گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان دیروز به لوکزامبورگ رفت تا در دیدار با وزیران خارجه سه کشور اروپایی و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مورد موضوعات کلیدی مورد اختلاف رایزنی کند؛ اختلافاتی که به گفته سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران باعث شده تا پیشرفت مذاکرات در حد انتظار نباشد.البته با این حال، محمدجواد ظریف تاکید کرده اگر طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند، تا موعد مقرر یعنی 9 تیر به نتیجه می‌رسد.
کد خبر: ۸۱۰۸۵۶

وزیر خارجه کشورمان دیروز قبل از شروع مذاکرات هسته‌ای با مقامات اروپایی بار دیگر تاکید کرد: همه طرف‌های مذاکره‌کننده از زیاده‌خواهی و ادعاهای خارج از چارچوب‌های بین‌المللی خودداری کنند تا دستیابی به توافق ممکن شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ظریف درباره روند نگارش متن توافقنامه نهایی هسته‌ای با اشاره به تلاش تیم مذاکره‌کننده ایران بعد از گفت‌وگوهای لوزان گفت: همچنان اختلافاتی باقی‌ مانده است که برخی فنی و برخی هم سیاسی است. با این حال تلاش می‌کنیم در اولین فرصت کار را به اتمام برسانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این‌که اهمیت دستیابی به توافق خوب و مناسب بیشتر از چند روز دیر یا زود شدن است، به دیدارهای خود در لوکزامبورگ اشاره کرد و گفت: در ملاقات با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس درباره آخرین وضعیت مذاکرات و چگونگی دستیابی به توافق نهایی و ضرورت اقدام مشترک برای این‌که کار در آینده امکان‌پذیر شود، گفت‌وگو می‌کنم.

ظریف موضوعات منطقه‌ای از جمله بحران یمن و اوضاع سوریه و افراطی‌گری در منطقه را از دیگر محورهای مذاکرات با مقامات اروپایی اعلام کرد.

عراقچی: اگر لازم باشد چند روز بیشتر گفت‌وگو می‌کنیم

معاونان وزیر خارجه کشورمان هم که از چهارشنبه گذشته در وین، مذاکرات هسته‌ای را پی گرفته‌اند، دیروز به لوکزامبورگ رفتند تا در گفت‌وگوهای وزیران خارجه حضور داشته باشند.

در همین حال، سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان درباره نتایج پنج روز نشست‌های فشرده با نمایندگان کشورهای 1+5 در وین گفت: نگارش متن توافقنامه در سطوح مختلف همچنان ادامه دارد. اختلاف‌نظرهایی که درخصوص متن توافقنامه وجود دارد مقداری کمتر شده، اما پیشرفت کار به آن اندازه‌ای که انتظار داشتیم، نیست.

عراقچی که پیش از پرواز به مقصد لوکزامبورگ با خبرگزاری صداوسیما صحبت می‌کرد‌، افزود: متن مربوط به توافقنامه، متن پیچیده‌ای است و ابعاد مختلفی هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ حقوقی و از همه مهم‌تر به لحاظ سیاسی دارد. باید بررسی‌های کاملی روی آن صورت گیرد. این کار ابتدا در سطح کارشناسان سپس در سطح معاونان انجام می‌شود. وی گفت: کشورهای 1+5 هم در روزهای گذشته در برخی مواقع حضور داشتند؛ البته مذاکرات هسته‌ای ما با خانم اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست که به نمایندگی از گروه 1+5 مذاکره می‌کند، اما کارشناسان، مدیران و معاونان دیگر کشورها حضور دارند. همچنین جلساتی داشتیم به صورت دوجانبه با سه کشور اروپایی و چین و روسیه که مسائل مهمی با آنها داریم که باید پیگیری کنیم.

عراقچی با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایانی مذاکرات تاکید کرد: البته همان‌گونه که بارها گفته شده، این مهلت برای ما نهایی نیست و اگر لازم باشد چند روز بیشتر گفت وگو کنیم، این کار را انجام خواهیم داد. آنچه که برای ما مهم است، رسیدن به یک توافق مطلوب و مورد قبول برای ملت ایران است که در آن حقوق مردم ایران شناسایی و محترم شمرده شده باشد و برنامه هسته‌ای ایران به رشد و پیشرفت خود ادامه دهد و تحریم‌ها هم برداشته شود. امیدواریم ان‌شاء‌الله در طول چند روز آینده همه این اهداف محقق شود.

وی با ابراز امیدواری به این‌که در روزهای آینده، اختلافات کمتر شود و طرفین به متن واحدی دست یابند، گفت: با این حال اختلافات در بعضی مسائل جدی‌تر است و به بررسی‌های بیشتری احتیاج دارد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: احتمال می‌رود در پایان این هفته جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم به وین سفر کند و ملاقات‌های دوجانبه‌ای با وی صورت گیرد.وی افزود: احتمال می‌رود بقیه وزیران خارجه 1+5 هم به مذاکرات ملحق شوند. این ماراتن بتدریج به لحظات آخر خود نزدیک می‌شود و امیدواریم خداوند آنچه را که خیر و صلاح است، مقرر کند.

عراقچی گفت: پس از پایان مذاکرات لوکزامبورگ به وین بازخواهیم گشت و مذاکرات را ادامه خواهیم داد و آقای ظریف پس از عزیمت به تهران احتمالا آخر هفته به وین بازخواهند گشت.

ادامه زیاده‌خواهی‌ها

مذاکرات وزیر خارجه در لوکزامبورگ در حالی است که به‌نظر می‌رسد غربی‌ها تا آخرین لحظات مذاکرات قصد دارند به زیاده‌خواهی‌های خود ادامه دهند. در همین راستا دیروز فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس، پیش از دیدار با وزیر خارجه کشورمان گفت: شرکای ایرانی ما باید انعطاف بیشتری نشان دهند، اما گفت‌وگوها روند خود را طی می‌کند و انتظار داریم تا آخرین مهلت یا حتی بعد از آن ادامه یابد.

هاموند که برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به لوکزامبورگ سفر کرده بود، ادامه داد: به نظر من مذاکرات جدی اکنون در حال انجام است و طی هفته آینده نیز ادامه می‌یابد و امیدوارم شاهد پیشرفت‌های واقعی بیشتر باشیم.

وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ به این پرسش که آیا ضرب‌الاجل 30 ژوئن (نهم تیر) چند روزی تمدید خواهد شد یا خیر، نیز گفت: فعلا نمی‌دانیم، باید دید چه پیش خواهد آمد، فعلا بسختی تلاش می‌کنیم.

به گزارش فارس و به نقل از سایت شبکه بلومبرگ، یک مقام وزارت خارجه آمریکا که خواسته نامش فاش نشود، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که واشنگتن با توافقی که در آن دسترسی‌ها و اقدامات شفاف‌ساز لازم برای ارزیابی کامل برنامه هسته‌ای ایران لحاظ نشده باشد، موافقت نخواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها