وضعیت موسیقی در کشورمان همواره گرفتار نوعی بلاتکلیفی در سال‌های گذشته بوده و از فقدان انسجام و اتحاد در سیاستگذاری و اجرا رنج برده است و بخصوص در چند ماه گذشته این موضوع بیشتر خودش را نشان داده است، حالا در چنین شرایطی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با جام‌جم از لزوم وجود سند موسیقی در کشور و نقش حیاتی آن در حل مشکلات این عرصه سخن می‌گوید.
کد خبر: ۸۱۲۵۳۷
سند موسیقی کشور در گام پایانی

به گزارش جام‌جم، تدوین سند موسیقی کشور موضوعی است که از اردیبهشت سال گذشته آغاز شده است و با وجود برخی مشکلات که در عرصه موسیقی وجود دارد، باید منتظر ماند و دید آیا تدوین و اجرایی شدن این سند می‌تواند مشکلات جامعه را حل کند یا خیر؟

محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره به جام‌جم می‌گوید: ما یک پیش نویسی را بعنوان سند موسیقی مطرح کردیم. در حقیقت قصد داریم با این سند چارچوب‌های این هنر را برای فعالیتش در کشور مشخص کنیم تا دستگاه‌های مختلفی که با موسیقی روبه رو هستند یا علاقه‌مندان و فعالان این حوزه سیاست‌های اصلی کشور را بدانند.

او افزود: وقتی نهادهای مربوط و فعالان از سیاست‌های کلان کشور مطلع باشند، می‌توانند برنامه‌ ریزی‌های درستی در این راستا انجام داده و سیاست‌های مربوط را در آن لحاظ کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تنوع موسیقی‌های رایج در جامعه اظهار کرد: اکنون با انواع و اقسام موسیقی روبه رو هستیم که برخی خیلی خوب است و برخی هم خیلی بد. سند موسیقی در حقیقت قصد تدارک و تبیین این عرصه‌ها را داشته و ابزاری برای کنترل آنها خواهد بود.

به گفته مخبر، گروه‌های تخصصی مختلف روی این سند اظهار نظر کرده اند و ستاد راهبری فرهنگی هم درباره آن مباحثی داشته است. این سند پس از تصویب در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی در اختیار رئیس‌جمهور قرار داده می‌شود و محل رجوع دستگاه‌های مربوط خواهد بود تا برنامه‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌های خودشان را بر اساس آن پیش ببرند.

اما این که دولت در این زمینه چه نگاهی دارد و چه فعالیت‌هایی را انجام داده پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن اشاره کرد.

او در این باره به ایسنا می‌گوید: در جلسه‌ای که سال گذشته برگزار شد، صورتجلسه این بود که یک شورای سه نفره شامل علی مرادخانی، ساسان فاطمی و یک نماینده از مرکز موسیقی تشکیل شود و این موضوع را پیگیری کند. من هم با توجه به این‌که خبری از آن شورا نشنیدم، خودم موضوع را پیگیری کردم و دوباره این موضوع در جریان افتاد.

مدیرکل موسیقی وزارت ارشاد افزود: ما چند جلسه با کارشناسان این مرکز داشتیم و کارشناسان دفتر موسیقی را هم درگیر کار کردیم. به هر حال به انجام مصاحبه‌هایی نیاز بود. یکی از مباحث ما در آن جلسه، تدوین سند پشتیبان بود و ما اسناد پشتیبان را با کتاب‌ها، مقالات، سخنرانی و کنفرانس‌ها تکمیل کردیم. این روند خیلی طول کشید و اکنون در حال جمع‌بندی سند هستیم.

ارجمند در پایان سخنانش اظهار کرد: پیش‌بینی ما این بود که تدوین نهایی سند تا آخر اردیبهشت‌ زمان ببرد اما این روند بیشتر طول کشید. ما در بخش آموزش، تولید، پژوهش و... به آمار و نتایجی رسیده‌ایم. اکنون سند موسیقی کشور در فاز آخر است و ما می‌توانیم امیدوار باشیم که تابستان امسال منتشر شود.

گروه فرهنگ و هنر - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها