اینترنت پرسرعت موبایل؛ سراب یا واقعیت؟

چه کاربر تلفن‌هوشمند باشید یا نه، حتما تاکنون پیامک‌های تبلیغاتی مربوط به معرفی و خرید بسته‌های اینترنتی گوناگون اپراتورها را روی گوشی خود دریافت کرده‌اید. وسعت این تبلیغات به قاب نمایشگر تلفن‌همراه ختم نمی‌شود و با قدم زدن در شهر یا ورق زدن روزنامه‌ها و جستجو در سایت‌های اینترنتی با قاب‌های دیگری مواجه می‌شوید که «اینترنت همراه» بر سطح آن نقش بسته است.
کد خبر: ۸۱۰۱۸۵

این آگهیها بر استفاده از اینترنتی پافشاری میکنند که به یکباره با پایان انحصار اپراتور سوم رایج شد و آخرین نسل ارتباطی دنیا را به دست کاربر ایرانی رساند. در ظاهر میتوانیم خوشحال باشیم که ما هم همچون کشورهای دیگر اینترنت پرسرعت در خیابانها و جادههایمان داریم، اما در باطن آیا کیفیتی حتی در حد کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس در جیبمان است؟

هشت ماه پیش بود که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دلیل بیکیفیت بودن شبکه اپراتورها به آنها هشدار داد، اما براساس گزارشها و شواهد موجود همچنان این اختلالات ادامه دارد و نهتنها اینترنت پرسرعت همراه با قطعی و کندی مواجه میشود، بلکه گاهی اختلال و قطعی در آنتندهی شبکه موبایل عادی نیز مشاهده میشود. این شرایط در حالی است که بعضا لوگوی پوشش نسل سوم (3G) روی گوشی کاربران به نمایش در میآید، اما شبکه پرسرعت یا قطع است یا سرعتی در حد نسل دوم دارد. همچنین با توجه به تبلیغ روزافزون اپراتورها مبنی بر گسترش شبکه حتی در دور افتادهترین نقاط کشور، بسیار مشاهده میشود که در نقاط مهم و پرتردد شهر اینترنت کند جیپیآراس به دست کاربران میرسد.

نکته قابل توجه در این میان تغییر شرایط بسته به ساعت و روز است. اپراتورها به عنوان پاسخگوی این موضوع گذر به نسلهای جدید ارتباطی و نیز اجرای طرح رومینگ ملی را علت این اختلالها و قطعی و وصلی اعلام میکنند، در حالی که وزارت ارتباطات قول و ضربالعجل بهبود کیفیت تا بهمن ماه سال گذشته را به مردم و اپراتورها داده بود، اما همچنان شرایط پیشین پابرجاست، بلکه بدتر هم میشود.

همه این اتفاقها در شرایطی در حال وقوع است که پیشنهاد اپراتورها در تبلیغاتشان برای استفاده از نسل جدید اینترنت همراه روی گوشی (نسل سوم یا چهارم)، استفاده از بستههای اینترنتی است که به تفکیک روزانه، هفتگی یا ماهانه تنظیم شده و کاربر برای استفاده از هر کدام باید از پیش پول پرداخت کند. استفاده آزاد از اینترنت همراه پرسرعت بدون خرید بسته به ازای هر کیلوبایت محاسبه میشود و تداوم آن برای کاربران اصلا مقرون به صرفه نیست، بنابراین بیشتر صاحبان گوشیهای هوشمند، خرید بستههایی را ترجیح میدهند که بنا به مناسبتهای مختلف با طرحهای متفاوتی عرضه میشود و دائما قیمت آنها در حال بالا و پایین شدن است. اکنون حال و روز کاربرانی را در نظر بگیرید که با اعتماد به تبلیغات اپراتورها پول زیادی را بابت خرید این بستهها به امید دسترسی به اینترنت پرسرعت در هر نقطهای از شهر پرداخت میکنند، غافل از اینکه عملا در بیشتر مواقع با سرعتی در حد دایالآپ خاطرهانگیز به شبکه متصل خواهند شد، حال محدودیتها و تحریمهای خارجیها بر اینترنت و صحبت از مهاجرت شتابان به نسلهای بالاتر شبکه اینترنت موبایلی در کشور را هم به آن بیافزایید که واقعیتی به نام اینترنت موبایلی را همچون سراب جلوه میدهد.

رامین فتوت / جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها