روان‌شکافی

بلوغ عاطفی

بلوغ، فرآیندی طبیعی است و طی آن تغییرات جسمی و روانی در نوجوان رخ می‌دهد که هر دوی این تغییرات، لازمه تکامل و تثبیت شخصیت یک نوجوان است. بلوغ در دوره نوجوانی رخ می‌دهد و در این دوره خصوصیات جسمی، اخلاقی و روانی نوجوان تغییر می‌کند و به رشد کامل خود نزدیک‌تر می‌شود و ازطرف دیگر در این دوره با مسائل و مشکلات مهمی روبه‌رو می‌شود که باید مهارت برخورد با آنها را کسب کرده باشد.
کد خبر: ۸۱۳۰۹۷

معمولا سن بلوغ در دخترها 16 ـ 9 و پسرها 17 ـ 10 سالگی است. البته هم وراثت و هم عوامل محیطی مثل شرایط جغرافیایی، تغذیه و شرایط روانی و تربیتی حاکم بر محیط خانوادگی و اجتماعی در سن شروع بلوغ دخالت دارد. دوران بلوغ نه‌تنها با جهش و رشد جسمی، بلکه با تغییرات خلق و خو و تحولات عاطفی و روانی نیز همراه است. در این دوره نوجوانان، شناخت هویت و کسب استقلال را تجربه می‌کنند و با توجه به نوسانات رفتاری لازم است والدین و اطرافیان نیز برخورد موثری با آنان داشته باشند تا بتوانند پس از طی کردن بلوغ جنسی، به بلوغ عاطفی و روانی دست یابند. بلوغ روانی پس از بلوغ جنسی در انسان صورت می‌گیرد که با تغییر عادات همراه است. این عادات شامل تغییر در روابط و کارها و ترک بعضی عادت‌ها می‌شود. در مسیر بلوغ روانی، بلوغ عاطفی نیز اتفاق می‌افتد که حاکی از تامین نیازهای روانی فرد است. اشخاصی که بلوغ عاطفی آنها از رشد کافی برخوردار نیست، این علائم را بروز می‌دهند:

ـ بیشتر نیازمند محبت و توجه هستند، اما نشانه‌های ضعف خود را پنهان می‌کنند و در نشان دادن عواطف خود دچار مشکل می‌شوند.

ـ از نظر عاطفی انتقادپذیر نیستند.

ـ حسود هستند.

ـ کسی را نمی‌بخشند.

ـ خلق و خوی آنها ثابت نیست و کج‌خلق هستند.

ـ مسئولیت رفتارهای خود را نمی‌پذیرند.

ـ هنگام ناکامی پرخاش می‌کنند و مضطرب هستند و به دیگران بی‌حرمتی می‌کنند.

ـ به آسانی تحت تاثیر قرار می‌گیرند، تردید دارند و بدون فکر عمل می‌کنند.

برای برطرف کردن این مشکلات توصیه می‌شود این اقدامات از سوی فرد صورت بگیرد:

خود را ارزیابی کنید و همچنین از اطرافیان بخواهید در مورد رفتار شما بازخورد ارائه دهند. با بررسی ارزیابی‌ها خود را همان‌گونه که آنها شما را می‌بینند، ببینید. واقعیت‌ها را بپذیرید و با آن کنار بیایید و با بازنگری روی نکات شخصیتی، به رشد شخصیتی برسید. همچنین لازم است اجتناب از خودخواهی را تمرین کنید و ببینید دیگران چه عکس‌العملی نشان می‌دهند. رفتار دیگران را در مقابل خودتان با زمانی که خودخواه نیستید، مقایسه کنید. شما کدام رفتار را ترجیح می‌دهید. راه‌حل‌های برنده شدن را برای رویارویی با دیگران پیدا کرده، از تلاش برای تسلط بر دیگران اجتناب کنید. از تفکرات جادویی غیرمنطقی (یعنی تصور این‌که بدون تلاش موفقیت حاصل می‌شود) پرهیز کنید، زیرا این یک روند فکری طبیعی نیست و فرد را از واقعگرایی دور می‌کند و به کاهش تلاش منجر می‌شود.

دکتر مهرنوش دارینی

‌ روان‌شناس و مشاور

darinimehrnoosh@yahoo.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها