بیماری‌های مشترک بین انسان و دام همیشه تهدیدی برای جوامع بوده‌اند. دام‌ها، طیور و آبزیان همواره در معرض بیماری‏های مختلفی هستند و مرگ و میر ناشی از بیماری‏ها علاوه بر این‌که با ضرر اقتصادی تولیدکننده همراه است، می‏تواند سلامت افرادی را که از گوشت و فرآورده‌های حاصل از آنها استفاده می‌کنند نیز به خطر بیندازد. پرورش حیوانات اهلی و در تماس بودن با این دام‌ها در صورت رعایت نکردن اقدامات پیشگیرانه خطراتی را متوجه سلامت انسان و دام می‌کند.
کد خبر: ۸۱۴۵۶۶

تعدادی از بیماری‌های مشترک نیز به لحاظ فراوانی در راس بیماری‌های عفونی کشور تلقی می‌شود مانند تب مالت یا بروسلوز که بوسیله میکروبی به نام بروسلا به وجود می‌آید. البته تب مالت نیز بیشتر از طریق مواد لبنی آلوده به انسان منتقل می‌شود و عوارض آن در اندام‌های بدن ممکن است بسیار پیچیده شود. سل گاوی نیز ازجمله بیماری‌هایی است که مانند تب مالت از طریق شیر و لبنیات آلوده و غیرپاستوریزه به انسان منتقل می‌شود. به همین علت تاکید می‌شود افراد از مصرف لبنیات غیرپاستوزه به طور جدی پرهیز کنند.

بیماری‌های خطرناک دیگری نیز ممکن است از دام‌ها به انسان منتقل شوند. یکی از بیماری‌های‌های خطرناک در این زمینه سیاه زخم است که میکروب حامل آن می‌تواند از طریق پوست، مواد غذایی آلوده و دستگاه تنفس به انسان منتقل شود. میزان مرگ و میر با این بیماری بسیار بالاست که خوشبختانه استفاده از واکسن تولیدی سیاه زخم در کشورمان بخوبی این بیماری را تحت کنترل درآورده است.

بیماری دیگری که ممکن است به طور ناگهانی در کشور خیزش داشته باشد، آنفلوآنزای طیور یا مرغی است که از طریق مصرف گوشت‌های آلوده به میکروب آنفلوآنزا منتقل می‌شود. بی‌شک ضروری است که مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از مصرف گوشت مرغ‌هایی که تحت نظر سازمان دامپزشکی عرضه نشده است، خودداری کنند.

لپتوسپیروز نیز بیماری خطرناک دیگری است که عوارض کلیوی، کبدی و مغزی را در انسان از طریق آب‌های آلوده شده به وسیله دام یا جوندگانی چون موش ایجاد می‌کند. حتی شنا کردن در آب رودخانه‌ها نیز با احتمال ابتلای به این بیماری که میکروب آن جذب بالایی از طریق پوست انسان دارد، همراه است. بیماری‌های تبدار و خونریزی‌دهنده چون تب کریمه کنگو نیز از دیگر بیماری‌های میکروبی است که از طریق گوشت‌های آلوده به افراد منتقل می‌شود. توجه داشته باشید حیوانات خانگی نیز در صورت رعایت نکردن اصول و موازین بهداشتی می‌توانند افراد را در معرض بیماری‌های خطرناک دیگری قرار دهند.

بی‌شک امور قرنطینه و رعایت استانداردهای جدی در امر واردات و جابه‌جایی دام و طیور و گوشت در کشور در کنار آموزش عمومی به مردم در رعایت و توجه به موازین بهداشتی می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌های خطرناک بسیار موثر باشد.

دکتر محمدمهدی فیض‌آبادی

رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها