یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: تعداد خودروهای سوپر لوکس‌ که در بزرگراه‌ها و خیابان‌های تهران آمد و شد می‌کنند، ده برابر تعداد اتوبوس‌هایی است که در خطوط اتوبوسرانی رفت و آمد می‌کنند و به عبارتی به ازای هر یک دستگاه اتوبوس، ده دستگاه خودروی سوپر لوکس در تهران در حال تردد است.
کد خبر: ۸۰۹۷۴۴

به گزارش مهر، شهرام جباریزادگان با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته، مجموعا ۹۵ هزار و ۸۵۹ دستگاه خودروی سوپرلوکس همچون پورشه وارد کشور شده، اظهار کرد: چنانچه دستکم دوسوم این خودروها نیز وارد تهران شده باشند، در چند سال اخیر شاهد ورود بیش از ۶۴ هزار دستگاه خودروی سوپرلوکس به معابر شهری پایتخت بودهایم.

وی با بیان اینکه در این مدت حتی یک دستگاه اتوبوس جدید نیز از سوی دولتهای دهم و یازدهم به تهران تحویل نشده، تصریح کرد: در شرایطی که خودروهای سوپرلوکس، اغلب به صورت تکسرنشین در سطح شهر تردد میکنند، اما اتوبوسهای تک کابین و دو کابین در خطوط تندرو و عادی اتوبوسرانی، عموما پر از مسافر هستند.

به گفته جباریزادگان ناوگان اتوبوسرانی تهران در حالی ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس در اختیار دارد که ۲۵۰۰ دستگاه آن فرسوده است و باید هر چه زودتر از رده خارج شود.

وی با بیان اینکه ورود این تعداد خودروی سوپرلوکس از جمله لکسوس، پورشه و مازراتی، باعث خروج بیش از 2.5 میلیارد دلار ارز از کشور شده، تصریح کرد: با این میزان منابع ارزی، میتوان دستکم9340 دستگاه اتوبوس دو کابین مجهز را که هر کدام روزانه قادر به جابهجایی 2000 مسافر هستند، خریداری کرد.

کارشناس برنامهریزی شهری با تاکید بر اینکه ناوگان اتوبوسرانی تهران، روزانه 4.5 میلیون مسافر را جابهجا میکند که این تعداد جابهجایی با ورود اتوبوسهای جدید و نوسازی ناوگان تا صددرصد قابل افزایش است، خاطرنشان کرد: وقت آن رسیده که شاهد توجه دولتمردان به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت و میلیونها مسافری که هر روز از آن استفاده میکنند، باشیم.

طرح زوج و فرد تاثیری در کاهش آلودگی پایتخت نداشت

همچنین معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بابیان اینکه اجرای طرح زوج و فرد تاثیری در کاهش آلودگی پایتخت نداشت، گفت: علاوه بر ۱۱۰۰ دستگاه مینیبوس تحت پوشش شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که به سن فرسودگی رسیدهاند، صدها دستگاه مینیبوس فرسودهای که به عنوان سرویس ادارات، کارخانجات و مدارس تهران مشغول به کار هستند نیز باید به آمار خودروهای فرسوده اضافه کرد.

به گزارش مهر، جعفر تشکریهاشمی با اشاره این که طرح مدیریت شهری در زمینه خروج مینیبوسهای فرسوده براساس نظرسنجی از مالکان این خودروها در قالب سه گزینه اجرایی طراحی شده، اظهار کرد: در گزینه اول، مبلغی بالغ بر ۳۰ میلیون تومان به عنوان کمک بلاعوض به مالک مینیبوس فرسوده پرداخت و خودروی وی از رده خارج میشود.

تشکریهاشمی با بیان این که در گزینه دوم با هماهنگی شرکت واحد اتوبوسرانی، مینیبوس فرسوده از رده خارج شده و به جای آن یک دستگاه اتوبوس با شرایط ویژه در اختیار متقاضی قرار میگیرد، تصریح کرد: در گزینه سوم نیز که برای اجرای آن در حال رایزنی هستیم، اخذ وام کمبهره از بانکها و واگذاری آن به متقاضیان در دستور کار قرار دارد.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در سالهای اخیر، طرحی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست تعریف شده بود که مطابق آن ۲۰ میلیون تومان از طرف شهرداری تهران و ۲۰ میلیون تومان دیگر نیز از طریق سازمان مذکور در قالب کمک بلا عوض به مالکان مینیبوسهای فرسوده پرداخت میشد، اظهار کرد: علاوه بر این، ۶۰ میلیون تومان وام بانکی کم بهره در اختیار متقاضی قرار میگرفت و ۱۵ میلیون تومان نیز بابت اسقاط خودروی فرسوده به وی پرداخت میشد.

تشکریهاشمی با بیان اینکه به دلیل کمبود اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست، اجرای این طرح پس از نوسازی فقط ۱۹۰ دستگاه مینیبوس فرسوده با استفاده از تسهیلات مذکور در تهران متوقف شد، تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات از رده خارج کردن مینیبوسهای فرسوده، افزایش قیمت مینیبوس به مبلغ ۱۳۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان است که عملا باعث شده مالکان این خودروها به دلیل عدم تناسب درآمد با سرمایهگذاریشان، تمایلی به جایگزینی خودروی خود نداشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها