سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: بیشترین حجم تلفات سالانه ناشی از غرق‌شدگی به رودخانه‌ها مربوط می‌شود به نحوی که در سال گذشته 26.6 درصد از کل موارد غرق‌شدگی در رودخانه ها رخ داده است.
کد خبر: ۸۱۰۰۶۹

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی پزشکی قانونی، هرچند عموم مردم تصور میکنند بیشترین تلفات غرقشدگی مربوط به دریاهاست و شناگران بیشتر در دریا جان خود را از دست میدهند،اما آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور بیانگر حجم بالای تلفات غرقشدگی در رودخانههاست. به بیان دیگر در هر سال آمار تلفات رودخانهها در صدر تعداد فوتشدگان بر اثر غرقشدگی قرار میگیرد. بر پایه این گزارش، در سال گذشته 239 نفر شامل 199 مرد و 40 زن بر اثر غرقشدگی در رودخانهها جان باختند، این در حالی است که کل تلفات غرقشدگی در سال گذشته 898 نفر گزارش شده است.

پس از رودخانهها، محدودههای خارج از طرح دریا با 194 فوتی شامل 175 مرد و 19 زن بیشترین تلفات ناشی از غرقشدگی را داشت. آمار تلفات ناشی از غرقشدگی در محدوده ایمنسازی شده دریا فقط هفت نفر بود. براساس گزارش پزشکی قانونی، آمار تلفات غرقشدگی طی سال گذشته در دریاچههای مصنوعی و سدها 79 نفر، دریاچه طبیعی 27، استخر 125، کانال 83، چاه 29 و دیگر مکانها 115 نفر بوده است.

پزشکی قانونی در این گزارش تاکید کرد: از آنجا که در فصل تابستان تمایل افراد برای حضور در حاشیه رودخانهها و شنا کردن افزایش مییابد، به هموطنان توصیه میکنیم برای پیشگیری از غرقشدگی و بروز حوادث ناگوار حتما نکات ایمنی را مورد توجه قرار دهند.

توصیههای کلیدی برای پیشگیری از غرقشدگی

ـ آشنایی با فنون اولیه شنا و آشنایی با محدودیتها و رعایت آنها از ابتداییترین الزامات قبل از شناست.

ـ اطلاع از وضع عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است، زیرا شیرجه در آبهای کمعمق، خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد. همچنین ورود به آبهای عمیق برای مبتدیان، خطر غرقشدگی را افزایش میدهد.

ـ بررسی دمای آب نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب ماندهاید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید؛ علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

ـ به هیچ وجه تنها و در محیطهایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

ـ از شوخی های خطرناک در آب و موقع شنا بپرهیزید.

ـ پس از مصرف داروهایی که موجب خوابآلودگی یا شل شدن عضلات میشوند، شنا نکنید.

ـ به هیچ وجه تشتهای آب و لگنها و یا حوضچههای کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.

ـ در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.

ـ توانایی خود را در شنا کردن بیش از حد در نظر نگیرید. یکسوم قربانیهای غرقشدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بودهاند.

ـ در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

ـ برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرید؛ از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

ـ پس از رساندن غریق به ساحل، بسرعت با اورژانس تماس بگیرید.

ـ بسیاری از رودخانهها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند، به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گردآب میشود؛ بنابراین توصیه میکنیم بدون اطلاع از وضع رودخانه، هرگز در آن شنا نکنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها