در حالی که با گرم‌تر شدن دمای هوا در هفته‌های اخیر، مصرف آب و برق در کشور به‌گونه‌ای شده که زمزمه‌های احتمال بروز خاموشی و جیره‌بندی آب به گوش برسد، وزیر نیرو تاکید دارد که ان‌شاءالله با همکاری مردم نیازی به این موارد نخواهد بود.
کد خبر: ۸۱۴۲۶۹

حمید چیت‌چیان در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی می‌کنید امسال خاموشی داشته باشیم یا خیر، تصریح کرد: متاسفانه مصرف انرژی در کشورمان با استانداردهای تعیین شده، بسیار فاصله دارد و نشان از مصرف زیاد مشترکان دارد؛ در صورتی که میزان مصارف را تا حدود 10 درصد کاهش بدهیم، تابستان امسال را با موفقیت پشت سر خواهیم گذاشت. تاکید می‌کنیم مشترکان در اوج مصرف (از ساعت 19 لغایت 22) از به‌کار بردن وسایل برقی پرمصرف جدا خودداری کنند.

وی ادامه داد: با اطمینان می‌توانم بگویم که اگر همراهی مردم و مشترکان در مدیریت مصرف باشد، خاموشی نخواهیم داشت.

چیت‌چیان با اشاره به وضع مدیریت تامین و تقاضای آب نیز در پاسخ به این پرسش که آیا امسال جیره‌بندی آب خواهیم داشت، گفت: خیر، ان‌شاءالله با صرفه‌جویی همگانی و مدیریت مصرف جیره‌بندی نخواهیم داشت.

قطع برق صنایع آغاز شد

در همین حال، معاون هماهنگی و توزیع توانیر گفت: با کارخانجات مطابق سال‌های گذشته قراردادی امضا شده تا برنامه تعطیلات سالانه و تعمیرات کارخانجات در صد روز تابستان باشد تا همزمان با اوج مصرف برق، به شبکه فشار وارد نشود.

به گزارش تسنیم، غلامرضا خوش‌خلق با اشاره به زمان پیک مصرف برق در شبانه‌روز افزود: پیک روز ساعت 12 تا 14 بعدازظهر و پیک شب 19 تا 23 است که در سال‌های اخیر پیک مصرف بیشتر به سمت پیک روز رفته که شبکه برق نیز فشار بیشتری را متحمل می‌شود.

وی ادامه داد: درجه حرارت روی تاسیسات نیروگاهی تاثیرگذار است و راندمان نیروگاه‌ها را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که در قبال این قرارداد پاداشی به صنایع داده می‌شود، تاکید کرد: سال گذشته در زمان اوج مصرف 821 مگاوات با همکاری صنایع و در مجموع در زمان اوج مصرف 1932 مگاوات با همکاری صنایع و کشاورزی، مدیریت مصرف برق داشتیم.

خوش‌خلق افزود: در بخش کشاورزی، انرژی بیشتری برای برداشت آب مصرف می‌شود؛ به طور مثال سال گذشته بیش از 300 مگاوات با همکاری کشاورزان، مدیریت شد.

وی تاکید کرد: اگر کشاورزان در چهار ساعت اوج مصرف، برداشت آب از چاه‌های خود را به تعویق بیندازند، در 20 ساعت باقیمانده شبانه‌روز برق این کشاورزان رایگان خواهد بود، البته این قانون فقط در فصل تابستان اعمال می‌شود، چون در دیگر فصول مشکلی برای تامین برق نداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها