پرسش و پاسخ قضایی

با توجه به پرسش برخی از خوانندگان درباره عفو زندانیان، تفکیک سند، ازدواج مجدد و ارث، مرکز مشاوره قوه قضاییه به پرسش‌های مطرح شده در این باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ رادر همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۸۱۳۲۴۹

آیا افرادی که در یک سال عفو خورده و آزاد شده‌اند در همان سال برای بار دوم نیز می‌توانند درخواست عفو کنند؟

پرسش شما به صورت کلی مطرح شده و بستگی به شرایط مشمول عفو بعدی دارد.

همسر من پیش از این چندین بار به من خیانت کرده و مرا مورد ضرب و شتم شدید قرار داده، اما من به خاطر دخترم تحمل و با او زندگی کردم. خانواده من در تهران هستند و ما به خاطر کار همسرم مجبور شدیم به جنوب برویم و در آنجا زندگی کنیم. من می‌خواستم بدانم چطوری می‌توانم حقم را تمام و کمال از همسرم دریافت کنم و حضانت دختر دو ساله‌ام هم با خودم باشد؟

منظور از حق و حقوق در سوال مشخص نشده. در هر صورت اگر مهریه خود را می‌خواهید مطالبه کنید می‌توانید به دادگاه محل تنظیم عقدنامه یا محل سکونت زوج مراجعه و درخواست کنید. در مورد حضانت فرزند مشترک دو ساله هم باید دادخواست به دادگاه محل سکونت همسرتان تقدیم کنید.

دیه زن مسلمان به شوهر می‌رسه یا به پدر؟

همه وراث مطابق مقررات ارث، سهم خود را می‌برند و فقط متعلق به پدر یا شوهر نیست. ممکن است وراث دیگری هم داشته باشند و وراث دیگر هم سهم خود را می‌برند.

فردی بدون اجازه زن اول، زن دوم بگیرد حکمش در دادگاه چیست؟

اگر در ضمن عقد نکاح شرط اذن در ازدواج دوم را زوج امضاء کرده باشد، باید برای ازدواج دوم از همسر اول اجازه بگیرد، ولی اگر بدون اذن از همسر اول، زوج ازدواج دوم کرد زوجه می‌تواند به دلیل تخلف از شرط ضمن عقد نکاح توسط زوج از دادگاه تقاضای طلاق کند ضمن این‌که از نظر کیفری عدم ثبت ازدواج دائم دوم جرم است و تا یک سال حبس دارد.

آیا مخارج تحصیل زن به عهده شوهر است؟

به‌ استناد به ماده 1107 قانون مدنی مخارج متعارف روزانه و مسکن و هزینه‌های درمان جزء نفقه است و هزینه‌های تحصیل به عنوان نفقه محسوب نمی‌شود و زوج مکلف به پرداخت آن نیست.

سه باب مغازه هست که در یک زمین احداث شده، حالا صاحب زمین می‌خواهد سند شش دانگ زمین را تفکیک کند ولی اداره ثبت گفته بخاطر نداشتن مشترکات قابل تفکیک نیست. این مغازه‌ها برای قبل از سال 1349 هست آیا می‌توان اقدامی کرد؟

تصمیم اداره ثبت مبنی بر غیرقابل افراز بودن قابل اعتراض در دادگاه‌های عمومی ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها