خرم‌آباد پایتخت ژئوتوریسم کشور برای ثبت جهانی سه ژئوسایت خود آماده می‌شود تا گردشگری این منطقه با جاذبه‌هایی از دره رویایی شیرز گرفته تا آلپ ایران و بزرگ‌ترین زمین لغزش دنیا جهانی شود.
کد خبر: ۸۱۲۷۶۲

سال گذشته پنج استان کشور نامزد انتخاب به عنوان پایتخت ژئوتوریسم ایران بود که در این میان لرستان موفق شد با توجه به ظرفیت‌های موجود این عنوان را به خود اختصاص دهد.

وجود ژئوپارک‌های طبیعی از جمله دره شیرز و بزرگ‌ترین زمین لغزش دنیا با قدمت ۱۱ هزار سال از لرستان استانی منحصربه‌فرد در حوزه ژئوتوریسم ساخته که طی ماه گذشته شاهد ثبت ملی دره رویایی شیرز بودیم.

ظهیر حیدری‌نژاد، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی لرستان در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: ژئوتوریسم یکی از رشته‌های گردشگری وابسته به طبیعت است که به معرفی پدیده‌های زمین‌شناسی به گردشگران و علاقه‌مندان با حفظ هویت مکانی آنها می‌پردازد.وی افزود: یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد پدیده‌های ژئوتوریسمی و برتری نسبی آنها بر پدیده‌های اکوتوریسم، اسرارآمیز و پیچیده بودن مباحث مرتبط با زمین برای افراد عادی است.حیدری‌نژاد با اشاره به این‌که لرستان دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه ژئوتوریسم است، تصریح کرد: در سال ۹۲ طی مصوبه‌ای از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، لرستان میان دیگر استان‌ها به عنوان پایتخت ژئوتوریسم کشور انتخاب شد.وی افزود: گرچه این تعابیر و الفاظ سهم بسزایی در تلطیف فضای روانی جامعه و افزایش رغبت کنشگران به فعالیت در لرستان دارد، اما اگر این موضوع از روی کاغذ وارد میدان عمل نشود با وجود مشغله‌های مردم امروز در اذهان به فراموشی سپرده خواهد شد.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی لرستان یادآور شد: پس از انتخاب لرستان به عنوان پایتخت ژئوتوریسم کشور با تخصیص اعتبارات لازم مرحله اول مطالعات مقدماتی و نیمه‌تفصیلی ژئوسایت‌ها از طریق شرکت مهندسان مشاور در استان آغاز شد.

حیدری‌نژاد به گذشت هفت ماه از آغاز مطالعات اشاره کرد و یادآور شد: طی این مدت حدود ۲۰ ژئوسایت با توزیع مناسب شهرستانی و با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته شناسایی و تمام مدارک و مستندات برای ثبت ملی آنها جمع‌آوری شده و روند ثبت آنها در حال انجام و پیگیری است.

وی با بیان این‌که سه منطقه در استان به عنوان ژئوپارک معرفی شده‌ است، عنوان کرد: دره شیرز در شهرستان کوهدشت، منطقه اشترانکوه با محوریت دریاچه گهر در دورود و زمین لغزش سیمره و تالاب‌های پلدختر در شهرستان پلدختر به عنوان ظرفیت‌های ژئوپارک شناسایی شده و فرآیند ثبت جهانی آنها در حال انجام است. مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی لرستان با اشاره به این‌که ژئوتوریسم امروز به برندی برای معرفی استان تبدیل شده است، ادامه داد: در جریان عملیاتی‌سازی ژئوتوریسم موضوع آموزش و اطلاع‌رسانی جوامع هدفی بسیار مهم است.

وی به مزایای ژئوتوریسم در درآمدزایی مستقیم و غیرمستقیم به واسطه جذب گردشگر اشاره کرد و افزود: ژئوتوریسم در ایجاد اشتغال بین دانش‌آموختگان علوم زمین و ساکنان مناطق هدف موثر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها