گفت‌وگوهای ایران و 1+5 در ساعات تمدید شده پس از ضرب‌الاجل 30 ژوئن درحالی پس از بازگشت محمدجواد ظریف به وین از سر گرفته شده که برخی منابع، خبر از تمدید چند روزه مذاکرات می‌دهند و به نظر می‌رسد غربی‌ها با کارشکنی و اصرار بر زیاده خواهی‌های خود همچنان پرانتزهای موجود در متن توافق را باز نگه‌داشته اند.
کد خبر: ۸۱۳۱۲۹

به گزارش تسنیم و به نقل از آسوشیتدپرس ضرب‌الاجل دستیابی به توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران به هفتم جولای (16 تیر) موکول شد.

همچنین اسکای نیوز گزارش داد ، آمریکا و اتحادیه اروپا با هدف ایجاد زمینه برای پیشبرد مذاکرات، تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را ۷ روز تمدید کردند. در همین حال برخی گزارش‌ها خبر از عقب‌نشینی واشنگتن از ادعاهای قبلی خود درباره بازرسی از مراکز نظامی کشورمان می‌دهند.

یک مقام ارشد آمریکایی در عقب‌نشینی آشکار از مواضع گذشته واشنگتن در قبال ایران از تهیه پیشنهاد جدیدی خبر داده و گفته است: نقطه آغاز کار ما راه یافتن به مراکز نظامی نیست چون آمریکا هم اجازه دسترسی به همه مراکز نظامی‌اش را نمی‌دهد. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، وی اضافه کرد: روندی را طراحی کرده‌ایم که به عقیده ما دسترسی‌های لازم را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم می‌کند.

ظریف: مذاکرات رو به پیشرفت است

خبر ارائه بسته پیشنهادی تازه آمریکا درحالی منتشر شده که وزیر امور خارجه کشورمان دیروز به همراه علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس‌جمهور به وین بازگشت تا پس از مشورت‌های چندساعته در تهران، بار دیگر از نزدیک مذاکرات هسته‌ای را همراهی کند.

او در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران حاضر شد و اراده سیاسی طرف مقابل را لازمه رسیدنِ مذاکرات هسته‌ای به یک سرانجام قابل قبول دانست. ظریف با اشاره به این‌که مذاکرات به مرحله‌ بسیار حساسی رسیده است، گفت: مردم ایران تنها توافقی را خواهند پذیرفت که عادلانه باشد و این موضوع را طرف مقابل نیز درک کرده است. او با تاکید بر این‌که مذاکرات قطعا در حال پیشرفت است، حضور صالحی در مذاکرات را بسیار مفید دانست و افزود: این حضور با وجود مشکلات سلامت ایشان، نشان دهنده جدیت ایران در مذاکرات است. وی با تاکید بر این نکته که اگر توافق براساس تفاهم دوطرف صورت بگیرد، ما هم می‌پذیریم؛ یادآور شد که «امکان رسیدن به راه‌حل براساس تفاهم‌نامه لوزان وجود دارد.»

ظریف و کری دیروز گفت‌وگوهای خود را در هتل کوبورگ وین از سر گرفتند. وزیر خارجه آمریکا پس از مذاکره با وزیر امور خارجه ایران گفت: از ملاقات با ظریف دلگرم شدم. ظریف هم پس از این دیدار تاکید کرد: اینجا هستم تا به توافق برسیم و فکر می‌کنم می‌توانیم. ظهر دیروز، کری و ظریف5/1 ساعت به‌طور خصوصی مذاکره کردند و پس از آن علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا هم به آنها اضافه شدند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هم به دیدار وزیر خارجه ایران آمد. پیش از این دیدار، ظریف با همتای روسی خود نیز دیدار کرد. همچنین افزون بر مذاکرات فشرده ظریف، وزیر انرژی آمریکا با حضور در اتاق علی اکبر صالحی در هتل کوبورگ، برای وی آرزوی سلامت کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در وین به خبرنگاران گفت: از نظر فنی بسیاری از مسائل رفع شده و فقط بخشی از مسائل جزئی باقی مانده که امیدواریم حل شود.

با وجود تلاش واشنگتن برای توافق جامع با تهران، تندروهای غربی نگران به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات وین هستند. این نگرانی‌ها پس از آن شدت گرفته که به‌نظر می‌رسد واشنگتن از خواست قبلی خود درباره بازرسی‌های غیرمتعارف عقب نشسته باشد. در همین راستا، ایهود باراک نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفته است: «بزرگ‌ترین ترس من توافق با ایران بدون انجام بازرسی است». نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز بیان کرده است: توافق‌نامه هسته‌ای با ایران از یک توافق‌نامه «بد» به سمت توافق‌نامه «بدتر» حرکت می‌کند.

همراه با ابراز نارضایتی تندروهای صهیونیست، اِد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم با بیان این‌که «توافق بدی در راه است»، از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خارج شود!

سنگ فرانسوی پیش‌پای مذاکرات هسته‌ای

سیاستمدار 70 ساله فرانسوی، همچنان یکی از موانع مذاکرات هسته‌ای است. مرد رسوایی‌های سیاسی در پاریس، این روزها نسخه تل‌آویو و ریاض برای گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 را به اجرا گذاشته و در حالی در مسیر مذاکرات شرط و شروط‌های غیرمتعارف می‌گذارد که شرکت‌های فرانسوی تشنه سرمایه‌گذاری در کشورمان، حاضر به تائید مواضع دولت‌شان علیه تهران نیستند.

فابیوس که یک بار دیگر هم در ژنو با سنگ‌اندازی، توافق موقت هسته‌ای را برای یک هفته به عقب انداخته بود، این روزها امیدوار است با بله‌قربان‌گویی به تل‌آویو، دنبال گرفتن جای واشنگتن در خاورمیانه باشد. با این حال او سیاستمدار خوشنامی برای بازی با برگ‌های مهم سیاسی در عالم دیپلماتیک نیست، بویژه او سابقه‌ای منفی در حوزه فعالیت‌های اتمی داشته و با این سابقه منفی، حالا سختگیری‌هایش علیه تهران چیزی شبیه به طنز به‌نظر می‌رسد. افکار عمومی جهان بخوبی به یاد دارد که ۱۰ جولای ۱۹۸۵ کشتی جنگجویان رنگین‌کمان متعلق به سازمان غیردولتی صلح سبز که علیه آزمایش‌های اتمی دولت فرانسه اعتراض می‌کرد، چگونه توسط سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه منفجر شد. فابیوس که در آن هنگام نخست‌وزیر بود، ابتدا از اجرای این عملیات اظهار بی‌اطلاعی کرد، اما پس از تحقیقات مستقل مسئولیت این انفجار را پذیرفت و وزیر دفاع فرانسه مجبور به استعفا شد.

اما او حالا در مقابل دوربین‌ها از صلح جهانی سخن می‌گوید، اما به‌نظر می‌رسد مواضع وابسته او به تل‌آویو بیش از آن که فرانسه را در موقعیت بهتری قرار دهد، پرده از رازی برمی‌دارد که فابیوس برای پنهان ماندن آن سال‌هاست تلاش می‌کند؛ راز گره خوردن آبروی فابیوس با منافع صهیونیست‌ها که تجربه ثابت کرده، بهترین ابزار برای مطیع ساختن بازیگران دیپلماتیک به باندهای پشت‌پرده قدرت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها