روزنامه دیلی میل در گزارشی با اشاره به مخالفت نکردن دولت مارگارت تاچر با برنامه ساخت تسلیحات شیمیایی صدام نوشت که بر اساس اسناد افشا شده وزارت امور خارجه انگلیس، عراقی‌ها در سال 1983 (در زمان جنگ ایران و عراق) در حال انباشت زرادخانه تسلیحات شیمیایی در شمال بغداد بودند که بعدا مشخص شد شرکت انگلیسی «ویر پامپز» در این زمینه نقش داشته است.براساس این گزارش، نخست‌وزیر وقت انگلیس با وجود اطلاع از تلاش صدام دیکتاتور سابق عراق برای تولید گاز خردل اقدامی را برای توقف برنامه تسلیحات شیمیایی عراق و کنترل صادرات انجام نداد.
کد خبر: ۸۱۴۲۵۵

این گزارش می‌افزاید: دولت تاچر در سال 1985 میلادی ضمانت‌نامه‌ای را برای شرکت انگلیسی تابع یک شرکت آلمانی که یک کارخانه ساخت مواد شیمیایی را در فلوجه ساخته، فراهم کرد. شرکت انگلیسی ویر پامپز، تعدادی پمپ را برای پیمانکار هندی که یک کارخانه تولید مواد شیمیایی را در سامرا ساخته بود، ارسال می‌کرد، این درحالی است که این شرکت ادعا کرده است که این پمپ‌ها برای ساخت حشره‌کش‌ها استفاده شده است.

ایندیپندنت نیز در گزارشی تحت عنوان «چگونه غرب صدام را در جاده خونین قدرت قرار داد» به رابطه دیرینه سیا با صدام پرداخته و می‌نویسد عراقی‌ها همواره مظنون به مهندسی کودتای سیا در سال 1983 هستند، همان‌طور که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا باعث به قدرت رسیدن شاه ایران در سال 1953 بود.

براساس این گزارش، رابطه سیا و آژانس اطلاعات نظامی آمریکا (DIA) با صدام، پس از شروع جنگ با ایران در سپتامبر 1980 تقویت شد. در دوران این جنگ، سیا به‌طور منظم،‌ اطلاعاتی را که از طریق هواپیماهای آواکس عربستان سعودی و ماهواره‌‌های خود به دست می‌آورد،‌ در اختیار صدام قرار می‌داد.

به گزارش یونایتدپرس، پیوندهای صدام با آمریکا در ساعت 2 بامداد دوم آگوست 1990 به پایان رسید. این زمانی است که یکصد هزار نیروی نظامی عراق، با پشتیبانی سیصد تانک، به کویت حمله کردند. به این ترتیب،‌ متحد پیشین آمریکا، به یکی از سرسخت‌ترین دشمنان این کشور بدل شد. انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها مخفیانه صدام را تشویق می‌کردند که به کویت حمله کند و به او تضمین‌های سری دادند که اگر عراق چنین کند، از سوی انگلستان و آمریکا، واکنشی صورت نخواهدگرفت. قبل از اشغال کویت، به صدام گفته شد که لندن و واشنگتن علیه او وارد جنگ نخواهند شد.

در ماه‌های دسامبر و ژانویه 1991 به صدام اطمینان بیشتری داده شد که نیروهای نظامی آمریکا و انگلستان برای اشغال موقت عربستان سعودی وارد منطقه می‌شوند، ولی علیه او کاری انجام نمی‌دهند. برای جلب اعتماد صدام به این تضمین‌ها، افرادی شناخته شده و بانفوذ به عنوان حامل پیام‌ها اعزام شدند. یکی از این افراد، «هنری کیسینجر» بود که در لندن و واشنگتن،‌ فردی بانفوذ و قدرتمند شناخته می‌شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها