ظاهرا فعالیت گروه تروریستی تکفیری داعش در افغانستان، موجی از نگرانی را در بین مقامات دولت چین ایجاد کرده و این کشور را وادار کرد به همکاری با مسکو برای مقابله با داعش بیندیشد. این در حالی است که کشورهای غربی نیز با بزرگنمایی خطر داعش قصد دارند روسیه را به جای اوکراین در شرق مشغول کنند.
کد خبر: ۸۱۴۸۹۸

به گزارش ایرنا، نگرانی پکن آن است که فعالیت گروه تروریستی داعش در افغانستان و پاکستان، امنیت مرزهای شمال غرب چین ناامن و خطرناک شود. چینی‌ها پیشتر هم در استان «سین کیانگ» که هم‌مرز با پاکستان است، مشکلاتی در مقابله با گروهی موسوم به «ترکستان شرقی» داشته‌اند.

این منطقه که با آسیای مرکزی هم‌مرز است، در سال‌های اخیر همواره جولانگاه فعالیت گروه‌های فعال استقلال‌طلب بخصوص گروه ترکستان شرقی بوده است و پکن همواره آنها را تروریست می‌داند. اما مساله این است که الحاق گروه تکفیری داعش با ترکستان شرقی و تقویت آنها ممکن است وضعیت «سین کیانگ» را که بزرگ‌ترین منطقه مسلمان‌نشین خودمختار چین با بیشترین منابع انرژی است، با خطر مواجه سازد.

به همین سبب پس از این‌که اعلام شد، ملت افغانستان و گروه‌های مبارز در آن باید برای مبارزه با تکفیری‌ها متحد شوند، چین اشتیاق بیشتری برای مقابله با این گروه نشان داده است. روزنامه «گلوبال تایمز» ارگان حزب حاکم چین در گزارشی گفت: وقت آن است که چین و روسیه برای مقابله با تکفیری‌های داعش همکاری بیشتری داشته باشند. این نشریه تاکید کرد هرتعللی در همکاری‌های دو کشور می‌تواند باعث بروز یک «فاجعه بزرگ» شود. چین می‌گوید، به دلیل حراست از امنیت منطقه لازم است که هرچه زودتر این دو قدرت بزرگ برای رویارویی با داعش دست به‌کار شوند، بویژه آن‌که پیشتر اعلام شده بود که شماری از اتباع چینی به گروه داعش ملحق شده‌اند، اما حالا با حضور گسترده‌تر این گروه در افغانستان دولت چین احساس ناامنی بیشتری می‌کند.

اما چنان که گفته شد برخی تحلیلگران غربی خطر داعش در آسیای میانه را به‌عمد بزرگ می‌کنند تا به گفته برخی از تحلیلگران روسیه را به جای اوکراین مشغول شرق کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها