گاهی اوقات دوست یا آشنایی را می‌بینیم که در کارش شکست‌خورده و در بحرانی‌ترین شرایط روحی قرار دارد. در این گونه مواقع، انسانی‌ترین رفتار این است که به او کمک کنید تا خود را بیابد و از این وضع بغرنج نجات پیدا کند. متاسفانه بیشتر ما نمی‌دانیم چگونه می‌توانیم به داد چنین فردی برسیم و می‌ترسیم کار اشتباهی انجام دهیم. با چند روش آسان می‌توان به فرد صدمه‌دیده کمک کرد.
کد خبر: ۸۱۳۳۹۷
راه و رسم همراه بودن

او را رها نکنید: همیشه به خود و این‌که می‌توانید نقش مهمی داشته باشید، اعتماد کنید و حضور فیزیکی‌تان را در کنار فرد آسیب‌دیده بی‌اهمیت ندانید. فرد شکست‌خورده ممکن است در آن لحظه خاص به حضورتان توجهی نداشته باشد، اما احساس امنیتی که در او شکل می‌گیرد، در بیرون آمدن از بحران کمک می‌کند و مطمئن باشید بعدها سپاسگزارتان خواهد بود.

گوش کنید: با دقت به صحبت‌هایش گوش کنید. این چیزی است که همه ما بویژه در لحظات عذاب و ناراحتی به آن نیاز داریم. بکوشید او را به حرف بیاورید و تشویق کنید صحبت کند. او در این مواقع می‌تواند ابهامات موجود در ذهن خود را تجزیه و تحلیل کند و تصمیم درستی بگیرد. شنیدن صحبت‌های چنین فردی بسیار موثرتر از پند و نصیحت است.

اجازه بگیرید: اگر لازم بود به او درخصوص موضوعی مشاوره و پند و اندرز بدهید،. بهتر است زمانی این کار را انجام دهید که آماده شنیدن است و مهم‌تر از همه تمایل شنیدن نصیحت را دارد. همچنین از به کار بردن کلماتی مانند باید پرهیز کنید و به جای آنها می‌شد و می‌توانستی استفاده کنید.

سرزنش نکنید: مدام سرزنش نکنید که مثلا «بهت گفته بودم» یا «همیشه فکر نکرده دست به کار می‌شوی». از این قبیل عبارات به کار نبرید که نه‌تنها فایده‌ای ندارد، بلکه احساسات منفی او را شدت می‌بخشد. به جای این کار، جملات تسلی بخش به کار ببرید.

مفید باشید: اگر نمی‌توانید با کلام‌تان او را حمایت کنید، کارهایی انجام دهید که او را خوشحال و به زندگی امیدوار می‌کند. کارهایی به سادگی غذا درست کردن، هدیه خریدن و... می‌تواند در تغییر روحیه فرد شکست‌خورده موثر باشد. به او اطمینان دهید هر وقت به شما و حضورتان نیاز داشت، نزدش می‌روید. او وقتی احساس کند از سوی فرد یا افرادی حمایت می‌شود زودتر روحیه‌اش را بازمی‌یابد و شکست خود را جبران می‌کند و مطمئن باشید هرگز این کمک‌های بظاهر کوچک‌ شما را فراموش نمی‌کند.

منبع: psychologytoday

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها