واحدهای تعمیرگاهی باز نشود ، افزود : درحال حاضر میزان مراجعه به واحدهای تعمیرگاهی برخی برندهای ما کمتر از یکدهم درصد است و همین مراجعه پائین به تعمیرگاهها باعث نارضایتی تعمیرگاهداران شده است که ما برای جلوگیری از ضرر و زیان انها برنامه هایی چون
نمانیدگی چند برند و ارائه مشوق هایی برای ادامه همکاری در دستور کار داریم.
وی افزود : مذاکرات جدی با خودروسازانی از ژاپن و برخی کشورهای اروپایی در حال انجام است تا درصورت جمع بندی نهایی با طرف های مذاکره کار را اغاز کنیم.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد