یکی از نزدیکان لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه از احضار سفیر آمریکا در پاریس در واکنش به اخبار مربوط به شنود مکالمات روسای جمهوری کنونی و سابق کشورش توسط آمریکا خبر داد.
کد خبر: ۸۱۱۴۰۹
فرانسه سفیر آمریکا را فراخواند

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، در ادامه واکنش ها به اسناد افشا شده ویکی لیکس، الیزه کاخ ریاست جمهوری فرانسه نیز در پایان نشست فوق العاده شورای دفاعی و امنیت ملی با انتشار بیانیه ای جاسوسی از مقامات فرانسه را غیرقابل قبول خواند.

در این بیانیه آمده است فرانسه مسائلی را که امنیت و منافع ملی را زیر سوال ببرد، تاب نمی آورد.

استفان لو فول (Stéphane le Foll) سخنگوی دولت فرانسه نیز با غیر قابل قبول خواندن جاسوسی از روسای جمهوری فرانسه اعلام کرده بود، از آمریکا در این باره توضیح خواهند خواست.

دولت فرانسه صبح امروز (چهارشنبه) در نخستین واکنش به جدیدترین اسناد افشاشده توسط ویکی لیکس جلسه فوق العاده اعضای شورای دفاعی و امنیت ملی را تشکیل داد.

رسانه های فرانسوی عصر دیروز (سه شنبه) به نقل از اسناد ویکی لیکس اعلام کردند که آژانس امنیت ملی آمریکا در طول نزدیک به یک دهه از ژاک شیراک و نیکلا سارکوزی روسای جمهوری سابق فرانسه و فرانسوا اولاند رییس جمهوری کنونی و تعدادی از وزیران و مقامات ارشد پارلمانی و دیپلماتیک این کشور جاسوسی کرده است.

آمریکا از تایید یا تکذیب گزارش جاسوسی آژانس امنیت ملی این کشور خودداری کرده است.

ادوارد اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا سال 2013 اسنادی را منتشر کرد که نشان می داد این سازمان مکالمات تلفنی میلیون ها آمریکایی و خارجی و همچنین سران سیاسی کشورهای جهان را شنود می کرده است. در این اسناد بطور خاص به نام آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان اشاره شده بود.

این اسناد نشان می دهد آمریکا از مدت ها پیش سرانِ کشورهای هم پیمان خود را زیر نظر داشته است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
عباس
Netherlands
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
۰
۰
كشورهای اروپایی از خودشان هیچ اختیاری ندارند , اعتراضی نباید داشته باشند وقتی خود را متحد امریكا می دانند .
فرانسه هیچ اختیاری از خودش ندارد , زمانیكه فرانسه سیاست مستقل داشت زمان ژنرال شارل دوگل رئیس جمهور فرانسه ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۹ و زمان ژورژ پمپیدو رئیس جمهور فرانسه ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۳ بود , زمان ژاك شیراك هم سیاست مستقل داشتند اما نیكولا ساركوزی در حقیقت رئیس جمهور آمریكایی فرانسه بود , عشق امریكا كشته بودش این هم نتیجه عشق امریكا داشتند دنبال روی امریكا , تحویل بگیرید وقتی از دوست خود جاسوسی میكنند وای به حال دشمن

نیازمندی ها